< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

92/08/01

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: علل و اقسام و علائم کم خونی
در بیمارانی که بیش از چهل سال هستند (مخصوصا در زنان) یکی از علائم کم خونی تورم زبان و درد و احساس سوزش در دهان است در حالی که دهانشان زخم نیست و شقاق لب و شیار در زبان ندارند. در چنین کسانی پرزهای زبانشان از بین می رود و زخم های زاویه داری در دهانشان تشکیل می شود.
ناخن های کسانی که کم خونی متوسط و یا شدید دارند از شفافیت می افتد و بسیار شکننده می شود مانند کسی که کلسیم و فسفر بدنش کم است. (مانند کسی که از واجبی استفاده می کند و دستکش هم نمی گذارد که ضریب شکنندگی ناخن در او بالا می رود از این رو در روایات آمده است که چنین کسی بعد از استعمال واجبی از حنا بر روی ناخن استفاده کند. در روایتی آمده است که فردی از امام علیه السلام می پرسد: اگر واجبی را در محل زیاد استفاده کرده باشد و در نتیجه محل استعمال آن زخم شود و انسان برای مداوا از سویق عدس یا آرد یا روغن بادام استفاده کند آیا اسراف کرده است که امام علیه السلام در جواب می فرماید: هرچیزی که به نفع بدن باشد و از راه شرعی باشد اسراف نیست.)
ایجاد پیسی نیز علل مختلفی دارد مثلا اینکه فرد در حال جنابت از خوردنی و آشامیدنی استفاده کند یا با کاشی شکسته ی حمام و سفال آن بدنش را بخاراند یا از آبی که در نور مستقیم خورشید گرم شده است بخورد و وضو و یا غسل بگیرد. از دیگر علل ایجاد پیسی کم شدن خون بدن است که در نتیجه رنگدانه های پوست تغییر می کند.
گاه کم خونی موجب اختلال در دید می شود مثلا به بیماری مگسک چشم مبتلا می شود.
گاه میل به خاک خوری در انسان زیاد می شود. مثلا گاه زن حامله گچ، ذغال، خاک و یا یخ یخچال را می خورد که ناشی از کم خونی است.
انسان برای اینکه به کم خونی مبتلا نشود باید صبحانه و شام را ترک نکند. همچنین باید از میان وعده های مفید مانند زردآلو و هلو یا برگه ی آنها که سرشار از آهن است استفاده کند. همچنین از اسفناج با پیاز استفاده کند. انسان باید هم از غلات استفاده کند و هم از سبزیجات، میوه ها و گوشت ها و نباید به بهانه ی گیاه خواری از مصرف گوشت پرهیز کند. هر کدام از این ها را نیز باید به اندازه مصرف کرد مثلا باید هر سه روز یک بار گوشت خورد و الا اگر مصرف گوشت زیاد شود فرد سنگدل می شود. اگر کسی چهل روز بر او بگذرد و گوشت نخورد باید پول قرض کرده و گوشت بخرد و الا به کم خونی، بداخلاقی و نکته سنجی های بیجا مبتلا می شود. در روایت است که خداوند چنین قرضی را ادا می کند. برای درمان بد اخلاقی در روایت است که یک نفر در گوش راست فرد اذان و در گوش چپ او اقامه بگوید.
اخیرا یک نوع کم خونی در افراد دیده شده است که موجب عدم رشد کافی قد در افراد می شود. این نوع در مردان بیشتر دیده می شود و رشد بیضه ها در آنها نیز کم می شود. همچنین تولید اسپرم و قدرت لقاح اسپرم با تخمک کاهش می یابد.
از آثار دیگر کم خونی، خاک خوری و بزرگی کبد و طحال است.
مداومت بر صبحانه و یا سحری نخوردن موجب دوازده بیماری می شود که از جمله زیاد شدن چربی مضر در بدن، چاقی مفرط و کم خونی است.



BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo