< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/07/14

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ضیاء الشمس (نور خورشید)
اگر انسان در نور ولایت حقه قرار گیرد همواره با خوبی، کمال، رشد و تربیت صحیح قرار می گیرد. برعکس آن در نور مادی دیده می شود. اگر انسان فی الجمله تحت آن باشد خوب است ولی اگر از حد معمول بیشتر شود موجب آسیب می شود. اگر انسان در طول روز به مدت پانزده دقیقه در نور مستقیم خورشید باشد کافی است و ویتامین دی بدن تأمین می شود.
کمبود ویتامین دی در بدن موجب پوکی استخوان می شود و یکی از عوامل ایجاد آسم و تنگی نفس است.
یک سری موجودات ذره بینی مانند مایت وجود دارد که با اشعه ی ما وراء خورشید یا با اتوی پنجاه درجه به بالا از بین می روند ولی نسبت به مواد شوینده مقاوم هستند.
اگر کسی به مدت زیاد زیر نور مستقیم خورشید باشد به بیماری های مختلف مبتلا می شود از جمله:
1.آفتاب سوختگی و اگزما
2.زیاد شدن کک و مک پوست.
3.ازدیاد درصد ابتلا به سرطان پوست.
4.موجب تعفن عرق و بدبویی پوست می شود.

عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي الشَّمْسِ أَرْبَعُ خِصَالٍ تُغَيِّرُ اللَّوْنَ تُنْتِنُ الرِّيحَ وَ تُخْلِقُ الثِّيَابَ وَ تُورِثُ الدَّاءَ[1]
نور شمس سه عارضه دارد یکی اینکه رنگ پوست را تیره می کند. همچنین عرق بدن را متعفن می کند. همچنین موجب کهنگی و فرسودگی لباس بدن می شود و موجب بروز بیماری می شود. (کک و مک، اگزما و آفتاب سوختگی و زمینه ی سرطان پوست.)
البته نباید در پیک بار نور خورشید زیر آن رفت بلکه بهتر است در صبح در معرض آن قرار گرفت.
چیزهای مست کننده به این دلیل موجب مستی می شوند که بخارات غلیظی دارد که به مغز می رسد و کارکرد صحیح مغز را مختل می کند.
غده ی صنوبری که زیر مغز قرار دارد هورمون میلاتونین ترشح می کند و از غدد درون ریز است. نور خورشید در ترشح آن تأثیر دارد. میلاتونین یکی از خواب آورهای طبیعی است. نور خورشید عصب و غلاف عصبی را محکم می کند و نمی گذارد آنها نازک و ضعیف شوند. بیشترین سلول های بدن سلول های عصبی هستند و اگر از بین روند، علم جدید هنور درمانی برای آن ندارد.

عَنِ ابْنِ الْوَلِيدِ عَنِ الْحِمْيَرِيِّ عَنِ ابْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي يَحْيَى الْوَاسِطِيِّ رَفَعَهُ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ لَا تَسْتَقْبِلُوا الشَّمْسَ فَإِنَّهَا مَبْخَرَةٌ تُشْحِبُ اللَّوْنَ وَ تُبْلِي الثَّوْبَ وَ تُظْهِرُ الدَّاءَ الدَّفِينَ[2]
نباید روی نور مستقیم خورشید ایستاد زیرا هم موجب بدبویی بدن می شود، هم رنگ را از بین می رود و کک و مک را زیاد می کند.
اگر انسان به مدت زیاد زیر نور خورشید کار می کند باید از کلاه حصیری، پارچه ی نخی و مانند آن استفاده کند. همچنین لباس را مندرس می کند.
همچنین موجب داء الدفین می شود که بعدا ان شاء الله آن را توضیح می دهیم.

الْأَرْبَعُمِائَةِ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع إِذَا جَلَسَ أَحَدُكُمْ فِي الشَّمْسِ فَلْيَسْتَدْبِرْهَا بِظَهْرِهِ فَإِنَّهَا تُظْهِرُ الدَّاءَ الدَّفِينَ [3]
اگر کسی در معرض نور خورشید است باید پشت به آفتاب بنشیند.

أنه علیه السلام رأى رجلا في الشمس فقال قم عنها فإنها مبخرة مجفرة و تثقل الريح و تبلي الثوب و تظهر الداء الدفين[4]
نشستن در نور آفتاب چون باعث کم شدن آب بدن می شود موجب بدبویی دهان می شود. (مانند کسی که زیاد حرف می زند) همچنین موجب بدبویی بدن می شود.

دکتر لبیب در توضیح داء الدفین می گوید: یعنی خورشید یک بیماری پنهانی در بدن ایجاد می کند که به سبب آن طبیعت بدن تغییر می کند.
اضافه می کنیم که در اصطلاح پزشکی، داء الدفن به دردهای پائین تنه اطلاق می شود مانند یبوست، دردهای مقعدی، بواسیر، هموروئید

عواملی که موجب داء الدفین می شود:
مسکرات. علاوه بر اینکه موجب زائل شدن عقل و غلبه ی شهوت بیجا می شود موجب بدبویی بدن می شود. همچنین موجب داء الدفین می شود. کما اینکه از امام رضا علیه السلام روایتی در این مورد آمده است.طولانی کردن اجابت مزاج. البته گاه به سبب بیماری مانند یبوست و یا ازدیاد پروستات و یا حتی وسواسی، مجبور است زیاد در دستشویی بماند ولی به هر حال این موجب داء الدفین می شود. که امام رضا علیه السلام به آن اشاره می کند.
زیاد روبروی نور خورشید بودن.

از امام رضا علیه السلام روایت است که فرمود: أَنَّ حَبَّةَ السَّوْدَاءِ مُبَارَكَةٌ يُخْرِجُ الدَّاءَ الدَّفِينَ مِنَ الْبَدَنِ [5]

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo