< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

89/02/13

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: بیماری زونا
بیماری زونا یک بیماری ویروسی و پوستی است. ویروس این بیماری مانند بیماری آبله مرغان به شکل مخفی در بدن باقی می ماند و گه گاه عود می کند. عود این ویروس به شکل موضعی است یعنی غالبا یک قسمت از بدن را درگیر می کند. مثلا گاه در یک طرف صورت پدید می آید و گاه زیر دنده ها و جاهای دیگر و غالبا در نیم تنه ی بالا بروز می کند. عوارض آن غیر از عرق سوز و آبله مرغان و غیر از دانه های چرکی است.
این دانه ها که در بدن ظاهر می شود درد شدید دارد و در آن مملو از مایع است و وقتی پاره می شود و بعد خشک می شود حالت دلمه دلمه ایجاد می کند. این بیماری عود شونده و برگشت پذیر است.
در هشتاد درصد موارد، در افراد بالای بیست سال رخ می دهد.
علائم بیماری زونا:
1.خارش
2.دردهای شدید
3.تب خفیف
4.دانه های پر از مایع
در پزشکی جدید مصرف ضد ویروس آسی کلوویر سبب کوتاه شدن دوره ی بیماری است. باید از سرخ کردنی، تفت دادنی، بو دادنی، غذاهای چرب، مواد نشاسته ای زیاد مانند سیب زمینی، چیپس، ماکارونی، برنج سفید موجب ازدیاد این بیماری می شود.
مصرف ترنجبین و کاهو بدون سس با شام و ناهار و شب ها یک یا دو عدد لیمو شیرین مفید است.
در آبله مرغان هرچند باید استراحت کرد ولی در بیماری زونا می توان تحرک داشت. البته باید توجه داشت که عرق زیاد، دوده و گرد و خاک و لباس های نایلونی و پلی استریل موجب تحریک این بیماری می شود.

عرفان های کاذب به معنای تعطیل کردن اثر واقعیات از عقل و شرع است. از این رو این عرفان ها هیچ ارزش علمی و عقلی و شرعی ندارد. خلسه، خماری و گیجی و ترک وظائف علمی و عقلی و شرعی از اموری است که در این عرفان ها وجود دارد. بنا بر این این عرفان ها به هرزگی شبیه تر است تا به شناخت و شهود.
عرفان های کاذب از نوع فتنه هایی است که در آخر الزمان رخ می دهد. اینها به بهانه ی شهود به رهبران اسلامی و معصومین لطمه می زنند. همچنین گردانندگان این عرفان ها به دنبال شهرت خود و رسیدن به مال و منال هستند.
این عرفان ها کتب اسلامی را تضعیف می کنند و به خواب و اوهام بسنده می کنند.
دیگر اینکه این عرفان ها موجب پراکندگی افراد در امت اسلامی می شود و آنها را مبتلا به دوگانگی و سوء ظن و مخفی کاری روی می آورد و اتحاد را در میان آنها از بین می برد.
حضرت صدیقه ی طاهره که قبرش مخفی است به همان اندازه قدر و منزلتش مخفی می باشد. در روایات شیعه و اهل سنت آمده است که تعبیر به لیلة القدر به حضرت زهرا می باشد. علم و منزلت ایشان مخفی است زیرا کسی نمی داند مقام و علم و معرفت او چه مقدار است. انبیاء و مرسلین به پنج تن آل عبا متوسل می شدند تا مشکلاتشان برطرف شود.
در روایات آمده است که تأویل نماز مغرب به حضرت زهرا سلام الله علیها است.
انسان باید ذکر یا زهراء و یا فاطمه را هرچند لسانی باشد ترک نکند.
در روایت است که وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها به محراب نماز می ایستاد نوعی شهر را فرا می گرفت که مردم از رسول خدا (ص) علت آن را می پرسیدند که می فرمود: نور دخترم زهرا است که بر محراب ایستاده است و در روایات است که این نور به معصومین به ارث رسیده است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo