< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/12/24

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مجاری تنفسی
انسان از جسم، روان و روح تشکیل شده است. جسم او دارای محسوسات پنج گانه است. جسد او از وجه و بدن درست شده است و بدن او نیز از اندام و دستگاه های مختلف تشکیل شده است که از جمله می توان به دستگاه مغز و اعصاب، مجاری ادراری، دستگاه قلب و عروق و دستگاه تنفسی نام برد.
دستگاه تنفس یا فرآیند دم و بازدم موجب می شود که خون انسان اکسیژن مورد نیاز را تأمین کند. برای تولید انرژی در بدن به اکسیژن احتیاج است.
همچنین بدن نیاز دارد که مواد زائد را از خود دفع کند تا سلامتی او استمرار داشته باشد. مجاری ادراری این مسئولیت را بر عهده دارند و نمک سمی خون و کراتین را از آن جدا و دفع می کنند. اگر تخلیه در بدن صورت نگیرد حتی اگر بهترین غذا مصرف شود سم بدن بیشتر می شود.
در بحث صفات رذیله و اخلاق ناپسند نیز همین قانون جاری است اگر انسان این صفات را از خود دور نکند به نخوت و تکبر و مانند آن در او اضافه می شود و بعد به طغیان و مانند آن می انجامد و حتی اعمال صالحه اش نیز از او قبول نمی شود زیرا نماز و قرآن می خواند ولی این بر اساس عادت است نه اقامه ی نماز زیرا به نماز و قرآن عمل نمی کند.
دستگاه تنفس بعضی از سموم را نیز از بدن دفع می کند. یعنی دی اکسید کربن را دفع می کند.
مجاری تنفسی از لوله هایی که از نایژه و نایژگ است موجب می شود که هوا وارد ریه ها شود. هوا از طریق بینی و دهان وارد ریه می شود. سپس به لوله های باریک تری به نام نایژه و از آن باریک تر به نام نایژک وارد می شود.
دستگاه تنفسی نباید با دود دخانیت و ذرات معلق در هوا و دود ناشی از سوخت برگ و چوب آسیب ببیند. همچنین نباید با عفونت ها و چرک و بیماری ها آسیب دیده باشد در اینجا است که وظیفه ی خود را به خوبی انجام می دهد.
کسانی که مبتلا به دخانیات و مواد افیونی هستند ضریب ابتلای آنها به برونشیت مزمن که همان التهاب غشاء مخاطی نایژه ها است افزایش می یابد.
اگر انسان از طریق بینی تنفس کند چون عروق خونی ظریفی در آن قرار دارند، هوا هم گرم می شود و هم مرطوب. موهای ریزی که در بینی است موجب تصفیه ی هوا از گرد و غبار و ذرات درشت تر می شود و هوای بهتری به ریه می رسد.
هنگام دم چون حجم ریه های بیشتر می شود دیافراگم رو به پائین می رود و هنگام بازدم دوباره صاف می شود.
هنگام بازدم دیافراگم و عضلات سینه شل می شود در نتیجه هوای ریه به بیرون رانده می شود.
ریه های انسان شبیه اسفنجی است و از میلیون ها حبابچه های هوایی تشکیل شده است که توسط عروق بسیار ریزی احاطه شده است که اکسیژن را جذب و دی اکسید کربن را دفع می کنند.
چرک و عفونت ریه گاه به درد سینه، گلو درد یا افزایش بیش از حد خلط در فرد می شود. سرفه یکی از شایع ترین علامت در اختلالات تنفسی است. سرفه به تنهایی بیماری نیست بلکه علامت وجود یک بیماری می باشد.
سوت صدا در باز دم نیز علامت بیماری است.
اکسیژن گاه غیر باردار است که انسان و موجودات زنده از آن بهره برداری کرده و آن را تنفس می کنند.
اکسیژن گاه باردار است که در بالای ابر و بالای سطح زمین است که به آن لایه ی ازن می گویند که محافظ زمین و موجودات زنده است و بیشترین تابع اشعه های ماوراء بنفش را جذب می کند تا مردم زمین به سرطان پوستی مبتلا نشود.
نوع دیگر آن فری اکسیژن است که به قدری قدرت دارد که فولات سخت را از بین می برد. یکی از فرضیه های پیر شدن بدن انسان وجود این اکسیژن در سرتاسر بدن است. هرچند عوامل دیگری نیز در فرسایش بدن دخالت دارند مانند:
1.آلودگی های هوا مانند مایعات و گاز های مسموم، ذرات معلق فلزات در هوا مانند سرب و غیره.
2.غذای مانده که در روایات به آن اشاره شده است که قبل از پیری موجب پیر شدن بدن می شود.
3.گوشت مانده مخصوصا گوشتی که در آفتاب مانده است یا ماهی دودی و یا فست فودها مانند سوسیس و کالباس و همبرگر.
4.کار سخت و بار سنگین. در زنان این حالت بیشتر موجب پیری می شود.
5.زایمان های مکرر با فاصله ی کمتر از سه سال
6.بعضی از بیماری های خاموش مانند بیماری قند
7.بیماری های متابولیکی کنند اوره ی زیاد خون و نقرس
8.بیماری هایی عفونی مانند هپاتیت بی، سل ریوی، ایدز، ممنژیت و غیره
9.بیماری هایی روانی مانند استرس، اضطراب، وحشت و مانند آن.
10.سوء تغذیه. مراد از سوء تغذیه این نیست که فرد کم پول است بلکه یعنی جاهلانه غذا می خورد مثلا صبحانه یا سحر نمی خورد. یا مثلا اگر زن ضعیف است باید به همراه سه وعده غذا سه وعده نیز ریز مغذی داشته باشد. اگر انسان مبتلا به پرخوری شود این موجب پیری زودرس می شود. در روایتی از امام رضا علیه السلام است که اگر مردم در غذا خوردن حالت اعتدال را رعایت می کنند چهار ستون بدنشان استقامت لازم را دارا بود. همچنین است مصرف اسانس های شیمیایی
11.استمناء در پسران و استشهاء در دختران
عمر مفید انسان تا شصت تا هفتاد است و گاه انسان هنوز از نظر سنی پیر نشده است دچار پیری زودرس می شود که در نتیجه باید به موارد فوق دقت داشته باشد.



BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo