< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

92/07/20

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: دارچین و گوشت دُرّاج
گفتیم بهترین و مرغوب ترین نوع دارچین، دارچین سیلان است و دارچین سایگون نامرغوب است و دارصینی مرغوب است.
ماساژ با روغن دارچین مرغوب ضد رعشه و فلجی اندام است و خوردن آن برای درمان و پیشگیری سرطان نیز مفید است.
کسی که زخم معده دارد و هکذا زنان باردار نباید از دارچین استفاده کنند (مانند زعفران که موجب سقط جنین می شود.) کسانی که گرم مزاج هستند نیز نباید از دارچین استفاده کنند.

مبحث گوشت ها
گوشت های قرمز گاه شکار است و گاه غیر شکار
بهترین نوع علف خواران حلال گوشت، گوشت گوسفند است و بهترین جای بدن گوسفند، ران و بعد از آن سردست گوسفند است.
در میان گوشت های سفید در روایات آمده است که گوشت مرغ و خروس قوت الفقراء می باشد. در روایات است که اینها خوک پرندگان است (خنزیر الطائرات) است. مردها نباید از گوشت مرغ استفاده کنند و الا هورمون مردانه ی تستسرون آنها آسیب می بیند. بهتر است مردها از گوشت خروس استفاده کنند. و زنان می توانند از گوشت مرغ استفاده کنند و بهترین جای گوشت آنها ران مرغ و خروس است.
کسی که قند دارد نباید زیاد از گوشت قرمز استفاده کند.
کسانی که لاغری مفرط دارند از گوشت بوقلمون، کبک و بلدرچین استفاده کنند.
کسانی که مشکل مایع منی و مشکل عملیات مغزی دارند و یا مثلا مبتلا به هم و غم شده است یا اینکه قلبش ضعیف است و یا مبتلا به غضب بیجا و تندخویی است بهتر است از گوشت دراج که همان کبک انجیر است و به آن هُبره نیز می گویند استفاده کند. کبک انجیر در بیابان ها رشد و نمو بسیاری دارند. البته امروزه این موجود پرفایده در حال انقراض است.
چهار نوع از دراج در کشور هندوستان وجود دارد. دراج زیاد زاد و ولد می کند (مانند کبوتر طاوسی). پشت دراج دارای شیب زاویه ای زیادی است و با صوت خاصی که ایجاد می کند آمدن ماه بهار را بشارت می دهد. گوشت دراج شهوت را زیاد می کند. مداومت در خوردن گوشت دراج هم عملیات مغزی را تقویت می کند و قابلیت برداشت مطالب را افزایش می دهد البته اگر کسی به دلیل کم و زیاد شدن کروموزومش دچار عقب ماندگی ذهنی است نباید از ترانس چربی بالا استفاده کند در نتیجه نباید از موز نارس، غذای مانده و اسانس شیمیایی و مانند آن استفاده کند تا عقب ماندگی او زیاد نشود و همچنین از گوشت دراج استفاده کند.
گوشت دراج مایع منی را زیاد می کند.
طب الأئمة عليهم السلام عَنْ مَرْوَانَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ‌ مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَقْتُلَ (در بعضی روایات آمده است یَقِلّ) غَيْظَهُ فَلْيَأْكُلِ‌ الدُّرَّاجَ‌.[1]

عن النبی (ص) مَنِ اشْتَكَى فُؤَادَهُ وَ كَثُرَ غَمُّهُ فَلْيَأْكُلِ‌ الدُّرَّاجَ‌.[2]
گلابی، سیب و انگور سیاه نیز در رفع هم و غم مؤثر است.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا وَجَدَ أَحَدُكُمْ غَمّاً أَوْ كَرْباً (سختی ای) لَا يَدْرِي‌ مَا سَبَبُهُ فَلْيَأْكُلْ لَحْمَ الدُّرَّاجِ فَإِنَّهُ يُسَكِّنُ عَنْهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى. [3]
گل راعی، چای کوهی، گل بهارنارنج و گل بیدمشک نیز برای درمان ضعف اعصاب و افسردگی مفید است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo