< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

89/02/14

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: بیماری ها لثه
قبل از سی و پنج سالگی بیشتر بیماری ها مربوط به تاج دندان می شود ولی از آن به بعد اکثر بیماری های مربوط به ریشه و لثه می شود. ما غیر از جراح دندان و معالجه ی ریشه، فوق تخصص های لثه نیز داریم.
از پانصد نوع باکتری که تا کنون در فضای دهان، دندان، لثه، حلق و لوزه ها وجود دارند هفت تا هشت نوع برای دهان و دندان و لثه مضر هستند.
باکتری هایی که در دهان وجود دارد موجب ایجاد پلاک هایی بر روی عاج و مینای دندان می شوند.
مسواک نزدن یا مسواک نا منظم و خلال نکردن درصد این باکتری ها را زیاد می کند. مقدار مناسب فلوراید برای از بین بردن این باکتری ها مفید است ولی اگر مقدار فلوراید زیاد باشد موجب پوسیدگی و سیاه شدن دندان می شود. حتی به آب شهر و منازل می توان درصد کمی فلور اضافه کرد که البته اگر درصد آن زیاد باشد موجب پوسیدگی دندان می شود.
بر اثر ایجاد پلاک بر روی دندان، اطراف دندان که لثه ها به آن متصل است مبتلا به التهاب می شود و به تدریج خونروش لثه آغاز می شود در نتیجه بیماری ژنژویت آغاز می شود که به موجب آن، لثه متورم می شود، قرمز و گاه براق می شود و بعد لثه خونریزی می کند.
اگر کسی از قندهای شیمیایی استفاده کند همچنین نوشابه های گازدار که خون را اسیدی می کند مصرف کند (که سدیم موجود در آن موجب اسید شدن خون می شود) از مضرات آنها این است که استخوان را در خود حل می کند. مثلا اگر یک عدد دندان را در یک نوشابه ی گاز دار بگذارند و بعد از بیست و چهار ساعت ساعت صبر کنند اثر تخریب را در دندان مشاهده می کنند. حتی اگر در دستشویی را به مدت بیست و چهار ساعت نوشابه بریزند و بعد تمییز کنند بهتر تمییز می شود. بنا بر این مصرف این مواد ضریب خوردگی و پوسیدگی دندان را زیاد می کند و بیماری لثه را بالا می برد.
مخصوصا اگر کسی دخانیات و مواد افیونی و قرص ها روان برگردان نیز مصرف کند درصد بیماری دهان و دندان در او بیشتر می شود.
حتی جنسیت زن که مبتلا به حاملگی، شیردهی و عادت ماهیانه می شوند در تخریب بیشتر دندان و لثه تأثیر دارد بنا بر این باید بیشتر به فکر تغذیه و مواظبت از آن باشند.
گاه می گویند که در کاکائو و شکلات فنئول وجود دارد که موجب شادی و طراوت می شود. این در حالی است که کاکائو و شکلات موجب لجن صفراوی، پوکی استخوان، کم خونی عارضی، گرفتگی عروق کرونل قلبی و موجب افزایش ضریب پوسیدگی ریشه دندان می شود. ترکیبات فنئول بیشتر از کاکائو در سبزیجات و میوجات وجود دارد.
گاه ازدیاد پلاکت های دندان به سبب مشکل در ارتدونسی است یعنی ردیف دندان ها در فرد نامنظم است. این افراد حتی اگر مسواک و خلال منظم نیز انجام دهند باز مبتلا به پلاکت در دندان می شوند.
دندان نهفته که هنوز بیرون نیامده است یکی از علت ها عفونت و بوی بد دهان می باشد.
مصرف آمپول های ضد باروری در مردان و مصرف قرص های ضد حاملگی در زنان عوارض بسیاری دارد و گاه زنان را بسیار چاق و یا بسیار لاغر می کند زیرا غده ی تیرئید را در بعضی پرکار می کند. همچنین این قرص ها موجب ایجاد لجن صفراوی در زنان می شود. از دیگر عوارض این قرص ها این است که موجب بیماری های لثه و ژنژویت در ایشان می شود.
باید دقت داشت که غرض اسلام از عقد دائم تولید ولد صالح است. انسان برای فرزند جدید باید نه ماه بارداری و دو سال شیردهی و چند ماه استراحت که روی هم رفته حدود سه سال می شود را باید در نظر گرفت و درآمد خود و صحت بدن خود و همسر و توان تربیت و غیره را در نظر گرفت و بعد برای فرزند اقدام کرد. همچنین باید فاصله ی بین فرزندان را در نظر گرفت. کسانی که فرزند نمی خواهند به راحتی می توانند از عزل یعنی بیرون ریختن منی استفاده کنند. بنا بر این در تنظیم خانواده می توان از عزل استفاده کرد و از آن سو روایاتی که عزل را جایز نمی دانند برای کسانی است که تصمیم به فرزند دار شدن ندارند و حال آنکه عقد دائم بسته اند.
حتی گاه عزل به سبب بیماری مانند ایدز و مانند آن واجب می باشد زیرا انسان نباید همسر خود را بیمار کند.
گاه افراد از دندان مصنوعی استفاده می کنند که موادش مناسب نیست مثلا مواد شیمیایی دارد و یا حجم آن مناسب نیست و یا لقی دارد و یا در آن مواد آلرژی زا وجود دارد. این دندان ها به لثه و گاه به فک آسیب می رساند. بنا بر این برای دندان مصنوعی باید به متخصص و یا فوق تخصص دهان و لثه و امثال آن مراجعه کرد. حجم لثه و حجم فک هر کسی با دیگری فرق دارد و نوع دندان مصنوعی و کاشت دندان در هر فردی با دیگری متفاوت است. گاه یک هزارم میلیمتر اگر تراش و انحناء و آئرودینامیک و دینامیک حرکت فک مصنوعی صحیح نباشد به دهان و لثه و زبان آسیب وارد می کند و حتی بزاق و آنزیم دهان تغییر می کند.
بر اثر عفونت باکتریایی بین دندان ها و لثه چرک و گاه کیست چرکی ایجاد می شود که موجب درد بسیار می شود. این کیست های چرکی زیر ریشه های دندان وجود دارد که اگر پاره شود فک را می پوساند و از خارج فک در صورت نمودار می شود. این چرک ها گاه موجب آبسه ی دندان می شود. گاه این حالات موجب لقی دندان می شود و این لقی گاه به سبب مصرف دخانیات و مواد افیونی و مانند آن رخ می دهد که فرد ابتدا باید دخانیات را ترک کند و بعد لثه را جراحی کند و بعد برای سفتی لثه از یک سری غذاها استفاده نماید.
آبسه ی دندان موجب درد شدید، تب، تورم صورت و عوارضی دیگر می شود. عفونت های داخلی غالبا موجب ایجاد تب می شوند. کسانی که به عفونت لثه مبتلا هستند همواره در دهانشان احساس تلخی می کنند و دهانشان بوی بد می دهد. بوی بد بیست علت دارد که یکی از آنها عفونت لثه است.
در پزشکی جدید از آنتی بیوتیک های خوراکی و دهان شویه ها استفاده می شود ولی بهترین کار پیشگیری از بیماری های لثه است که در نتیجه باید سه نکته را رعایت کرد:
رژیم غذایی مناسب که علاوه بر دارا بودن پروتئین حیوانی و گیاهی، املاح لازم از جمله فسفر، کلسیم، بروم و منگنز و همچنین ویتامین های لازم را دارا باشد. فسفر و کلسیم باید به مقدار بیشتری وارد بدن شود ولی بروم به مقیاس نانو احتیاج است.
همچنین باید از غذا و ریز مغذی استفاده کرد و از محرک های شیمیایی استفاده نکرد.
دیگر اینکه باید به شکل منظم دندان ها را تمییز کرد و این کار با خلال دندان با چوب خلال بعد از غذا. چوب خلال از خار گل و چوب انار و چوب قصب (نیجارو) نباشد. همچنین باید به شکل منظم قبل از هر وضو مسواک زد. همچنین قبل از خواب. این مسواک زدن باید به شکل مرتب باشد زیرا اگر به شکل غیر مرتب باشد موجب خونروش لثه می شود و دیگر اینکه جرم دندان زیاد می شود. باید توجه داشت که استفاده ی زیاد از خمیر دندان موجب تورم لثه و خونروش آن می شود از این رو در بیست و چهار ساعت نباید بیش از یک بار از خمیر دندان استفاده کرد. به جای آن می توان با محلول نمک و آب سرکه مسواک زد. پرزهای مسواک از نظر کوتاهی و بلندی و سفتی و نرمی باید مناسب با فک و لثه ی فرد باشد.
دیگر اینکه فرد باید به شکل مرتب یعنی هر شش ماه یا هر سال به پزشک متخصص دندان، ریشه و لثه مراجعه کرد.

دو عامل مهم شکست وجود دارد که یکی از آنها اختلاف و درگیری است. و دیگری فاصله گرفتن از ولایت و روی آوردن به احزاب و گروه های انحرافی و الحادی است.
در آخر الزمان دو عامل شکست وجود دارد که یکی از آنها انفعال در مقابل دشمن است. یعنی فرد جلوی دشمن کوتاه بیاید و اصول و ارزش های خود را زیر پا بگذارد و ضریب بی تفاوتی در فرد بالا رود. یعنی فرد نسبت به اموال، فرهنگ سنتی، عزت، آبرو، ناموس و مخازن و معادن و سایر موارد بی تفاوت شود.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo