< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/12/19

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: درد قاعدگی و شکمی
در برخی از زنان درد قاعدگی وجود دارد. این درد از کمر به پهلو و گاه به یک طرف و یا به دو طرف سرایت می کند. این درد هرچند در بین زنان شایع است ولی معمولا نشانه ی بیماری خطرناکی نیست.
اکثر افراد مبتلا به کم خونی، ضعف اعصاب و اضطراب و دلهره و گاهی بدخوری هستند مثلا طرف سرد مزاج است و افت متابولسیم بازالت دارد و ماست و دوغ می خورد در نتیجه درد قاعدگی در او بیشتر می شود. یا مثلا باید کم خونی یا ضعف اعصاب خود را درمان کند.
در پزشکی جدید از داروهای مسکن مانند آسپیرین یا مفنامیک اسید استفاده می کنند.
در داروهای گیاهی از قطره ی هایپیران در درمان قاعدگی دردناک بهره می گیرند.
اگر درد قاعدگی بسیار شدید شده باشد گرفتن حمام گرم مفید است و اینکه در بستر خود از کیسه ی آب گرم استفاده کند و آن را در قسمت پهلو و کمر خود بگذارد. اگر درد شدید باشد ممکن است جلوی بیرون آمدن خون حیض را بگیرد مثلا شاید فرد به مشکل رحمی و دهانه ی رحم مبتلا شده باشد که نگذارد خون حیض بیرون بیاید.
در بعضی از افراد اگر قرص ضد حاملگی مصرف کنند دردهای شدید قاعدگی در آنها تسکین می یابد زیرا این قرص ها از تخمک گذاری جلوگیری می کند و قاعدگی بدون تخمک گذاری بدون درد است.
گاه درد مربوط به شکم است نه دستگاه تناسلی. این درد گاه برخواسته از سوء هاضمه است گاه ناشی از درد طحال، لوز المعده و کیسه ی مثانه، کلیه ها، کبد، روده ها، آپاندیس و موارد دیگر است. این دردها نشانه ی اشکال در یکی از اعضاء داخل شکم می باشد. در زنان درد رحم نیز به آنها اضافه می شود رحم پشت معده قرار دارد.
وقتی درد شکم شدید است و یا همراه با تب و یا تهوع و استفراغ و یا اسهال و خونریزی از مقعد است حتما باید به پزشک مراجعه کرد.
مثلا اگر درد دور ناف و بعد به سمت راست منتقل شده باشد این علامت آپاندیس است.
اگر درد دور ناف باشد علامت فتق نافی است که ناشی از بلند کردن بار سنگین است.
گاه درد در قسمت رکتوم و سمت چپ است که علامت یبوست است. اگر انسان تخم مرغ و سیب زمینی زیاد بخورد و با آن سبزیجات و میوه نخورد این علامت مشکل در کبد است.
گاهی در ادرار فرد خون است که این علامت سنگ در شن یا سنگ در کلیه است و یا کبد او رو به خشکی می رود و یا سلول های مثانه اش دچار خشکی شده است. گاه این حالت بر اثر نوشیدن کم آب حاصل می شود که در نتیجه ادرار غلیظ می شود.

گاه شخص در بلاها و ظلمت ها و سختی ها قرار دارد ولی از کشتی نجات فاصله می گیرد و به نجات غریق هم توجه نمی کند و بعد اعتراض می کند که چرا زندگی او دچار سختی شده است. ناخدا و منجی واقعی در طوفان های آخر الزمان، امام زمان (عج) می باشد. اگر انسان به این منجی توجه نکند در گرداب های زندگی غرق می شود.
گاه انسان رعایت بعضی از مستحبات مانند خلال بعد از غذا، مسواک قبل از وضو و یا مسواک قبل از خواب را رعایت نمی کند و در نتیجه دچار آسیب لثه می شود.
مانند کسانی که خانمشان حامله می شود که اگر خلال و مسواک نزنند ممکن است به بیماری لثه مبتلا شود. همچنین است کسانی که بالای سی و پنج سال هستند که اگر خلال و مسواک نزنند مبتلا به خونروش لثه مبتلا می شوند. این بیماری لثه در ارتباط های زناشوئی نیز می تواند به طرف مقابل منتقل شود. این کارها گاه در روز قیامت موجب مسئولیت می شود که مثلا چرا دیگری را بیمار کرده است.
زن چون فاصله ی لگنی دارد نباید بار سنگین بلند کند و الا کمر لق می شود و قاعدگی اش دردناک و حاملگی در او سخت می شود و طراز لگنی در او تغییر می کند.
نکته ی دیگر این است که برای پیشرفت علم در حوزه و دانشگاه نباید به کتاب های درسی بسنده کرد بلکه باید تحقیقات وسیعی را انجام داد و مسئولین نیز باید بعد از اتمام درس آنها را پای کار ببرند تا در مقام عمل آنچه آموخته اند را به کار گیرند. انسان نباید گوشه ی اتاق بنشیند و تحقیق و پژوهش کند زیرا اگر با دیگران و پای کار باشد نقص خود و نیازهای جامعه و توان دیگران را می بیند و از عقل جمعی استفاده می کند.
انسان باید بعد از تعلیم، آن را به دیگران نیز منتقل نماید. باید این کار را با شیوه های صحیح و جذابیت های لازم ارائه کرد. انسان باید نیازهای جامعه را بشناسد و در آن موارد سرمایه گذاری نماید.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo