< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

92/07/28

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: خون و کم خونی
اگر کسی هم ضعف اعصاب دارد هم کمخونی و هم سردرد میگرنی اولا باید بداند که ذکر درمانی و توسل به اهل بیت و توکّل به خداوند اثر بسیاری دارد. دیگر اینکه صبحانه یک روز شیر عسل، روز دیگر شیر خرما و یک روز دیگر حلیم گندم گوشت بخورد.
دیگر اینکه صبح قبل از کار، یک قاشق چایخوری پودر گل راعی را در یک استکان آب جوش ریخته ده دقیقه که دم کشید با عسل آویشن نعناع بخورد.
وسط روز یا عصرانه یک قاشق چایخوری یا قاشق مرباخوری یا قاشق غذاخوری از مخلوط سه شیره (خرما، انگور و توت) بخورد.
اول مغرب چای کوهی با عسل آویشن یا نعناع بخورد.
شب ها نصف استکان گلاب طبیعی با نصف استکان عقل بیدمشک با یک قاشق غذاخوری عسل آویشن یا نعناع بخورد.
بعد از شام یک لیوان آب سیب مخلوط با عسل آویشن یا نعناع بخورد.
اگر اعصاب کسی خیلی ضعیف باشد به جای گل راعی و چای کوهی از سنبل الطیب و گل بهار نارنج استفاده کند (با فاصله ی دوازده ساعت). این دارو برای کابوس شبانه و بیماری وحشت مفید است.
برای درمان عمومی کم خونی باید از نصف استکان شیره ی توت و نصف استکان عرق یونجه و نصف استکان عرق بادرنجبویه (که خون ساز هم هست) استفاده کند. بعد یک قاشق چایخوری ژله ی رویال (غذای مخصوص ملکه ی زنبور) استفاده کند و وسط غذا یک عدد پرتقال شیرین مصرف کند در نتیجه توان بدن در جذب آهن به دلیل دارای بودن پرتقال بر ویتامین سی بالا می رود. همچنین است خوردن کدو مسمی که با آب غوره پخته شده است. البته کدو حلوایی بهتر است با رب انار شیرین پخته شود. از سنت رسول خدا (ص) این است که کدوی خورش را زیاد می کرد. (آب غوره ی طبیعی نجوشیده و بدون نمک که در آفتاب گذاشته نشده است هم قلب را تقویت می کند و هم استخوان درد ناشی از رماتیسم مفصلی را خوب می کند و هم اعصاب را قوی می کند.)
اگر کسی کم خونی ناشی از بیماری های ژنیتیکی دارد (همولیتیک، فاویسم و مانند آن مانند مینور و ماژور شدید) در کم خونی فاویسم نه تنها نباید باقلا بخورد حتی نباید به آن دست بزند. او شیر عسل صبحگاهی و وسط روز و عصرانه یک قاشق غذاخوری مخلوس سه شیره و شب بعد از شام یک استکان آب سیب عسل بخورد.
برای درمان خونریزی داخلی و یا خارجی می توان از روغن بان (که درختی در هندوستان است) که در ناف بچکانند و با پنبه ببندند مفید است. همچنین است جوشانده ی اسپند که علاوه بر آن، تورم پروستات و خونریزی بینی را از بین می برد (اگر وقتی جوشانده و غلیظ شد عصاره ی آن را با قطره چکان در بینی بچکانند). مومیا (عرق الجبال) برای خونریزی داخلی و خارجی مفید است. به اندازه ی یک عدس قورت می دهد و محلول آن را در آب جوش ولرم یا روغن زیتون یا کنجد حل کرده و روی قسمت بریده شده ضماد می کند. بعد از زردجوبه ی خالص استفاده کنند تا اثر جراحت خوب شود.
برگ درخت انگور به شکل دلمه با رب انار یا بدون آن برای درمان خونریزی داخلی مفید است. اگر کسی معده اش ضعیف است آن را بچزد و بخورد. میوه ی به رسیده یا آب و مربای آن نیز برای خونریزی داخلی مفید است.
هندوانه ی ابو جهل (حنظل) که سمی است زیر نظر متخصص هم قند خون را کاهش می دهد و هم اگر با پوست تماس یابد (ضماد پودر آن) قند خون را کم می کند. البته فرد نباید به حساسیت پوستی و یا اگزما مبتلا باشد و الا پایش تاول می زند.
کسی که به درد قوس کمر مبتلا است اگر به حساسیت پوستی مبتلا نیست از ضماد سیر (سیر له شده) می تواند استفاده کند به این گونه که آن را به قوس کمر ضماد کند.
گاه کم خونی ناشی از ضربه، تصادف، سقوط، جراحت با چاقو و مانند آن باشد و اگر فرد مشکل هموفیلی ژنتیکی داشته باشد خونش بند نمی آید و گاه فرد به دلیل داشتن دیابت است او باید روزی به اندازه ی یک عدس یا ماش از مومیا بخورد یا در محل جراحت از ضماد مومیا استفاده کند. همچنین می تواند از بالاتر از محل جراحت با بندی سریع محل شریان را ببندد تا خونریزی کم شود. البته باید سریع به اورژانس مراجعه کند تا بافت مجروح شده نَمی رد. باید مخلوط سه شیره هم بخورد تا فشارش افت نکند و خون بدنش کمی جبران شود. البته گاه فرد به تزریق واحد خونی نیاز پیدا می کند.
گاه کم خونی ناشی از خونریزی داخلی است که در این صورت باید با به و مشتقات آن یا یک استکان دم کرده ی گل بابونه یا دم کرده ی گل بومادران آن را بند آورد. صبحانه شیر عسل و بعد از ناهار هفت عدد خرما و بعد از شام و قبل از خوابیدن آب سیب عسل استفاده کند.
گاه کم خونی، عارضی است مثلا به علت فقر آهن یا فقر ویامین ب 12 یا اسید فولیک است چنین کسانی نباید از اسانس شیمیایی، کافئین زیاد استفاده کنند. در پزشکی جدید از قطره ی آهن و قرص و کپسول آن استفاده می شود که اگر با شکم خالی مصرف کند برای کلیه ها و کبد مضر است و اگر با لبنیات مانند شیر مصرف کند ایجاد مسمومیت می کند، به مینای دندان بخورد سبب سیاه شدن و کرم خوردگی آن می شود. ولی ما به جای آن عسل طبیعی در صبح، یک عدد پرتقال بین ناهار (اگر فشار خون دارد یک گریپ فروت) بعد ازناهار هفت عدد خرما، بعد از شام یک عدد لیمو شیرین و قبل از خواب یک لیوان آب سیب عسل مصرف کند.
برگه ی زردآلو سرشار از آهن است همچنین است اسفناج اگر با پیاز مصرف شود نه با ماست که موجب مسمومیت می شود.
برای کسی که فقر اسید فولیک دارد در پزشکی جدید از قرص اسید فولیک استفاده می کنند ولی در پزشکی اسلامی از سبزی خرفه استفاده می شود که قند خون را نیز کاهش می دهد. همچنین است عدس و برگ سبز کاهو و قارچ خوراکی (شحمة الارض) که طعم گوشت ماهی دارد همچنین است لبو (در بیست و چهار ساعت دویست گرم از آب پز یا بخار پز آن کافی است.) همچنین است جگر سیاه البته اگر فرد به چربی خون مبتلا نباشد و آنزیم کبدی او بالا نباشد و اضافه وزن نداشته باشد و به ناراحتی معده مبتلا نباشد. هر تکه از جگر سیاه به مقدار نیم کیلو دنبه حاوی کلسترول بد است. همچنین است آرد سبوس دار (گندم و جوی سبوس دار) میوه ی طالبی و بامیه با آب غوره نیز مفید است.
اگر کسی فقر اسید فولیک دارد و به دیابت نیز مبتلا است یک روز در میان از خورش بامیه استفاده کند و آن را با روغن زیتون بپزد.
اگر کسی به کم خونی ناشی از فقر ویتامین ب 12 مبتلا باشد از علائم آن درد منتشره در جناغ سینه است در پزشکی جدید از آمپول به 12 یا ب کمپلکس استفاده می شود. همچنین است ران و سردست گوسفند (و عموما گوشت قرمز) البته به این شرط که اوره ی فرد بالا نباشد. اگر کسی ازدیاد مس در بدن دارد نباید از آن استفاده کند. همچنین شیر عسل، گوشت ماهی سفید یا قزل آلا (با هفت عدد خرما یا عسل بعد از ماهی)، تخم مرغ با پیاز و روغن زیتون (که همان خاگینه است که اسپرم را زیاد می کند و فرزند را پسر می کند و سستی بدن را نیز برطرف می کند. البته برای دختر دار شدن سرکه ی طبیعی سیب را به مهبل بمالند و بیست دقیقه صبر می کنند و بعد مجامعت را انجام می دهند.)
در فندق، گردو، توت فرنگی، سیب قرمز، زیتون خوراکی، خرما، انجیر، زرده ی تخم مرغ، جگر، دل، قوه، اسفناج، زردآلو و هلو آهن زیادی وجود دارد. البته زرده ی تخم مرغ را باید هنگامی مصرف کرد که چربی بد خون در فرد بالا نباشد یا آن را با زیتون بخورد. همچنین زیاده روی در احشاء داخلی حیوانات موجب درد مثانه می شود و زمینه ی ابتلاء به سرطان مثانه را بالا می برد. آهن حتی در آب آشامیدنی نیز وجود دارد و در تمامی موارد غذایی وجود دارد.
خون همان گونه که عامل حیات است می تواند عامل مرگ نیز باشد. بشر نمی تواند خون مصنوعی را تولید کند ولی می تواند آن را ذخیره سازی کرده و نگه دارد.
اهداء خون علاوه بر فوائد معنوی فایده ی مادی هم دارد مثلا خون غلیظ را رقیق می کند. از سکته ی مغزی و لخته شدن خون جلوگیری می کند. البته فصد خون قابل استفاده برای دیگران نیست. حجامت موجب شادابی بدن می شود و گلبول های جوان در بدن تولید می شود. طول عمر گلبول های خون چهار ماه است. گاه غلظت خون به سبب این است که فرد به مشکل نارسایی ریه مبتلا است و اکسیژن خونش کم شده است. مثلا گاز کرسی و گاز کربن موجود در هوا موجب شده است که ریه اشغال شود و در نتیجه اکسیژن نتواند دریافت شود. همچنین است مصرف مواد دخانی، کم تحرکی، سن بالاتر از چهل سال، مصرف کم آب یا آب جوش ولرم که در نتیجه کلیه های بدن کم کار شده است که موجب ضعف گردش خون و بالا رفتن سموم بدن می شود.
هر انسان بالغ پنج لیتر دارد که می تواند از سیصد تا چهارصد و پنجاه سی سی خون در یک وعده اهداء کند.
اگر مواد خونی بدن بعد از اهداء خون ظرف چند ساعت یا چند روز در بدن ساخته می شود ولی بعضی از آنها چند ماه طول می کشد تا تأمین شود. انسان سالم می تواند سالی چند بار خون اهداء کند و البته بعضی از متخصصین می گویند که هر سه ماه می توان یک بار خون داد.
خون گاه به شکل اُ منفی یا مثبت است که می تواند به همه خون دهد
اما آ ب مثبت یا منفی فقط می تواند گیرنده باشد.
اما آ مثبت و منفی و ب مثبت و منفی فقط از مشابه خودش می تواند خون بگیرد و بدهد.
پلاکت و عوامل انعقادی خون را بیش از سه تا پنج روز نمی توان نگه داشت بنا بر این مراکز انتقال خون همواره به خون تازه احتیاج دارند.
تولید پلاسما نیز از فرآورده های خونی است و کسانی که ژنتیکی به بیماری های هموفیلی هستند تا دچار سرطان خون شده اند از آن استفاده می کنند. گاه بعضی از بیماران هفته ای به دو تا سه بار احتیاج به تزریق خون دارند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo