< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/07/15

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: الشهوة و الاشتهاء
اشتهاء گاه طبیعی است و گاه غیر طبیعی. اشتهاء غیر طبیعی موجب پرخوری و بدخوری می شود ولی اشتهاء طبیعی علامتی است مثبت و هم برای زندگی حیوانی مفید است و هم برای زندگی انسانی.
فرد گاه دچار بی اشتهایی می شود و این بر سه گونه است:
·گاه به سبب فقر فلز روی در بدن می باشد. کودکان باید یک چهارم قرص روی و بزرگسالان یک عدد از آن استفاده کنند (البته با تجویز دکتر متخصص). همچنین می توان غذای افراد را در ظرف های رویی درست کرد. البته اگر زیاده روی شود ایجاد مسمومیت می کند.
·بی اشتهایی التهابی و آن اینکه فرد مواد نشاسته ای و قندی مانند برنج سفید، ماکارونی، سیب زمینی و مانند آن را زیاد مصرف می کند ولی از میوه جات و سبزیجات به مقدار لازم استفاده نمی کند.
·بی اشتهایی عصبی. فرد گاه به سبب ضعف اعصاب و استرس و اضطراب و مانند آن بی اشتها می شود.
اگر مشکلات فوق برطرف شود بی اشتهایی نیز درمان می شود. مثلا پرتقال، چند برگ گاه، سبزی، لیموشیرین با ناهار بی اشتهایی را خوب می کند.
برای بی اشتهایی عصبی می توان از دمکرده ی گل راعی را صبح ناشتا با عسل آویشن بخورد. مربال بهارنارنج را با صبحانه و بین روز بخورد. شربت گل بیدمشک با عسل آویشن را در شب بخورد.

عن النبی عاد رجلا و قال له ما تشتهی؟ قال: اشتهی خبز برّ فقال النبی (ص): من کان عنده خبز برّ فلیبعث الی اخیه ثم قال: اذا اشتهی مریض احدکم شیئا فلیطعمه.[1]
رسول خدا (ص) به عیادت مریضی رفت و فرمود به چه چیزی هوس دارد و او گفت نان گندم. رسول خدا (ص) به دیگران فرمود که اگر کسی نان گندم دارد به او بدهد و بعد اضافه فرمود: اگر مریضتان چیزی را هوس کرد به او بدهید.

باید دقت کرد که گاه اشتهاء جاهلانه است اگر کسی به پروئین غلات حساسیت دارد نباید برنج، گندم و غلات استفاده کند بلکه باید به مدت دو هفته از نان ذرت و سوپ ذرت و ذرت بوداده مصرف کند تا بیماری فوق که بیماری سریاک است از او دور شود.
اگر کسی حرکات دودی شکل روده اش ضعیف است یا دچار یبوست حاد و مزمن است او باید از نان گندم سبوس دار استفاده کند زیرا در سبوس گندم، جو و برنج، فیبر گیاهی غیر محلول وجود دارد که برای بیماری فوق مفید است.

رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: كُلْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِي وَ أَمْسِكَ وَ أَنْتَ تَشْتَهِي[2]
اگر انسان می خواهد طبیعتش از تعادل بیرون نرود و ناراحتی دستگاه گوارش نگیرد باید وقتی اشتهای واقعی دارد به سراغ غذا رود نه قبل از آن و وقتی هنوز به حد اشباع نرسیده و سیر نشده است دست از غذا بکشد. این کار حتی جلوی سوء هاضمه را می گیرد.

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ وَ الْمُنَافِقُ يَأْكُلُ أَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ[3]
مؤمن اگر چیزی می خورد با میل و رغبتی که اهل و عیالش دارند غذا می خورند یعنی همان چیزی که خانواده ی او دوست دارند می خورد. اما منافق کسی است که غذا را به اهل و عیالش تحمیل می کند و هرچه خودش دوست دارد به آنها می خوراند و دستور می دهد.
باید توجه داشت که همیشه مصلحت اجتماعی بر مصلحت شخصی مقدم است و مصلحت ولایت نیز بر مصلحت جامعه و مصلحت شخصی مقدم می باشد.

ریزش موی سر علت های مختلفی دارد گاه بر اثر استرس است و گاه به سبب ازدیاد هورمون های جنسی و گاه به سبب فقر یک سری املاح می باشد. گاه به سبب بیماری خاصی است و گاه علامت یک بیماری مانند چربی خون و دیابت و فشار خون نوسانی است.
گاه نیز فرد موی سرش زیاد است و این گاه ژنتیکی است و گاه وراثتی و گاه به سبب این است که شهوت در فرد کم است و عمل جنسی را کم انجام می دهد:
عن عَلِيٌّ ع مَا كَثُرَ شَعْرُ رَجُلٍ قَطُّ إِلَّا قَلَّتْ شَهْوَتُهُ[4]
یعنی هورمون مردانه اگر در فرد کم شود موی سرش زیاد می شود. اما اگر هورمون مردانه زیاد شود اولا ریزش مو در او زیاد می شود و همچنین به سردردهای مداوم مبتلا می شود زیرا این هورمون در غده ی هیپوفیز مغز جمع می شود و ایجاد سردرد می کند.
در زن نیز اگر هورمون مردانه در او زیاد شود طاسی جلوی سر گرفته و صدایش کلفت می شود.
همچنین استرس شدید موجب ریزش مو می شود.
اگر مردی کمر لق باشد و زود انزال شود یا اگر زن مبتلا به لکه بینی یا قاعدگی شدید باشد مبتلا به ریزش و سست شدن ریشه ی مو می شود. کم خونی موجب ریزش مو می شود و اگر این همراه با فشار خون پائین باشد این امر تشدید می شود.

در روایت دیگری می خوانیم: ضع قرصك و خذ ما تشتهي من الملح‌[5]
قرص نانت را کنار بگذار و آنچه اشتهاء داری از نمک تناول کن (نمک اورگانیک) بدون سرب، جیوه و آلومینیوم و بدون رسوبات و مانند آن.
عضله ی قلب هنگام پمپاژ باید جمع شود و باز گردد در نتیجه قلب به نیرو و انرژی احتیاج دارد. در قلب بین بطن و دهلیز راست و چپ یک جریان الکتریکی ضعیف وجود دارد که موجب این حرکت می شود. اگر سدیم بدن خیلی کم شود فرد دچار اختلالات در پالس الکتریکی قلب می شود. همچنین اگر فشار خون کسی به زیر شش برسد بیهوش می شود.
چنین فردی باید همه ی غذاها را کنار بگذارد و سریع به دنبال نمک برود.

عن رسول الله (ص): لَا تُدْرِكُ مَا تُرِيدُ مِنَ الْآخِرَةِ إِلَّا بِتَرْكِ‌ مَا تَشْتَهِي‌ مِنَ الدُّنْيَا.[6]
انسان ممکن است به چیز حرام اشتهاء داشته باشد مانند اشتهاء به مال ربوی و یا اکل مال به باطل یا اکل مال غیر.
همچنین ممکن است فرد در خودش اشتهای کاذب ایجاد کند مثلا بو کردن نان گرم مکروه است زیرا موجب اشتهای کاذب می شود. همچنین اگر نان کپک زده باشد موجب ابتلای به سرطان مخصوصا سرطان پستان می شود. مخصوصا در دو روز اول که اگر کپک بزند دیده نمی شود.
همچنین انسان باید با ازدواج شرعی و قانونی شهوت جنسی را کنترل کند و اشتهای حرام نداشته باشد. میل جنسی به نامحرم، نگاه به نامحرم و مانند آن هم از باب اشتهای حرام است که آخرت انسان را خراب می کند.

دکتر لبیب در کتاب خود به نقل از کتاب عجائب المخلوقات می نویسد: کسی که هنگام مجامعت نگاه به گل نرگس کند، شهوتش گره می خورد و هرگز حل نمی شود یعنی شهوتش هرگز کم نمی شود.
در کتاب ذخیره ی خوارزمشاهی آمده است[7] که اگر خراطین (کرم خاکی) را خشک کنند و با رونق زنبق مخلوط کرده و به آلت بمالند برای اضافه شدن حجم آن و استقامت آن مفید است. همچینن اگر کرم خاکی را با روغن سوسن بپزند و اگر دندان چپ درد می کند آن را در گوش راست و اگر دندان راست درد می کند آن را در گوش چپ بکشانند مفید است.
همچنین خشک کردن خراطین و مخلوط کردن آن با دوبرابر آن از روغن زیتون و روغن کنجد و طبخ و مالیدن آن بر آلت موجب افزایش حجم آلت می شود.

جهت تقویت قوه ی باه و نعوظ و درمان زودانزالی صبح و عصر یک لیوان آب هویج زرد (جزر) یا حلواجزری یک قاشق بخورد. جزر نور چشم را زیاد می کند و تب و قولنج کلیه را از بین می برد.
در اول و آخر غذا مخلوط پودر آویشن و نمک بخورد. این یازده فایده دارد و یکی استقامت آلت است.
اگر کمر لقی و ضعف بنیه با فشار خون و قند خون و چربی خون همراه است یک مشت نخود زرد رسیده و پخته با کشمش بخورد. و آلت خود را روزی چند بار با آب کرفس خام ماساژ دهد که هم برای قوه ی باه و استقامت ذکر مفید است.
اگر کسی کم لق است و غلظت خون دارد و یا کبد و طحالش کم کار است خیسانده ی تخم کاهو را روزی یک قاشق غذاخوری بخورد.
اگر کسی دچار خستگی جنسی است بیست و پنج گرم پودر قولنجان را با چهل گرم شیرتازه بجوشاند و بخورد.
اگر فرد بیماری قند یا فشار خون دارد و از آن طرف مشکل مویرگی دارد در نتیجه چون خونرسانی به پائین تنه اش خوب نیست مشکل انتشار آلت دارد او از قرص جنسینگ استفاده کند که حاوی 150 گرم ریشه ی جنسینگ، 150 گرم خولنجان و 500 میلی گرم برگ جنتیانا را مخلوط کند. هر شب باید یک کپسول که 500 گرم است بخورد.
اگر کسی سیلان منی دارد می تواند از حلیم گندم با گوشت استفاده کند. رسول خدا (ص) وقتی با دختر ابوبکر ازدواج کردن حوریان بهشتی از این حلیم برای رسول خدا (ص) آوردند.




[1] طب النبوی، ابن قیم جوزی، ص94.
[4] مکارم الاخلاق، ص236.
[5] الخرائج و الجرائح، ج2، ص708.
[6] عیون الحکم و المواعظ، ص541.
[7] ذخیره ی خوارزمشاهی، ج2، ص316 و 897 و ج3، ص 92 و ص272.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo