< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

89/02/01

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: زانوی قفل شده

یکی از بیماری ها که در حرکت انسان مشکل ایجاد می کند زانوی قفل شده است. فرد گاه به تیک عصبی یا اسپاسم عصبی مبتلا است ولی گاه به زانوی قفل شده مبتلا می شود. این حالت بر اثر ضربه یا سقوط و افتادگی رخ می دهد که یکی از غضروف های داخلی مصرف زانو پاره شده یا دچار در رفتگی می شود.

این آسیب معمولا در ورزشکاران مانند کوهنوردان یا فوتبالیست ها و یا در حرکات سریع رقص پا در کنفو و یا ژیمناستیک و مانند آن بیشتر دیده می شود. در کنفو باید در حرکات سریع، دست و پا را کنترل کرد و الا اگر در ضربه ی پا و دست انسان ضربه را رها کند مبتلا به فاصله در مفاصل می شود. برای این کار باید عضلات را تقویت کرد و حرکات را کنترل و قفل کرد.

گاه انسان بر اثر چرخش زانو که کنترل نشده است مبتلا به زانوی قفل شده می شود. اگر انسان حرکات زانوی خود را کنترل نکند زانوی او از حیث تاندون ها، مایع مفصلی، کشکک و لیگمان ها دارای مشکل می شود و ریگلاژ مفصلی در زانو از بین می رود.

ویژگی زانوی قفل شده:

درد در زانو

صدای در زانو در هنگام حرکت و این گاه به سبب افت مایع مفصلی و یا پارگی غضروفی رخ می دهد. در نتیجه التهاب مفصلی نیز رخ می دهد و گاه این حالت به آرتروز که ساییدگی سر زانوها است منجر می شود.

تورم زانو که نباید آن را بیماری نقرس اشتباه گرفت.

عدم توانایی در خم و راست کردن زانو

کسی که به قفل زانو مبتلا شده است نباید سعی کند که با فشار اضافی پای خود را راست کند.

کارهایی که باید برای زانوی قفل شده انجام داد:

زانو را سرد نگه دارند و این کار با گذاشتن قطعات یخ در کیسه ی آب یخ و پارچه بر روی زانو می تواند انجام شود.

استفاده از داروهای مسکن مانند آسپرین، بروفن و امثال آن.

انتقال مصدوم را برانکارد به بیمارستان.

اگر زانو قفل شده ولی علت آن ضربه و سقوط نباشد بلکه زانو و مفاصل بدن سفت شده باشد و به سبب خشکی خم و راست نشود علت آن رماتیسم مفصلی است. در پزشکی دارویی برای آن وجود ندارد و اما در پزشکی اسلامی می توان از آلوبخارا و انار شیرین استفاده کند یعنی روزی هفت تا چهارده عدد آلو بخارا که در دهان گذاشته تا آب شود و روزی یک استکان آب انار شیرین یا رب آن را مصرف کند.

گاه رماتیسم ناشی از آنژین ها و عفونت گلو است. اگر کسی گلودردهای چرکی داشته باشد و آن را درمان نکند و با آب سرکه و محلول آب نمک آن را مداوا نکند این عفونت ها پائین رفته و فرد به رماتیسم قلبی مبتلا می شود و که از عوارض آن این است که پاها به شدت درد می گیرد و درد در مغز قلم استخوان حس می شود. باید در گلودرد یک یا دو واحد پنیسیلین تزریق کرد. همچنین برای اینکه عفونت مغز استخوان ادامه نیابد باید از پینسیلین استفاده کرد.

برای کاهش درد رماتیسم مفصلی می توان دارچین و زنجفیل را روغن زیتون مخلوط کرد و بر موضع درد مالید.

 

دل باید عرش الرحمان باشد و نباید در قلب انسان، اغیار وجود داشته باشند. باید ولایت خداوند و معصومین در قلب وجود داشته باشد. همچنین است کسانی که تالی تلو معصومین هستند مانند حضرت زینب و حتی مجتهدین و مانند آن.

علت اینکه ابراهیم ملکوت آسمان و زمین را دید این بود که او هر آنچه افول داشت مانند ستاره، ماه و خورشید را رها کرد. هر چیزی که ما سوی الله باشد افول دارد یعنی گاه هست و گاه نیست از این رو ضعف دارد و انسان نباید به آنها پایبند باشد. کسی یا چیزی که نمی تواند خودش را نگه دارد و مبتلا به افول است نمی تواند معطی شیء باشد.

انسان گاه به جای پرستش خداوند خیالات خود را می پرستد یعنی آنچه خودش به آن رسیده است را صحیح می داند و به آن عمل می کند. چنین کسی به شرک خفی که پرستش هوای نفس و احتمالات خودش است مبتلا می باشد.

مالکیت حقیقی از آن خداست و ما بسیاری ضعیف هستیم. یک پرده ی صماخ اگر در گوش پاره شود شنوایی خود را از دست می دهد و با یک بیماری از پا می افتد.

انسان باید دعا کند که خداوند حب دنیا را از قلب او خارج کند. حب دنیا نمی گذارد که فکر انسان متمرکز و یا کاربردی باشد.

همچنین باید انسان دعا کند که وقتی خداوند قلب انسان را هدایت کرده آن کمک کند که این هدایت از انسان گرفته نشود.

انسان باید به خداوند توکّل داشته باشد همچنین به چهارده معصوم توسل داشته باشد و همچنین باید اعتماد به نفس داشته باشد. انسان باید خوبی های خود را بداند تا انگیزه برای ادامه داشته باشد و هر وقت مبتلا به یأس شده است به زیر دست خود نگاه کند و از آن سو برای اینکه به آنچه دارد مغرور نشود به بالاتر از خود نگاه کند.

کسی که در دنیا زاهد است به این معنا نیست که دنیا را ندارد بلکه یعنی او به دنیا به عنوان یک ابزار برای موفقیت نگاه می کند نه به عنوان چیزی مستقل و اینکه به جز خداوند چیزی را مالک واقعی و باقی واقعی نبیند. انسان حتی مالک ملک و خانه ی خود هم نیست و الا اگر بود تا آخر می توانست آن را برای خود نگه دارد.

انسان قبل از خلقت که هیچ نبود و موت بود بعد از آن هم موت است. در این وسط باید کار کند و به عنوان مزرعه ای برای آخرت و آینده ی بهتر کار کند.

دیگر اینکه انسان نباید توسل را رها کند و بگوید که می خواهد مستقیما به خود خدا متصل شود. انسان باید در این مسیر از وسیله که اهل بیت هستند استفاده کند کما اینکه خداوند در قرآن می فرماید: ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ‌ الْوَسيلَةَ[1]

انسان حتی به شکل مستقیم تحمل نعمت خداوند را نیز ندارد کما اینکه اصحاب موسی که می خواستند خدا را ببینند با یک تجلی همه و حتی حضرت موسی بیهوش شدند چه رسد به نقمت الهی.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo