< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

88/11/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: حساسیت فصلی و بیماری ام اس

یکی از بیماری ها عبارت از حساسیت های فصلی است. در بحث انواع آلرژن و انواع عامل هایی که آلرژن است که تا نود عامل شناسایی شده است این بحث مطرح می شود. یکی از انواع آنها، حساسیت فصلی است.

حساسیت فصلی که به تب یونجه یا رینیت آلرژیک مشهور است با عطسه های مکرر، خارش چشم، آبریزش از چشم و بینی، خارش در گلو و مانند آن مشخص می شود. این حساسیت مانند سایر حساسیت های، فرد به ماده ی خاصی مانند گرده ی گیاهان و گلها، ذرات معلق در هوا، سرب معلق در هوا و امثال آن حساسیت دارد و موجب بروز واکنش هایی که نام بردیم در فرد می شود. نتیجه ی آن آزاد شدن هیستامین در جریان خون است که موجب گشاد شدن عروق خونی در چشم ها و مجاری تنفسی می شود.

در ماه بهار این حالت شایع تر است زیرا تعداد گرده های گل ها در این زمان بیشتر است با این وجود در سایر فصل ها نیز حساسیت فصلی رخ می دهد. حتی بعضی از افراد در طول سال به حساسیت فصلی مبتلا هستند. این حالت در کسانی که ویتامین دی و سی در بدنشان کم است بیشتر بروز می کند و چنین افرادی سریع سرما می خورند و سرماخوردگی آنها به طول می انجامد.

کسانی که در خانه اشان گرد و غبار زیاد است مثلا خانه اشان موزاییک و یا آسفالت نیست و کسانی که از مواد آرایشی و ادکلن ها استفاده می کنند بیشتر در معرض حساسیت های فصلی قرار دارند.

پر حیوانات نیز گاه موجب حساسیت می شود بنا بر این کسانی که با پرنده ها، گوسفند و بز که پشم دارند سر و کار دارند حساسیت بیشتری نشان می دهند. حتی کسانی که با عروسک های خزی و پشمی سر و کار دارند هم مبتلا می شوند و گاه سینوس کودک مبتلا می شود و حتی به سبب وارد شدن پرز عروسک در معده، کودک بی اشتها می شود. بنا بر این اگر کودک به حساسیت مبتلا شده است هم باید عروسک های او چک شود که دارای پرز نباشد و هم اینکه بررسی شود ویتامین دی و سی در آنها به حد نصاب باشد.

همچنین اگر در و پنجره ها بسته باشد چون ذرات معلق در هوا در آنجا بیشتر می شود فرد به حساسیت مبتلا می شود.

گاه افراد به مواد غذایی مانند فست فوت، پیتزا، سخن کردنی، تفت دادنی و مانند آن حساسیت دارند مخصوصا اگر آشپزخانه ی آنها به هود و هواکش مجهز نیست و همچنین اگر از یک روغن چند بار استفاده کنند. باید روغن را کمتر استفاده کرد و بعد از انجام طبخ آن را دور ریخت.

به هر حال در کلینیک های تخصصی نوع حساسیت را تشخیص می دهند. حتی گاه فرد به خود آمپول حساسیت دارد و در نتیجه محل ترزیق آمپول قرمز و متورم می شود.

در پزشکی امروزه از داروهای ضد احتقان و آنتی هیستامین استفاده می شود از این جمله داروها می توان به پزودوافترین اشاره کرد هر شش ساعت یک عدد مصرف شود که موجب کاهش تورم مخاط بینی و باز شدن راه های هوایی ریه می شود.

همچنین است مصرف ترفنادین و کلماستین (هر دوازده ساعت یک عدد) که از شدت اشک ریزی چشم و ترشحات بینی می کاهد.

در موارد شدیدتر از داروهای استروئیدی مانند پردنیزولون استفاده می شود که هر روز یک قرص از آن یک روز در میان مصرف می شود.

در بحث حساسیت ها می توان به متخصص حساسیت و یا متخصص عفونی مراجعه نمود.

 

بیماری ای به نام ام اس وجود دارد که بیماری به تدریج در رفت و آمد و ارتباط با دیگران دچار مشکل می شود و توان ذهنی اش ضعیف می گردد.

برای باز توانی ذهنی در آنها باید توجه داشت که نباید از علائم جسمی او سوء تعبیر داشت. زیرا مریض با کمترین چیزی که از این و آن می شنود ممکن است نگران شود و در نتیجه استرس گرفته و امید به بهبودی در او ضعیف شود.

فرد مزبور نباید مبتلا به افسردگی شود و یا تپش قلب نداشته باشد و همچنین تب بالا نداشته باشد همچنین اختلال در تخلیه ی وریدی نداشته باشد زیرا در غیر این صورت توان ذهنی در او کند می شود. در پزشکی جدید از واکسن آنفولانزای عادی و از کورتون ضعیف استفاده می کنند و یا آمپول استمسل را تجویز می کنند.

از آن سو اگر کسی توان ذهنی بالایی دارد باید از آن استفاده کند و کاملا بهره برداری نماید. همچنین اگر فرد شخصیتی دارد که کلام او در جامعه برش و نفوذ دارد باید از این فرصت استفاده کند و حق افراد ضعیف را بگیرد. زیرا اگر فرد ضعیف نتواند حق خود را بگیرد از بین می رود.

در کتاب الاصول الستة عشر از نوادر علی بن اسباط ص 145 روایت 22 آمده است: أَخْبَرَنِي رَجُلٌ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: يَأْتِي‌ عَلَى‌ النَّاسِ‌ زَمَانٌ‌ مَنْ سَأَلَ عَاشَ، وَ مَنْ سَكَتَ مَاتَ، قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَإِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ الزَّمَانَ فَمَا أَصْنَعُ؟ قَالَ: فَقَالَ: إِنْ كَانَ عِنْدَكَ مَا تُنِيلُهُمْ فَأَنِلْهُمْ، وَ إِلَّا فَأَعِنْهُمْ بِجَاهِكَ.

یعنی بر مردم زمانی می آید که اگر کسی حق خود را بگیرد زنده می ماند و الا اگر سکوت کند و یا خجالتی باشد و نتواند حق خود را بگیرد می میرد. راوی می گوید به امام علیه السلام عرض کردم فدایت شوم اگر من آن زمان را درک کردم باید چه کنم؟ امام علیه السلام در جواب فرمود: اگر آن مقدار از توانایی داری (مانند توانایی مالی) که بتوانی به دیگران کمک کنی باید انجام دهی و اگر چنین توانی نداشتی پس با شهرت و آبرویی که داری از آنها حمایت کن.

 

حال تصور کنید که بعضی با آنکه توانایی مالی زیادی دارند ولی واسطه ی شر می شوند و اموال خود را در اختیار اشرار می گذارند تا به دین آسیب وارد کنند. اگر کسی بتواند خیر رسان باشد این علامت آن است که توان ذهنی او بالا و در مسیر صحیح است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo