< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

92/07/27

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مغز و عملیات مغزی
قال الصادق علیه السلام: الدُّبَّاءُ يَزِيدُ فِي الْعَقْلِ وَ الدِّمَاغ‌[1]
خوردن کدو عقل آدمی را زیاد می کند و دماغ که مغز و سلول های خاکستری مغز و عملیات مغزی است را بالا می برد.
خوردن کدو برای درمان اسپاسم های عضلانی، گوارشی و عصبی را مداوا می کند.
کدو بر شش نوع است که سه نوع آن در روایات آمده است: یقطین (کدو حلوائی)، دباء (کدو تنبل که رنگش سبز لجنی است) و قَرع (کدو خورشتی که مانند خیار، سبز روشن است.)

عن الصادق علیه السلام: أَكْلَ‌ الْبَاقِلَاءِ يُمَخِّخُ‌ السَّاقَيْنِ (أَيْ يُجْرِي فِيهِمَا الْمُخَّ) وَ يُسْمِنُهُمَا وَ يَزِيدُ فِي الدِّمَاغِ وَ يُوَلِّدُ الدَّمَ الطَّرِيَّ.[2]
خوردن باقلاء آب پز مغز دو ساق پا را قوی می کند و فعالیت مغزی را افزایش می دهد و تولید خون تازه می کند.
اگر کسی به خستگی ذهنی مبتلا است صبح ناشتا یک لیوان شیر تازه ی گاو که کم چرب است مخلوط با موز رسیده بخورد. این موجب می شود که لِزین مغز تأمین شود و در نتیجه ذهن خسته نشود.
اگر کسی به خستگی فکری مبتلا است یعنی هنگام تمرکز مداو به فکر و خیال می رود و حواسش را نمی تواند جمع کند. خورد کنجد با عسل این مشکل را مداوا می کند.
گاه شخص به خستگی عضلانی مبتلا است که برای رفع این مشکل یک لیوان شیر با هفت عدد خرما بخورد. اگر هم شیر نبود به خوردن هفت عدد خرما بعد از غذا قناعت کند. همچنین است خوردن خرما با عسل.
برای رفع خستگی جنسی عسل رقیق شده ی صبحگاهی با آب یا مخصوصا شیر مفید است. بهترین غذا بعد از غسل جنابت همین شیر عسل است.
اگر کسی خستگی مستمر دارد و همچنین به پوکی استخوان و نرمی آن مبتلا شده است چهار مغز (پسته، بادام شیرین درختی، بادام هندی و فندق) را با عسل طبیعی بخورد و یک قاشق غذاخوری را گرفته و بخورد (البته نباید آن را خورد کند تا ویتامین های آن کم شود و یا باکتریایی شود.)
کدو علاوه بر بالا بردن فعالیت مغزی چربی خون را نیز کم می کند و آنزیم کبد را نیز تنظیم می کند در نتیجه فرد به کبد چرب یا هپاتیت مبتلا نشود.
چای گلپر هم حافظه را تقویت می کند و هم ضد صرع و تشنج است و هم ضد نسیان و فراموشی است.
برای توضیح بیشتر می توان به علاج النسیان تألیف میر حسین حافظ و یا به کتاب تقویت حافظه و درمان فراموشی تألیف محسن کتابچی مراجعه کرد.
شستن دست قبل از غذا حافظه را تقویت می کند. اگر فرد با وضو باشد علمی که به دست می آورد و اثر بخشی آن در دیگران نیز بهتر و بیشتر می شود.
در فصل پاییز اگر کودکان دست خود را نشسته و غذا بخورند به کبد چرب مبتلا می شوند.
اگر خون کسی رقیق است (که گاه خون رقیق موجب مرگ و اسهال می شود.) برای تولید خون غلیظ سودایی و ایجاد یبوست، روزی چهارده عدد مغز خام پسته استفاده کند. خوردن کاهو خون را تمیز می کند و کم کاری کبد و کلیه را نیز خوب می کند و حرارت اضافی خون را برطرف می کند. خوردن کاهوی پخته برای مادران شیرده مخصوصا در دو هفته ی اول شیردهی شیر را زیاد می کند و خون نفاس را بند می آورد مانند سبزی ریحان و پونه.
چهارده عدد اناب هر روز خون تازه را زیاد می کند.
کوشاد یا ژانسیان که نوعی گیاه است هم گلوبول های قرمز را زیاد می کند و هم گلوبول های سفید را و هم خون را تصفیه می کند. البته این گیاه را نباید زنان حامله و شیرده استفاده کنند. همچنین نباید در مصرف آن زیاده روی کرد زیرا ایجاد تهوع می کند.
اگر کودک شیرخوار ضعف بنیه دارد و کم خونی دارد مادرش باید قند شیمیایی، کافئین و ترانس مصنوعی بالا مصرف نکند و در عوض از مغز بادام درختی شیرین استفاده کند به این گونه که روزی 14 عدد از آن را بجود و بخورد.
پنیر به همره مغز گردو و نان سبوس دار در شب نیز برای فربهی مفید است. همچنین است پنیر و خربزه که موجب فربهی می شود و در روایت به آن اشاره شده است.
اگر کسی ضعف عضلانی عمومی دارد باید از اسانس شیمیایی، فست فود، سرخ کردنی و تفت دادنی و داروهای شیمیایی که در آخر اسمشان پام است مانند دیازپام، اکسازپام و مانند آن را نباید مصرف کنند. قرص گیاهی شوید (آنتوم) هم موجب سستی می شود و هم ضعف چشم به همراه می آورد در عوض باید صبح ها از شیر خرما، شیر عسل و حلیم گندم گوشت (هر روز یکی از آنها) خوردن مقداری روغن بنفشه ی معطر (که ضد رماتسیم مفصلی قوی است.) البته باید بنفشه را در پایه ی روغن زیتون خوراکی یا در روغن بادام شیرین درختی یا روغن کنجد ریخته و مصرف کنند و اعضایی که سست شده است را با آن ماساژ دهند. روغن نارگیل نیز از آن ضعیف تر می باشد.
کسانی که ضعف اعضاء دارند باید حتما شبها شام بخورند البته شام آنها باید سبک و مقوی باشد. شب ها هم آب سیب عسل بخورند (یک لیوان آب سیب با یک قاشق غذاخوری عسل.) همچنین قبل از خواب سیاه دانه با عسل بخورد. هر وقت به حمام می رود سی گرم آویشن شیرازی را صاف کند بجوشاند و در وان حمام با دمای چهل درجه رفته بدن را ماساژ دهد و بعد از حمام که خود را خشک می کند بدن را گرم کرده و زیر پتو رود و صبر کند تا عرق کند.
اگر کسی به ضعف عضلات ارادی مبتلا است صبح از عسل رقیق شده با آب جوش یا شیر استفاده کند و بعد از هر غذا هفت عدد خرما یا یک قاشق مرباخوری شیره ی خرما مصرف کند و در بین روز یا عصرانه یک قاشق غذاخوری از مخلوط سه شیره (خرما، انگور و توت به نسبت مساوی) مصرف نماید.
اگر کسی به سرگیجه و ضعف شدید مبتلا است هم از مخلوط سه شیره استفاده کند و هم از داروی گیاهی جین سینگ قرمز بهره ببرد (که چینی آن بهتر از انواع دیگر است.) این دارو را همراه با عسل کوهی مصرف کند.
اگر کسی ضعف عمومی کل بدن دارد و بدنش عرق سرد می کند که علامت ضعف شدید است صبح یک روز شیر عسل، روز بعد شیر خرما و روز بعد حلیم گندم گوشت مصرف کند و در وسط روز مربای سیب، مربای به و مربای زردک مصرف کن و شب قبل از خواب آب سیب عسل مصرف نماید.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo