< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/12/08

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: طب تشخیصی
گاه کودک به درد مبهمی در شکم مبتلا می شود که مخصوصا پس از استفراغ رخ می دهد. گاه در میان بزرگسالان کسی به بی اشتهایی و درد در قسمت پائین و سمت راست خود مبتلا می شود. اینها علائم بیماری التهابی و یا عفونی آپاندیس است که در پزشکی جدید به جراحی روی می آورند ولی در طب گیاهی از غوره، آب غوره و یا غوره ی خشک شده می توان آن را درمان کرد. به این گونه که روی نصف استکان آب غوره هر روز بخورد. یا با غوره غذا درست کند.
گاه فرد به درد دور ناف مبتلا است. این ممکن است علائم وجود انگل باشد. همچنین اگر درد دور ناف چند بار بگیرد و ولی کرد و بعد فرد به درد راست شکم که بخش آپاندیس است مبتلا شود این علامت آپاندیس است. اینها جزء طب تشخیصی است یعنی با اطلاعاتی که از بدن فرد به دست می آوریم بیماری او را تشخیص دهیم که مکمل آن طب آزمایشگاهی است.
خروج بزاق در خواب از دهان غالبا یا جنبه ی عصبی دارد و یا جنبه ی انگلی. اگر خروج بزاق با دندان قروچه در خواب همراه باشد این علامت آن است که فرد عصبی است. این حالت در کودکان بیشتر رخ می دهد. مثلا نباید کودک را در جمع تحقیر کرد بلکه باید در خلوت به او تذکر داد و آبروی او را در میان جمع حفظ کرد. از بین بردن آبروی کودک در میان جمع موجب بروز حالت های عصبی در او می شود که حالت مزبور در خواب یکی از علائم آن می تواند باشد.
خروج بزاق از دهان هنگام خواب گاه به سبب کمبود ویتامین بی در بدن است. به سبب کمبود این ویتامین حتی در بیداری نیز بزاق از دهان فرد جاری می شود.
بی اشتهایی گاه علامت انگل است گاه علامت استرس و ضعف اعصاب است و گاه به سبب بی اشتهایی التهابی است. مثلا فرد از مواد نشاسته ای مانند ماکارونی، سیب زمینی مصرف می کند و با آن میوه نیز نمی خورد و یا برنج بدون شلتوت و یا نان بدون سبوس می خورد. چنین فردی مبتلا به بی اشتهایی التهابی می شود و روی زبانش سفیدک می بندد و حتی گاه روی آن زرد نیز می شود. چنین فردی باید از کاهو و یا لیمو شیرین در جیره ی غذایی خود استفاده کند.
اگر بی اشتهایی فرد عصبی باید از آناناس، عسل و مانند آن استفاده کند.
اگر بی اشتهایی او ناشی از انگل است مغز خام تخم هندوانه روزی یک قاشق غذاخوری مصرف کند. دکتر رجحان به این نکته در کتاب میوه درمانی اشاره می کند. البته هندوانه ی حنظل که به هندوانه ی معاویه معروف است سمی است و سه هسته تا پنج هسته از آن در بیست و چهار ساعت یک بار در داخل نان یا چیز دیگری بگذارد که سریع وارد معده شود و بعد باز شود و الا اگر به فضای دهان بخورد هم تلخ است و هم موجب آسم می شود. حنظل قند بدن را نیز کاهش می دهد.
خارش مقعد نیز از علائم وجود انگل در بدن بیمار است.
عواملی که موجب ایجاد انگل می شود:
1.آب آلوده
2.غذای آلوده
3.دست آلوده
به همین دلیل در اسلام آمده ساتخکه آب آشامیدنی باید سالم، تمیز پاک باشد. همچنین غذا باید تازه، بهداشتی، طاهر، طیب باشد. در روایت است که غذای تازه موجب طولانی شدن عمر می شود.
در مورد دست نیز روایات بسیاری از شیعه و سنی آمده است که هم باید دست را هنگام غذا شست و هم نباید آن را با چیزی خشک کرد. همچنین باید ناخن را گرفت و مستحب است که دوشنبه، پنجشنبه و جمع گرفت. البته ناخن گرفتن در شنبه موجب فقر می شود.
همچنین فرد به بیماری پوستی و قارچ ناخن و پوست مبتلا نباشد.
وقتی در اسلام توصیه شده است که دو مؤمن صورت خود و یا پیشانی خود را ببوسند و معانقه کنند برای این است که مؤمن همواره نظافت خود را رعایت می کند. از این رو سؤر مؤمن شفا است.
حتی نباید دست را با دستمال بهداشتی پاک کرد زیرا حتی آن دستمال هم کاملا تمییز نیست. اگر انسان بهداشت فرد و اجتماع را رعایت کند بیماری های مسری مانند آنفلولانزا و مانند آن شیوع پیدا نمی کند.

در قرآن مجید علاوه بر احکام، بخشی از حکمت های احکام نیز بیان شده است. از این رو ما نیز باید علاوه بر بیان احکام، حکمت های آن را برای دیگران بیان کنیم با این کار ضریب شوق و میل افراد به عمل به احکام بالا می رود زیرا شناخت حکمت احکام موجب ازدیاد بصیرت می شود و عمل به احکام را بر فرد آسان می کند. یکی از شیوه های تبلیغ صحیح این است که انسان جاذبه ی کافی داشته باشد و یکی از طرق آن ایجاد جاذبه در عمل به احکام است که با بیان حکمت و فلسفه ی احکام می تواند انجام گیرد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo