< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

92/07/01

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: باقلا و خرما
قال الصادق علیه السلام: الْبَاقِلَاءُ يُذْهِبُ الدَّاءَ وَ لَا دَاءَ فِيهِ[1]
باقلاء به شکل پخته، بخارپز و آب پز از بین برنده ی درد و بیماری است و هیچ بیماری در آن نیست.
در منطقه ی شامات به آن فول می گویند و به این نکته در لسان العرب اشاره شده و آمده است که به باقلاء خشک گاه فولة می گویند.
کسانی که به بیماری های همولیتیک یعنی نارسائی خونی دارند مثلا به بیماری فاریسم که کم خونی داسی شکل است حتی نباید به باقلا دست بزنند و الا به حالت اغماء می روند. این یک نوع بیماری ژنتیکی خونی است.
خوردن باقلا توسط زن شیرده موجب ازدیاد شیر می شود که روزی دو مشت از آن بخورد.
در روایات آمده است که باقلا تولید خون تازه می کند. گاه چیزهایی خون سودایی تولید می کنند که منجر به یبوست می شود مانند مغز خام پسته ی تازه. میوه ی عناب رسیده چهارده عدد مخلوط با عسل تولید خون تازه و سالم و تمیز می کند.
باقلا مغز ساق پا تولید می کند و در این خصوصیت مانند سویق است (گندم و جوی خورد شده با سپوس) در ناشتا. کسی که خاک خوری می کند (که گاه به سبب فقر ویتامین ب 1 است و گاه به سبب عادت است.) مبتلا به ضعف و سستی زانو و کمی مغز ساق پا می شوند مضافا بر اینکه خوردن خاک حرام است. داروهایی شیمیایی مانند دیازپام، کلروزپام و اوکسازپام موجب سستی زانو و شل شدن تاندوم پا می شود.
از دیگر فوائد باقلا این است که اگر آن را با پوست بخورند موجب دباغی معده می شود. در عراق آن را با پوست و با خرما و یا کره می خورند که بسیار مقوی است.
باقلا با پوست ضد درد می باشد. درد اگر به سبب کم خونی باشد که موجب اسپاسم و درد عضلانی است با خوردن باقلا رفع می شود.

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ الْمُغِيرَةِ عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ خَيْرُ تُمُورِكُمُ الْبَرْنِيُّ وَ هُوَ دَوَاءٌ لَيْسَ فِيهِ دَاءٌ[2]
بهترین خرمای خشک طبیعی خرمای بَرنیّ است که درد و بیماری را دور می کند و در آن هیچ درد و بیماری نیست.
خرمای بَرنیّ انسان را به خدا نزدیک می کند و انسان را از آتش دور می کند. مراد از آتش شاید تب و گرگرفتگی ناشی از کم خونی باشد زیرا کم خونی موجب بالا رفتن ضربان و تپش قلب می شود.
همچنین از آنجا که موجب توان و نیروی بدنی می شود موجب انجام عبادت و کار صحیح می شود در نتیجه انسان به خداوند نزدیک می شود. به همین دلیل دور کننده از آتش جهنم نیز می شود. حتی جلوی عدم تمرکز فکری و روان پریشی را می گیرد.
خرما سیر کننده است در روایات است که در خانه ای که خرما هست سیری نیز وجود دارد. خرما چون یک غذا و ریز مغذی کامل است سیر کننده نیز می باشد.
خرمای برنیّ از بین برنده ی بلغم است یعنی اگر رطوبت و خلط بدن و تجمع مایعات بدن زیاد است را از بین می برد همچنین دردهای ناشی از سردمزاجی را برطرف می کند. همچنین ضعف عضلانی ناشی از کمبود پتاسیم و منیزیم را از بین می برد. همچنین برای برطرف شدن ضعف عضلات ارادی یا بیماری دیستروفی مفید است.
در روایات آمده است که با هر دانه از خرمای برنیّ یک حسنه نیز برای انسان نوشته می شود زیرا انسان با این کار به فرمایش امام علیه السلام عمل کرده است.
اگر کسی شب قبل از خواب از آن تناول کند هفت حسنه برایش نوشته می شود. شاید علت آن این باشد که اگر کسی فشار خونش کم باشد و یا کمبود خون و یا فقر آهن و یا پوکی استخوان و مانند آن داشته باشد غالبا دچار اختلال در خواب شده و خواب او سبک خواهد بود. خرما این مشکل را برطرف می کند.
خرمای برنیّ گوارا و دلچسب است و از بین برنده ی گرسنگی و فقر غذایی است و فرد از سوء تغذیه در امان می ماند. خرما رشد مو را نیز زیاد می کند و بیماری افت شدید قند خون را درمان می کند.
خرما یک هضم کننده ی غذا است و اسید کلریدریک را زیاد می کند و مانند انار شیرین، خربزه ی شیرین و سیب درختی شیرین عمل می کند. اینها موجب رفع سردل و سوء هاضمه می شود.
البته خرما کمی قابض است و برای کسانی روده ی تحریک پذیر به نوع اسهال دائم دارند و یا تب شدید بالا ناشی از گرم مزاجی و ویروس سرماخوردگی دارند نباید از خرما استفاده کنند همچنین اگر کسی قند خونش بالا است. فرد با قند سیصد در بیست و چهار ساعت یک خرما، دویست تا سیصد دو خرما و زیر دوست سه خرما در بیست و چهار ساعت می توان مصرف کند.
خرما از بین برنده ی درد است در نتیجه کسی مانند بچه ها که پر تحرک و کم اشتهاء هستند که شب مبتلا به درد مفصل و درد زانو می شوند باید از خرما استفاده کنند. شیر عسل و شیر خرما موجب رفع آن می شود. برای درمان بیماری نرمی استخوان و راشیتیسم هم مفید است. سرکه ی طبیعی انگور عسکری و یا سیب نیز به مقدار یک قاشق چایخوری تا یک قاشق مرباخوری با سالاد نیز برای این بیماری مفید است. آب غوره نیز برای این کار مفید است. برای زیاد شدن استحکام استخوان بعد از غذا هفت عدد خرما و یا با غذا به اندازه ی نوک قاشق سرکه عسکری بخورند.
برای زود پاک شدن از خون نفاس و حیض مفید است. شیر را نیز زیاد می کند این کار هوش و حافظه ی فرزند شیرخوار را نیز زیاد می کند و در روایت است که موجب می شود فرزند جزء حکماء شود.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo