< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

89/03/02

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: سرطان

سرطان یکی از بیماری ها است که در اصطلاح خارجی به آن کانسر می گویند. سرطان یک نوع بیماری است که بر اثر افزایش و رشد طبیعی سلول های بدن ایجاد می شود. بعضی از سرطان ها مانند سرطان مو بی خطر هستند که یک مو بر اثر آن دراز می شود ولی بعضی از سرطان ها کشنده است مانند سرطان خون و کبد و یا کور کننده است مانند سرطان چشم.

سرطان می تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود. اگر رشد سلول ها از کنترل سیستم مدیریتی هوشمند بدن خارج شود و سلول های بسیاری تولید شود که به شکل غده و تومور تبدیل گردد سرطان رخ می دهد که گاه خوش خیم و گاه بدخیم است. گاه این غده ها در نظام کار بدن ایجاد اختلال می کند که با جراحی کارن باید آنها را برداشت تا گسترش پیدا نکند.

تومورهایی که به صرف برداشته شدن آسیبی به جوانب نمی زند خوش خیم است ولی در نوع بدخیم، نه تنها این تومورها به بافت اطراف آسیب وارد می کند بلکه به جاهای دیگر بدن هم گسترش می یابد مثلا سرطان معده گاه به روده و مثانه و شُش ها و کبد و مانند آن نیز سرایت می کند و اندام های حیاتی بدن را از کار می اندازند. به انتشار سلول ها سرطانی به جاهای دیگر بدن به اصطلاح مِتاستاز می گویند.

سرطان مثانه که سرطان دردناکی است نیز سرآخر به مرگ منجر می شود و انسان برای عدم ابتلاء به آن نباید از احشاء داخلی حیوان های حلال گوشت (مانند قلوه، قلب، جگر، کله پاچه و مانند آن) به مقدار زیاد استفاده کرد. در روایات از این سرطان به (وجع المثانة) تعبیر شده است.. در سرطان مثانه سلول های سرطانی به استخوان ها، کبد، و ریه ها انتشار می یابد.

در درمان انواع سرطان ها در پزشکی جدید از جراحی یا رادیوتراپی و شیمی درمانی استفاده می کنند.

در ایران طبق آخرین آمار سال 1388 شمسی هشتصد هزار بیمار سرطانی در ایران وجود دارد. بعضی از دانشمندان ایرانی روش سریع کشف تومورهای سرطانی را کشف کرده اند.

یکی از انواع سرطان ها سرطان مری است که بالاترین شیوع آنها در دنیا در استان گلستان ایران است. مصرف چای داغ ده برابر بیشتر از چای سرد، موجب ایجاد سرطان می شود و علاوه بر سرطان مری، موجب سرطان معده نیز می شود.

باید توجه داشت که نسکافه، قهوه، چای و مانند آن دارو هستند و نباید به عنوان غذا و ریزمغزی مصرف شود. دو چیز همیشه به نفع بدن آدم است که عبارتند از: آب جوش ولرم و آب انار. در سن متوسط می توان انار ترش و گس استفاده کرد ولی در زیر دو سال و بالای شش ماهگی از انار شیرین و رب آن بدون هسته باید استفاده کرد.

آب برای عدم ابتلاء به تصلب شرایین و درمان آن، عدم ابتلاء به لختگی خون، عدم ایجاد تومورها در غدد لنفاوی و همه چیز در بدن حتی شیره ی معده و هورمون ها مفید است. در روایتی از امام صادق علیه السلام تصریح شده است که ماء الفاطر ضد تصلب و سختی رگ ها است.

انار شیرین خون را تصفیه می کند و رقیق می نماید، جلوی رماتیسم مفصلی را می گیرد و آن را درمان می کند.

کلیه ی غذاها و آشامیدنی داغ و تند (با فلفل) موجب سرطان مری می شود و غذاهای بسیار تند موجب سل ریوی، خشکی بافتی نسوج بدن و سرطان مری می شود. این غذاها دریچه ی ورودی معده را شل می کند و اسید معده بر می گردد و این خود ضریب ایجاد سرطان را بالاتر می برد.

دخانیات نیز موجب سرطان معده می شود و حتی سوخته ی تریاک نیز موجب آن می شود. اضافه وزن پانزده تا بیست کیلو به بالا موجب ازدیاد سرطان مری می شود زیرا چنین کسانی بیشتر کم تحرک هستند و بعد از غذا راه نمی روند در نتیجه ضریب ریفلاکس معده در آنها بالا می رود زیرا دریچه ی ورودی معده در آنها شل می شود. حتی گاه سرطان موجب بسته شدن راه مری می شود.

خواب بعد از ناهار هرچند در روایت است که (راحة للبدن) می باشد ولی نباید بلافاصله در کنار سفره خوابید بلکه باید کمی راه رفت و به دستشویی رفته وضو گرفت و بعد از مدتی استراحت کرد. از آن طرف مردم چون غالبا بعد از شام می خوابند در روایت تصریح شده است که بعد از شام خوردن راه روید. حتی در روایات است که اگر کسی شام چرب بخورد و سریع دراز بکشد مرگ ناگهانی به سراغش می آید یعنی سکته می کند. بنا بر این در سن بالای چهل سال باید انسان قدم بزند تا چربی از بدنش دفع شود و بعد بخوابد.

اما گیاهانی که در درمان سرطان مفید است:

کتاب گلچین جامع از کتب گیاهی دارویی و عطاری ایران آمده است که گیاه شکاعی، چرخه، کنگر خر، خوار زن بابا مفید است.

در قانون ابو علی سینا جلد 2، ص 72 در بخش داروهای گیاهی آمده است که اگر خاکستر یا تخم گزنه را ضماد کنند در ورم سرطان سودمند است.

خاکستر تخم گزنه با نمک، دمل های سرطانی که سر باز کرده است را به علاوه بر زخم های دندان مداوا می کند. (نمک عفونت را بیرون می کشد و گزنه مانع تکثیر سلول های سرطانی می شود.)

در قانون ابو علی سینا جلد 2، ص 77 آمده است که تخم لوف (تخم نوعی کدو) در زخم سرطان بینی مفید است.

کلم، (کلم برگ یا قُنَویت)، گل کلم، فلفل سبز تند به مقدار کم، آناناس (که برای تقویت اعصاب هم مفید است.)، سیب درختی ضد سرطان می باشد. در روایات آمده است که سیب را بعد از غذا بخورند. سیب ضد ریفلاکس نیز می باشد. همچنین است مصرف زنجفیل که گرم است و میل جنسی را در مردان زیاد می کند و خاصیت ضد سرطانی نیز دارد. زیاده روی در مصرف زنجفیل خود موجب سرطان مثانه می شود. (البته ازدیاد مصرف احشاء داخلی حیوانات موجب سرطان مثانه می شود.)

کدو مسمی نیز ضد سرطان است. اگر کسی چربی مضر خونش بالا باشد و کبد او نیز چرب باشد و دفع پروتئین در ادرار او رخ دهد و او به فکر مداوا نباشد کم کم کبد او رو به خشکی می رود و فرد مبتلا به سیروز کبدی می شود حتی موجب آسیت که آن آوردگی شکم است مبتلا می شود که به آن در روایات «حبون» می گویند. کدو مسمی با پوست نمی گذارد کبد انسان چرب شود و یا سرطانی شود. چربی خون را نیز پائین می آورد. کدو عقل را نیز زیاد می کند و از ایجاد تومورهای چربی در مغز جلوگیری می کند.

بادمجان نیز خاصیت ضد سرطانی دارد. کله ی بامجان ضد بواسیر است. (چوب خشک سرش را دور بریزند.) پوست بادمجان نیز خاصیت دارد. البته بادمجان سوداوی است و نباید زیاد مصرف شود و الا موجب کهیر می شود و موجب عصبیت مزاجی می شود و در نتیجه فرد تندخو می شود.

گوجه فرنگی رسیده، نخود فرنگی، هویج مخصوصا زردک، لوبیا برای جلوگیری و پیشرفت جهش ژنتیکی سلولی مفیدند. البته پوست گوجه و پوست لوبیا برای کسی که سنگ کلیه دارد خوب نیست. نخود فرنگی موجب نفخ شکم می شود و باید آن را نمک مصرف کرد. هویج فرنگی نیز موجب تحریکات تنفسی و سرفه می شود و بهتر است زردک مصرف شود. هویج حاوی ویتامین آ است که برای نور چشم مفید است.

اگر شیره ی گیاه کالاندولا مکیده شود در مبتلا به سرطان مفید است. تخم این گیاه و تارهای نخی آن مصرف سنتی دارد که می جوند و آبش را می خورند که برای بهبودی سرطان مفید است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo