< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

89/01/24

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: دیسک و سیاتیک

بین مهره های گردن، کمر و ستون فقرات یک سری واشرهایی است که به آن دیسک می گویند. داخل این دیسک ها مایع وجود دارد و مویرگ ها و نرون ها عصبی در داخل آن وجود ندارد. اگر بار اضافی، گردش سریع و یا تصادف و ضربه رخ دهد در رفتگی دیسک و موجب دردهایی در ناحیه ی کمر مخصوصا مهره های آخر رخ می دهد. عصب سیاتیک که بین مهره ها است درگیر می شود و از آنجا که به پشت زانو می رسد، این درد از پشت کشاله ی ران تا پشت پا و گاه تا کف پا نیز حس می شود.

بیماری دیسک اختلالی است که بر اثر بیرون زدگی دیسک که بین ستون فقرات است رخ می دهد. این بیرون زدگی بر روی اعصاب مجاور فشار وارد می کند و موجب درد شدید می شود.

گاه نیز نشری دیسک سبب افتادگی مهره می شود. بیماری دیسک ممکن است بر اثر بلند کردن یک شیء به شکل نامناسب رخ دهد.

می توان به کتاب دیسک و سیاتیک پرفسور بنایی مراجعه کرد. او شانزده دستور برای پیشگیری و درمان ارائه می دهد.

دیسک گاه به تدریج ایجاد می شود مثلا کسانی که زیاد ایستاده یا می نشینند به درد زانو و دیسک کمر مبتلا می شوند. بعد از هر یکی دو ساعت مطالعه باید کمی قدم زد.

نشری دیسک بین مهره ها معمولا در ناحیه ی کمر اتفاق می افتد. در این موارد دیسک بیرون زده شده بر روی عصب سیاتیک فشار وارد می کند. عصب سیاتیک قسمت زیر زانو را عصب رسانی می کند.

گاه بر اثر سیاتیک، بین مهره ها خشک می شود و فرد گاه به سمت راست یا چپ انحناء پیدا می کند.

علائم و نشانه های دیسک:

کمر درد که معمولا درد به یک پا انتشار پیدا می کند.

احساس کرخی یعنی بی حسی

گز گز شدن پاها

ضعف پا یعنی در راه رفتن احساس ضعف در پا وجود دارد.

بعد از مشاهده ی علائم فوق باید اقداماتی انجام داد از جمله:

گاه داروهای شیمیایی ضد التهاب غیر استروئیدی تجویز می شود که هم قرص آن وجود دارد و هم آمپول آن. از میان قرص ها می توان به آسپیرین، دیکلوفناک، بروفن و غیره را نام برد.

دیگر اینکه باید بر روی تشک سفت استراحت کرد. تشک نباید ابری یا فنری شل باشد. همچنین می توان پتو را چند لا کرد و روی آن خوابید. اگر کسی روی سطح نرم بخوابد انحناء و قوس کمر در فرد بیشتر می شود.

باید موقع خواب زیر پا را متکا بگذارد و دیگر آنکه علاوه بر سر، سر شانه های او نیز باید روی متکا باشد. البته در ریفلاکس که برگشت اسید معده است فقط سر باید روی متکا باشد.

اگر فرد مزبور به سمت راست یا چپ می خوابد باید به شکل قوسی بخوابد. همچنین اگر کسی گوشش سنگین است یا ترشا و توده و تُخَمه می کنند باید اگر به پهلو می خوابد دستش را زیر گونه ی راست یا چپ بگذارند و بخوابند یعنی گوش خود را روی متکا و تشک نگذارند.

همچنین هنگام خوابیدن به پهلو زانو را نشکند بلکه آن را صاف نگه دارد.

در دیسک و سیاتیک باید کمر را گرم نگه داشت. (بر عکس کسانی که مبتلا به سنگ کلیه هستند که نباید پهلوهای او را گرم کنند زیرا درد در این صورت آرام می شود و او برای دفع سنگ تحرک لازم را نخواهد داشت. درد مزبور که موجب راه رفتن و بی قراری می شود یک نوع فشار طبیعی برای دفع سنگ است.) به همین دلیل در اسلام توصیه شده است که انسان بر کمر خود شال ببندد. همچنین مستحب است که انسان سر خود را ببندد زیرا بخشی از سر دردها به سبب اسپاسم عضلات سر است. همچنین این موجب محافظت از سلول های خاکستری مغز می شود.

اگر درد ادامه داشته باشد مثلا مهره ی کمری ساییده شده باشد یا به آن ضربه وارد شده باشد باید به متخصص ارتوپد مراجعه کرد. زیرا گاه دیسک تخلیه شده و مایع دیست رو به داخل نشری کرده باشد که بعد که خشک می شود به عصب های داخل نخاع فشار می آورد و فرد به فلجی مبتلا می شود. باید آنها را از داخل نخاع پاک کرد.

انجام فیزیوتراپی در درمان کمردرد نقش مهمی دارد.

اگر همچنان درد تسکین پیدا نکرد باید به سراغ جراحی رفت. حتی گاه قبل از جراحی از طب سوزنی و طب میله ای استفاده می شود. با این کار طی دو سه جلسه عصب سیاتیک را از بین مهره ها آزاد می کنند.

گاه نیز کمردرد به سیاتیک مرتبط نمی شود بلکه درد مزبور ناشی از قولنج و اسپاسم عضلات است که با بادکش یا حجامت تر می توان آن را مداوا کرد.

حجامت فوائد مختلفی دارد. در بحث میگرن، تقویت اعصاب و حافظه، بیماری های پوستی، خارش بدن غلظت خون، احساس کسالت و سنگینی، گرفتگی عضلات، کاهش چربی خون، قند و فشار خون، تنظیم قاعدگی، درمان کیست های تخمدان و فیبروم رحم، بی اشتهایی التهابی یا عصبی، شب ادراری کودکان، تقویت هورمون رشد، ترک دخانیات، واریس پشت پا، دردهای زانو و درهای مچ پا و دیسک و سیاتیک نیز مفید است. حتی برای کم شنوایی، یرقان و زردی در کودکان و مانند آن نیز مفید است.

مادری که فرزندش زردی دارد نباید شیرش را ترک کند. مادر شیرده نباید روغنی جات گیاهی و حیوانی به مقدار زیاد مصرف کند در غیر این صورت زردی در کودک زیاد می شود. اگر کودک تا پایان یک ماهگی به زردی مبتلا شده باشد باید کل چربی ها را ظرف دو هفته ترک کند و فقط روغن زیتون را دو قاشق در بیست و چهار ساعت مصرف کند. همچنین است مصرف یک لیوان آب سیب توسط مادر.

برای تحقیق در مورد حجامت می توان به کتاب طب الرسول المصطفی تألیف آیت الله تبریزیان جلد دوم مراجعه کرد.

همچنین می توان به کتاب حجامت از دیدگاه اسلام تألیف خیراندیش جلد اول مراجعه کرد.

 

گاه انسان از گناهان کبیره استغفار می کند و گاه از گناهان صغیره و گاه فرد باید از ترک اولی استغفار کند یعنی در واجبات باید بحث اهم و مهم را در نظر بگیرد و روابط عمومی صحیح را بلد باشد و رعایت کند. (یکی از بیماری های روانی بیماری نارسیسم یا خودشیفتگی است یعنی انسان باید علاوه بر کارهای خود، برای کار دیگران نیز ارزش قائل شود. چنین کسی تصور می کند که در همه ی کارهای می تواند موفق باشد در نتیجه نکات مثبت اندیشه های دیگران را نادیده می گیرد در نتیجه زمین می خورد.)

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo