< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

88/10/14

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: پیشگیری از حاملگی

در مورد پیشگیری از حاملگی مطالبی به شکل مطلق بیان می شود که از نظر ما نادرست است. نسل صحیح بشر باید تولید شود و استمرار یابد تا طراز جمعیتی نسل خوب کمتر از نسل بد نباشد.

اگر نطفه در مهبل ریخته شود احترام دارد و از بین بردن آن مستوجب دیه ی شرعی است. بنا بر این بعضی از روش های پیشگیری در خانم ها شرعی نیست.

قرص های حاملگی تا نود و هشت درصد از حاملگی جلوگیری می کند قرص های حاملگی حاوی استروژن و پروژسترون که هورمون های زنانه است می باشد و عوارضی از جمله ایجاد لجن صفراوی، پوکی استخوان ایجاد می کنند. همچنین زنانی که مبتلا به افزایش فشار خون، میگرن، چاقی، واریس، دیابت، بیماری های کبدی هستند نباید از این قرص ها استفاده کنند.

این قرص ها یک سری مزایا دارد از جمله اینکه برای کسانی که قاعدگی نامنظم دارند، قاعدگی را منظم و بدون درد می کند و خونریزی را کمتر می کند و بر اثر مصرف آن، کیست های تخمدان و بیماری های خوشخیم پستان کم می شود و درصد ابتلاء به سرطان تخمدان و رحم در فرد کاهش می یابد.

به هر حال قرص های شیمیایی عوارض چون احتباس مایعات، ایجاد تهوع و استفراغ و حساسیت پستان ها را به همراه دارد.

از دیگر روش های پیشگیری مربوط به داروهای تزریقی می شود. مانند تزریق عضلانی آمپول مدروکسین پروژسترون که هر سه ماه یک بار تزریق می شود و جلوی حاملگی را می گیرد.

از دیگر روش های پیشگیری از حاملگی روش شش میله ی کوچک نِوِرپلانت در زیر پوست در قسمت داخلی بازو است. این عمل ده دقیقه طول می کشد و به موجب آن شخص در ده سال حامله نمی شود و وقتی آن را در بیاورند دوباره امکان بارداری ایجاد می شود.

روش دیگری که بسیار معمول و مشهور است بحث آ یو دی است که دستگاهی پلاستیکی را فلزی را به داخل رحم برده می کارند.

راه دیگر این است که دیافراگم واژینال که به شکل کلاهک پلاستیکی است که بر گردن رحم قرار می دهند که از ورود اسپرم به داخل رحم جلوگیری می کند. گاه دیافراگم آغشته به موادی است که اسپرم کش است و تا نود درصد از حاملگی جلوگیری می کند. وقتی شوهر با زن مقاربت کرد این کلاهک باید تا هفت ساعت باشد و بعد آن را بردارند.

روش دیگر استفاده از مواد اسپرم کش واژینال است مانند استفاده ازکرم واژینال نانوکسینول 9. این کرم را باید یک ساعت قبل از مقاربت توسط اپلیکاتور مخصوص در مهبل قرار داد. اثر این دارو حداکثر یک ساعت باقی می ماند.

روش دیگر استفاده از اسفنج است به این گونه که آن را در مهبل قرار می دهند و حتی آن را می توان با مواد اسپرم کش آغشته کرد و باید تا شش ساعت بعد از آمیزش در محل باقی باشد.

راه دیگر استفاده از کاندوم مردانه و یا زنانه است.

روش دیگر استفاده از روش ریتم است یعنی در زن در هشت روز از دوره ی قاعدگی خودش احتمال آبستنی وجود دارد. اگر در این هشت روز، مقاربت انجام نشود و یا از روش های جلوگیری استفاده شود در بیست روز دیگر می توان از وسیله ی جلوگیری استفاده نکند و حامله هم نشود. این هشت روز بعد از ده روز از اولین روز قاعدگی شروع می شود. مزیت این روش این است که از هیچ روش جلوگیری استفاده نمی شود و هیچ هزینه ای بر گردن افراد نمی افتد.

روش دیگر بستن لوله های رحمی در زنان است. البته این کار اثر نامطلوبی بر روی قاعدگی و اثر جنسی زن ندارد. بعضی از مراجع مانند آیت الله سیستانی نیز آن را اجازه داده اند. البته باید دقت داشت که زن و مرد حق ناقص کردن خود و دیگران را ندارند و ایجاد ضرر و ابقاء آن حرام است زیرا انسان مالک اعضاء و جوارح خود نیست و اعضاء و جوارح در نزد انسان امانت است. انسان تا آنجا می تواند در اعضاء و جوارح خود تصرف کند که شارع اجازه داده است مانند ختنه در پسران و سوراخ کردن گوش در دختران.

در مردان نیز می توان از روش وازکتومی استفاده کرد که در آن لوله های انتقال دهنده ی اسپرم بریده و بسته می شود. این عمل جراحی حدود پانزده دقیقه و با بی حسی موضعی انجام می شود. این اثر در مردان اثر منفی بر روی توانایی جنسی ندارد.

راه دیگر استفاده از کاندوم مردانه است. کاندوم از انتقال بیماری های مقاربتی مانند سوزاک و ایدز و زخم سیفلیس نیز جلوگیری می کند.

روش دیگر مردان روش ناتمام گذاشتن مقاربت است که در آن در روایات به عزل تعبیر می کنند که بعضی از روایات آن را جایز نمی دانند و بعضی آن را جایز می دانند. عزل در جایی جایز نیست که زن و شوهر تصمیم داشته باشند هرگز بچه دار نشوند. اما عزل در مورد تنظیم خانواده جایز می باشد. مثلا گاه زن، کم خونی شدید و یا ضعف اعصاب شدید و یا بیماری های عفونی پائین تنه دارد که باید ابتدا خود را درمان کند بنا بر این تا قبل از درمان می توان عزل کرد. همچنین اگر مادر کودک خود را شیر می دهد باید صبر کرد تا دو سالگی کودک تمام شود و بعد برای بچه اقدام کنند اگر در این دوران برای انعقاد نطفه اقدام کنند شیر مادر خشک می شود و همچنین مادر در معرض یک سری مشکلات روحی و جسمی قرار می گیرد. به هر حال عزل یعنی مرد هنگام انزال خود را کنار بکشد و منی را در خارج از رحم بریزد. البته عزل گاه موجب ضعف عصبی در زن و مرد می شود.

 

 

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo