< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/10/23

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تراخم
تراخم یک بیماری چشمی است و یک نوع عفونت محسوب می شود و به خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود. در این بیماری فرد مبتلا به ورم ملتحمه می شود که در روایات از آن به رَمَد تعبیر شده است. اگر این بیماری همراه با آلودگی باکتریایی باشد به تراخم می انجامد و اگر شدید شود چشم انسان کور می شود.
تراخم از بیماری های برگشت پذیر است. در این بیماری، بر روی پرده ی نارک ملتحمه زخم ایجاد می شود. این پرده از داخل کل سطح کره ی چشم را گرفته است. تراخم گاه موجب ایجاد زخم بر روی قرنیه می شود و حتی پلک انسان گاه شوره بسته و زخم می شود.
بیماری تراخم ممکن است ماه ها به طول انجامد.
تراخم در مناطق فقیر نشین و مناطقی که بهداشت فردی و اجتماعی رعایت نمی شود، بیماری تراخم بیشتر دیده می شود.
در این بیماری، ابتدا چشم ها قرمز می شوند و آبریزش پیدا می کنند. بعد از حدود یک ماه توده ی کوچکی به رنگ صورتی در داخل پلک بالای چشم ایجاد می شود.
درمان گاه به نوع داروی شیمیایی است که از کپسول های خوراکی تتراسکلین استفاده می شود که هر شش ساعت یک عدد از آن باید مصرف شود. همچنین است مصرف پماد چشمی آن. در تراخم شدید چشمی پماد یک درصد چشمی تجویز می شود.
در داروی گیاهی، جوشانده ی برگ بارهنگ قوی ترین داروی ضد تراخم است که طی چند روز هر بار چندین قطره از آن در ساک چشم مریض باید چکانده شود. باید توجه داشت که هیچ قطره ای را نباید بر روی عدسی چشم چکاند. همچنین اگر چشم اشک ریزش داشت نباید حتی با دستمال بهداشتی داخل چشم را خشک کرد بلکه باید خارج آن را خشک نمود. این دارو بعد از حدود سه روز موجب رفع بیماری می شود.
جوشانده ی برگ بارهنگ قوی ترین دارو برای درمان آسم است. همچنین انسان باید سعی کند از محرک هایی مانند تخمه، شوری، مواد تفت دادنی و امثال آن استفاده نکند و در محیط بسته زیاد نباشد.

امر به معروف و نهی از منکر باید در فرد و جامعه وجود داشته باشد. امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: اگر کسی علم پیدا کن که بیماری دارد و خود را درمان نکند به خود جفا کرده است. البته باید در امر به معروف و نهی از منکر واجب، شرایط آن را در نظر گرفت مثلا احتمال تأثیر باشد و خطر جانی و مالی متوجه فرد نشود و مانند آن.
آمر به معروف و ناهی از منکر همچنین باید ابتدا آسان بگیرد. مثلا اگر معروفی را تذکر می دهد سخت ترین مورد آن را متذکر نشود بلکه از آسان ترین آنها بهره بگیرد زیرا فرد گاه در باغ ولایت نبوده و توان اعمال سخت را ندارد. بنا بر این اگر کسی نماز خوان نیست نباید او را به نافله و سایر مستحبات امر و توصیه کرد.
همچنین انسان باید در نهی از منکر باید ابتدا از ساده ترین چیزی که برای فرد قابل ترک است شروع نمود.
آمر به معروف و ناهی از منکر باید همچنین جلب اعتماد کند. دیگر اینکه باید از راه محبت پیش رود. در روایات است که گاه افرادی به اهل بیت جسارت می کردند و بعد معصوم به جای آن محبت کرده درصدد رفع مشکلات آنها بر می آمدند.
همچنین باید ناهنجاری و آسیب را ریشه یابی کرد. اکثر افراد ذاتا افراد خوبی هستند و محب اهل بیت می باشند و بر اثر یک سری مشکلات در تربیت و جامعه به کار بد مبتلا شده اند. باید این ریشه ها بررسی شود و از همان جا برای ترمیم استفاده کرد.
دیگر فردی که امر به معروف و نهی از منکر می کند باید خودش عالم باشد و راه صحیح را بلد باشد.
آمر به معروف و ناهی از منکر باید خودش عامل باشد و به حرفی که می زند عمل کند. در روایت است که اگر کسی بخواهد امام برای دیگران باید ابتدا باید صفات خوب را در خود ایجاد کند و به آن عمل کند و صفات بد را از خود دور نماید. کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند باید به گونه ای باشد که مردم ابتدا در او خوبی ها را دیده باشند.
چنین فردی باید نرمخو و خوش اخلاق، صبور و پر تحمل باشد. همچنین باید با مردم مدارا کرد که در روایت است نیمی از عقل کابردی مدارا با مردم است. البته مدارا کردن به معنای تساهل و تسامح و نادیده گرفتن و تأیید کار بد نیست بلکه مراد این است که فرد تحمل کند و به تدریج کارهای بد را به افراد گوشزد کند.
دیگر اینکه چنین فردی باید رؤوف باشد همان گونه که خداوند نسبت به گناهان افراد چنین رفتار می کند. چنین فردی باید مانند خداوند رحیم باشد. باید خودساخت باش و تواضع داشته باشد. اگر کسی متکبر و جبار باشد کسی به کلام او گوش فرا نمی دهد.
هنگام امر به معروف و نهی از منکر باید احترام و حرمت و کرامت فرد را حفظ کرد. همچنین باید از الفاظ قشنگ و پر جاذبه استفاده کرد. همچنین کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند باید حس اعتماد به نفس را در خود زیاد کند تا با اطمینان سخن بگوید.
باید سعی کرد که علت مشکل را بررسی کرد و آن را درمان کرد نه اینکه سعی در امر و نهی ظاهری داشت زیرا اگر علت انجام کار بد در فرد باشد دوباره به انجام آن مبتلا می شود.
همچنین گاه برای اینکه طرف مقابل در مورد کاری نادرستی که انجام می دهد اندیشه کند مناسب است که امر به معروف و نهی از منکر از طریق ایجاد سؤال در فرد انجام گیرد. مثلا به کسی که نماز نمی خواند بگویند: آیا مناسب نیست انسان در طول شبانه روز به خالق خود که خالق خوبی ها است کمی صحبت کند و از او به خواهر این همه نعمت تشکر نماید؟

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo