< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/10/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تیفوس و جذام
از هشتصد و نه بیماری عفونی که شناسایی شده است که چهل و نه درصد آن منشأ حیوانی دارد یکی از آنها تیفوس می باشد که بر اثر نوعی از باکتری از گونه ی ریکتزیا ایجاد می شود.
این باکتری از طریق کک و شپش به انسان منتقل می شود. این بیماری در حال حاضر شیوع ندارد زیرا بهداشت فرد و اجتماع بیشتر رعایت می شود ولی در زمان گذشته فراگیری زیادی از آن دیده می شد.
علائم بیماری تیفوس:
1.درد عضلات
2.تب بالا
3.کمردرد
4.درد مفاصل
5.پائین آمدن فشار خون
6.سرگیجه
امروزه از آنتی بیوتیک های خاصی مانند تتراسیکلین استفاده می شود.
برای دفع آنها باید محیطی که این حشرات هستند ضد عفونی شود و از بین بردن آنها با دست نباشد. بنا بر این باید از مواد شوینده یا ضد عفونی کننده های قوی مانند سائولون و یا سم استفاده کرد. البته نباید کسی در آن منطقه باشد. همچنین باید البسه مانند قالی و غیره را در نور مستقیم آفتاب بگذارند و محل زندگی دارای گرد و خاک و رطوبت نباشد. همچنین نباید با گوسفند و بز و غیره همنشین بود و نباید با آنها ارتباط مستقیم داشت.
همچنین اگر انسان در مراتع و جنگل است جوراب ضخیم و کفش مناسب داشته باشد تا پوست بدنش با برگ و غیره درگیر نباشد.

جذام:
از دیگر بیماری های عفونی جذام است.
جذام یک بیماری مزمن است که غالبا به سبب سوء تغذیه و سوء بهداشت و آلودگی های محیطی و غذایی و آشامیدنی پدیدار می شود. این بیماری توسط یک باکتری به نام باسیل هانسن تولید می شود. مثلا سل ریوی هم از یک نوع باسیل ایجاد می شود. باکتری جذام به پوست و اعصاب شخص حمله می کند و ابتدا بخش های غضروفی بینی، لاله ی گوش و بین انگشتان را درگیر می کند و بعد بافت پوست و استخوان را می خورد و به جای آن چرک و عفونت ظاهر می شود.
این بیماری واگیر است. به همین سبب در روایت است از شخص جذامی باید مانند شیر درنده فرار کرد.
همچنین در عیادت مریض آمده است که از یک ذراع نباید به جذامی نزدیک تر شد.
اصلی ترین علائم بیماری چذام، از بین رفتن حس لامسه است. معمولا در دست ها و پاهای این بیماران فقدان حس پدید می آید. البته این بیماری با قانقاریا که پوسیدگی بافت است و بر اثر بیماری قند رخ می دهد متفاوت است.
البته اکثر باکتری های برای بدن مفیدند و بعضی از آنها مضر هستند. این حالت در ویروس ها عکس است یعنی اکثر ویروس ها برای بدن ضرر دارند و فقط بعضی از آنها مفید هستند.
در مقابله با ویروس ها و باکتری های مضر، سیستم ایمنی بدن باید قوی باشد.
اگر بیماری جذام پیشرفت کند، دست و پا جمع شده و کم کم خورده می شود و به تدریج از بین می روند. رنگ پوست بدن نیز به تدریج تغییر می کند. طبق آمار جهانی، در کل جهان حدود سه میلیون نفر جذامی وجود دارند و در ایران نیز حدود سه هزار نفر جذامی هستند.
جذام انواع مختلفی دارد و درمان بیماری جذام بر اثر نوع بیماری، متفاوت است. مدت درمان آن نیز معمولا طولانی می باشد. سل ریوی پیشرفته نیز طول درمان طولانی دارد و گاه تا شش ماه و یک سال به طول می انجامد.
خوردن اسپند در درمان هفتاد بیماری مفید است که از جمله جذام است. همچنین تورم پروستات را درمان می کند و بیماری وحشت را نیز از بین می برد. دود آن برای ضد عفونی محیط از ویروس ها سرماخوردگی و مانند آن مفید است. برای خونریزی شدید بینی نیز می توان از جوشانده ی سپند استفاده کرد. همچنین اگر کسی به حساسیت فصلی و آبریزش بینی مبتلا است می تواند از بخور سپند استفاده کرد. یعنی مقداری سپند در آب جوش ریخته پتو روی سر بیندازند و آن را استنشاق کنند.
در روایت است که اگر کسی ده مرتبه بعد از نماز صبح بگوید: سبحان الله العظیم و بحمده و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. برای بیماری های مختلف از جمله جذام مفید است.

عفونت گاه اخلاقی، اعتقادی، دینی و تربیتی و فرهنگی است. مانند عفونت بی تفاوتی، دوری از ولایت و بی عفتی و مانند آن.
همواره دو گروه که افراد شرور و فاسق و افراد سفیه و احمق برای جامعه مضر بوده اند.
در روایت آمده است که در آخر الزمان ظاهر افراد خوب است ولی باطن آنها خبیث است.

از امام باقر علیه السلام روایت است که می فرماید: 4- مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ: الْكَمَالُ‌ كُلُ‌ الْكَمَالِ‌ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِيرُ الْمَعِيشَةِ.[1]
یعنی تمامی کمالات اگر بخواهد در یک فرد جمع شود، باید ابتدا در فقه تفقه داشت یعنی نباید دین را از این و آن گرفت بلکه باید حق را شناخت و فهم فرد در دین عمیق باشد و بنا را بر عمل بر آن بگذارد. اگر دین در فرد نهادینه نشده باشد در مشکلات دوام نیاورده و عقب نشینی می کند.
دیگر اینکه فرد باید صبر بر سختی ها داشته باشد. صبر گاه بر مصیبت است گاه بر اطاعت و گاه بر معصیت. نوع چهارمی هم وجود دارد که همان صبر بر عدو است که در آیه ی آخر سوره ی آل عمران به آن اشاره شده است.
دیگر اینکه فرد باید بتواند معیشت خود را مدیریت کند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo