< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

91/11/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: درمان بعضی بیماری های خاص
از رسول خدا (ص) روایت است که می فرماید: الدَّاءُ ثَلَاثٌ وَ الدَّوَاءُ ثَلَاثٌ فَالدَّاءُ الْمِرَّةُ وَ الْبَلْغَمُ وَ الدَّمُ فَدَوَاءُ الدَّمِ الْحِجَامَةُ وَ دَوَاءُ الْمِرَّةِ الْمَشِيُّ وَ دَوَاءُ الْبَلْغَمِ الْحَمَّام‌[1]
سه بیماری کلی است که بیماری های دیگر از آنها ناشی می شود و داروی کلی آن که خود، زیر مجموعه های کلی دارد بر سه گونه است.
یکی از آنها مِرة است که زیادی صفراء می باشد که همان کاهش پمپاژ مایع صفراوی به اثنا عشر است. صفراء موجب نارسایی های ذهنی می شود.
یکی از آنها بلغم است که عبارت از زیادی مایعات در بدن است. مانند بحث خلط ها که در طب جدید به آن موکوس می گویند.
یکی از آنها خون است که ازدیاد سلول های خونی یا بالا بودن غلظت خون یا تصلّب شرایین و یا کم کاری و بدکاری کبد و طحال ناشی می شود.
دواء بلغم، حجامت است. (مراد حجامت تر است نه حجامت خشک)
دواء صفراء، الْمَشِيُّ است که همان مسهل می باشد تا ضریب سم بدنش بالا نرود و ماندگاری فضولات در راست روده ی مریض زیاد نباشد. البته عبارت فوق را می توان الْمَشِي خواند که همان حرکت کردن و راه رفتن است. کسی که کم تحرک است و غذاهای چرب زیاد می خورد یا اگر خانم باشد، اگر تعریق زیاد داشته باشد و آب کم بخورد و یا قرص ضد حاملگی بخورد اینها موجب لجن صفراء و سنگ صفرا است که راه رفتن برای آن بسیار خوب است. البته اگر لجن صفراوی شدید باشد و یا فرد سنگ صفرا داشته باشد برای این کار می توان محلول تمر هندی بی نمک خورد. برای سنگ صفرا می توان جوشانده ی هسته ی خرما خورد. البته اکثر علماء عبارت فوق را با تشدید خواندند (الْمَشِيُّ) که همان ملیّن و مسهل است.
دواء بلغم نیز حمام است. حمام رفتن سلول های سطح پوست و گرد و خاک و دوده و سموم و املاحی که توسط عرق روی سطح بدن آمده است را برطرف می کند. اگر کسی هر روز حمام رود بدنش لاغر می شود ولی اگر کسی یک روز در میان رود چاقی عادی که بیماری نیست بروز می کند.
در بحث خوراکی ها آمده است عسل رقیق شده ی صبحگاهی و آب سیب شامگاهی موجب از بین رفتن خلط چسبنده و بلغم های ناحیه ی صدری فوقانی در ریه ها می شود و آنها را به کلی از بین می برد.

در روایت دیگری از رسول خدا (ص) می خوانیم: إِنَّ الَّذِي خَلَقَ الْأَدْوَاءَ جَعَلَ لَهَا دَوَاءً وَ إِنَّ خَيْرَ الدَّوَاءِ الْحِجَامَةُ وَ الْفِصَادُ وَ الْحَبَّةُ السَّوْدَاءُ يَعْنِي الشُّونِيزَ[2]
خداوند متعال که بیماری ها را خلق کرده است دواء آن را نیز در طبیعت خلق کرده است و بهترین داروهای طبیعی عبارت است از حجامت، (که بحث آن در کتاب حجامت از دیدگاه اسلام و علم روز نوشته ی آقای خیراندیش آمده است و هکذا در کتاب دراسة فی طب الرسول المصطفی نوشته ی آیت الله شیخ عباس تبریزیان جلد دو مطالعه کرد که در مورد حجامت، فصد و زمان و کیفیت مطالب بسیار مفیدی دارد. این کتاب به زبان عربی است.)
دوم فصد و رگ زدن وریدی است یعنی وریدهای سطحی را می زنند. در بعضی از بیماری ها می توان از ورید عمقی استفاده کرد که البته این کار توسط متخصص باید انجام شود.
سوم حبه ی سوداء یا سیاه دانه است که نام دیگر آن شونیز می باشد.
در دارو و درمان پزشکی اسلامی و طب المعصومین، اول بیماری تشخیص داده می شود و بعد با کمترین هزینه در کمترین زمان، با داروهای طبیعی آن را درمان می کنند. مریض باید قبل از استعمال دارو بسم الله بگوید. در روایت نیز هست که اول هر غذا و بعد از آن الحمد الله گفت و یا قبل و بعد از هر لقمه باید چنین کرد و لقمه ها را خوب جوید.
در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که برای مصرف دارو ابتدا باید بسم الله گفت و سپس آن را استعمال کرد. [3]
اگر مریضی آمد و این پنج بیماری را دارا بود یعنی بیماری آلاژیل داشت که به معنای گرفتگی مجرای صفرا است یعنی مجرای صفرای او به شکل ژنتیکی به صورت کم تشکیل شده است. اگر مریض دچار کیسه ی صفرای کوچک باشد، اگر ورم کبد و ورم طحال دارد، اگر کسی کم خونی و زردی شدید دارد و یا در ادرار او خون است و یا کلیه ی راست او بزرگ است و ورم کرده است و کیست دارد یا در کلیه ی چپ او نیز چندین کیست وجود دارد چنین فردی برای سندرم آلژیک می تواند از محلول آب سرکه ی سیب استفاده کند.
برای هماچوری که همان ادرار در خون است می توان از خربزه بعد از غذا یا لیمو شیرین همراه یا بدون غذا یا کاهو به همراه ناهار و شام استفاده کرد.
اگر کسی کم خونی دارد و بعد از 52 روز بعد از به دنیا آمدنش زردی شدید دارد، یا ورم کبد و طحال دارد مصرف شیره ی خرما، انگور و توت روزی یکی دو قاشق پلو خوری یا یک قاشق مربا خوری مفید است. همچنین قولنجان در ورم کلیه و طحال مفید است. برای بزرگی کبد و طحال، گیاه و برگ دارواش که از رسته ی گیاه شیرینک است مفید می باشد.
اگر در کلیه ی چپ کیست وجود داشته باشد و کلیه ی راست نیز متورم و دارای کیست باشد، می توان از گل استخودوس ناشتا یک قاشق چایخوری به همراه عسل استخودوس بخورد و در مغرب یک قاشق چایخوری پودر افطیمون به همراه عسل استخودوس بخورد. همچنین در شب پودر شیرینک یا پودر دارواش را به مقدار یک قاشق چایخوری همراه با عسل استخودوس بخورد.
حتی اگر احتمال تومورها یا سلول های سرطانی در کلیه اش وجود داشته باشد با همان داروی فوق جلوی پیشرفت آنها گرفته می شود.
برای کوچکی مجرای صفرا یک استکان عرق بدون اسانس کاسنی و یا هفت برگ کاسنی در وسط روز و عصرانه یک قاشق پلوخوری تمر هندی با یک لیوان آب مفید است. همچنین هفت خوشه تمر هندی بدون نمک در یک لیوان آب مخلوط کرده می خورد.
البته برای چنین فردی هفت چیز مضر است که عبارتند از: قندهای شیمیایی، اسانس های شیمیایی، ترانس چربی بالا، کافئین زیاد، فست فوت ها، کمپوت ها و کنسروها
بیماری پمفیگوس که به معنای بیماری ای که خودفعالی سیستم دفاعی بدن دارد و تمامی بدن بیمار را فرا گرفته است ولی درمان قطعی برای آن پیدا نشده است هرچند از قرص کورتون هفتاد میلی گرمی به مقدار دو هفته تا یک ماه استفاده می کنند تا تاول های فرد کمتر شود. اما درمان گیاهی آن به این گونه است که استخودوس را صبح زود، افطیمون اول مغرب، کاهو بدون سس با ناهار و شام، انار شیرین یا رب آن را با هفت عدد گلنار وحشی (که میوه نمی دهد و فقط گل می دهد) عصرانه بخورد.
برای بیماری مغز و اعصاب و کسی که ارتباطات ذهنی اش دچار خدشه شده و کسی همواره دلمشغولی دارد و دچار نسیان و فراموشی شده و حافظه ی موقت آن کم شده است همچنین در برداشت اطلاعات دچار اختلال است، چنین بیماری در پزشکی جدید داروی مشخصی ندارد ولی در طب سنتی می توان او را معالجه کرد. امام رضا علیه السلام در کتاب طب الرضا یا رساله ی ذهبیه فرموده است احلیجات در عسل گذاشته شود. عسل فوق بهتر است آویشن و نعناع باشد. مراد از احلیجات، حلیله ی سیاه، حلیله ی زرد و حلیله ی کابلی است. این ها را به نسبت مساوی پودر کرده و در یک کیلو عسل مزبور هم می زنند. مریض هر روز صبح قبل از کار یک قاشق مرباخوری از آن بخورد.
همچنین می توان برای بیماری فوق در اول مغرب یا اول شب از سنامکی همراه با سعد هندی با فلفل سفید (که همان فلفل سیاه است که پوستش کنده شده) با زعفران مرغوب که همان گل های زعفران است با کندر خوراکی مرغوب به نسبت مساوی مخلوط کرده و پودر کرده و در عسل آویشن نعنا ریخته هر روز یک قاشق چایخوری از آن می خورد. صبح نیز می توان از آن استفاده کرد، حد اقل هفت روز و حد اکثر چهارده روز باید از آن استفاده کرد و بیشتر از آن ممنوع است. این کار به حدی حافظه را قوی می کند که اگر کسی او را نشناسد خیال می کند که او ساحر است.
اگر مریضی از ضعف پمپاژ خون قلبش شکایت داشت برای رفع آن و برای تقویت قلب می توان از این نسخه استفاده کرد:
1.به یا آب به یا مربای به در صبح امام امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: أَكْلُ السَّفَرْجَلِ قُوَّةٌ لِلْقَلْبِ الضَّعِيفِ[4]
2.آب سیب مخلوط با عسل در وسط روز که ضعف قلب و دل مالشک معده و ضعف عمومی بدن را برطرف می کند.
3.شب قبل از خواب، جوشانده ی پنج برگ کلم پیچ با سه لیوان آب جوشانده شود تا به یک لیوان برسد و بعد از سرد که شده است یک قاشق عسل آویشن نعنا در آن مخلوط کند و بخورد. این کار در درمان اختلالات دریچه ای قلب نیز مفید است.
برای ورم یا نفریت کبد و طحال می توان از سیاه دانه استفاده کرد. تاج ریزی سیاه که به آن عنب الثعلب می گویند مفید است. این دارو ضد دردهای سرطانی، ضد ورم پرده ی مغز است که به آن مننژیت می گویند، ضد درد رماتیسمی، ضد دردهای مفصلی، تسکین سردرد و حتی ضد سوداء و سردردهای سودایی است.
الآن در کشورهای اروپایی هشتاد درصد داروها گیاهی و با املاح معدنی است و بیست درصد آن شیمیایی است ولی این آمار در کشور ما برعکس است.
برای بیماری ناروفیبرون که بیشتر در خانم ها وجود دارد که علامت آن این است که ابتدا لک های قهوه ای ریز و درشت و بعد دانه های گوشتی روی پوست می زند که درد ندارد ولی گاه روی عصب بروز می کند که بسیار دردناک است. این دانه ها کم کم کل بدن را فرا می گیرد. برای درمان آن باید گل استخودوس را هر روز یک قاشق چای خوری در نصف استکان آب جوش ولرم در صبح، وسط روز یک لیوان آب انار شیرین با هفت عدد گلنار وحشی یا با یک قاشق پلوخوری رب انار شیرین با هفت عدد گلنار وحشی و اول مغرب یک قاشق چایخوری افطیمون در نصف استکان آب جوش ولرم و کاهو و کرفس به هنگام ناهار و شام و برگه ی زردآلو در وسط روز یا عصر یک مشت. (البته برگه هایی که طبیعی خشک شده است نه با تیزآب زیرا تیزآب ناراحتی معده را به همراه دارد.)، هویج زرد که زردک است در درمان این بیماری بسیار مفید است، صبحانه شیر عسل، شام، سوپ جو که حاوی جعفری و زردک است به اضافه ی آب غوره و سرکه ی سیب و روغن زیتون میل کند.
اگر کسی بیماری تومور مغزی دارد مثلا ناحیه ی چپ مغز او دارای تومور است یا هموروژی دارد که به معنای خونریزی از رگ است که ممکن است به علت پارگی رگ یا مویرگ یا ورید باشد یا اینکه استخوان بال بزرگ او در دو طرف سر که به آن پاریتال می گویند دارای تومور و هموروژی باشد باید برای شب، آش جو با سبوس با سرکه ی انگور عسکری و سیب مصرف کند. او همچنین باید آب خیار بوته ای، آب برگ های کاسنی، آب کاهو و آب کرفس خام را به ترتیب هر شش ساعت یک استکان مصرف کند. ابتدا آب خیار بعد شش ساعت بعد آب کاسنی و شش ساعت بعد آب کاهو و شش ساعت بعد آب کرفس را مصرف کند. صبحانه، شیر تازه ی کم چرب با یک قاشق پلوخوری عسل استخودوس مصرف کند و فقط از روغن زیتون استفاده کند و سایر روغن ها را کنار بگذارد.
برای داروهای ضد سرطان گل شُکاعی که اطراف مشهد بسیار است و خودرو است و به آن خارزن بابا و چرخله و چرخه هم می گویند. در آذربایجان به آن بوقناق می گویند و گاه به آنها کنگر خر نیز می گویند. بعضی از اقسام کنگرها در درمان کبد چرب مفید است. الآن قرص ضد کبد چرب را با استفاده از کنگر ساخته اند.
هویچ زرد و شلغم و گل همیشه بهار نیز برای خونریزی مفید است زیرا شاید خونرویزی او به سبب سرطان باشد نه هموروژی. سرطان خون بر هفت قسم است.
برای درمان سرطان خون می توان از شلغم استفاده کرد به این گونه که روزی صد الی دویست گرم استفاده کرد. دوم اینکه از کالاندولا یا گل همیشه بهار استفاده کرد. می توان برای تحقیق بیشتر به کتاب گلچین جامع از گیاهان دارویی عطاری ایران مراجعه کرد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo