< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/07/22

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: صبر زرد (آلوئه ورا)
برای بعضی از بیماری های زخم چشم مفید است. برای بعضی از حالت های صفراوی نیز مؤثر است.
صبر زرد قدمت بسیاری دارد و به 1750 قبل از میلاد مسیح بر می گردد. در اغلب مناطق نیمه گرمسیر و گرمسیر وجود دارد. در درمان سوختگی ها و بریده گی های جزئی کاربرد دارد. این گیاه با دوام و دارای گل های زردرنگ می باشد. این گیاه فاقد ساقه است و هر ساقه در انتهای از وسط برگها خارج می شود و رشد می کند.
برگ های آن سخت، آبدار و نیزه ای بوده و به طول بیست اینچ رشد می کند و طول کل گیاه گاه تا چهار پا می رسد. فقط برگهای گیاه است که ارزش دارویی دارد و آن اینکه با فشردن آنها شیرابه ای از آن خارج می شود که مورد استفاده قرار می گرد و به آن صمغ آلوئه ورا می گویند.
ژله و شیرابه ی شفاف و سفتی که از برگ آن تراوش می کند حاوی مایع زرد رنگ و تلخ مزه است. (تلخ بودن علامت سمی بودن است مانند هندوانه ی حنظل و یا استبرق که از آن روغن می گیرند که ضد فلجی و سستی است. این نوع گیاه ها باید زیر نظر یک متخصص باید مصرف شود و گاه نباید خورده شود و به شکل ماساژ و مانند آن مورد استفاده قرار گیرد و یا به مقدار کمی مصرف شود.)
ترکیبات شیمیایی صبر زرد:
حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن است. از جمله آلوئین های ای دو بی (به مقدار 25 تا 40 درصد.)
کل مشتقات کرومون از جمله آلوئه وزین ای دو و بی و سی را دارا است.
قندهایی از جمله گلوکز، مانوز و سلولوز
آنزیم اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز
ویتامین ب 1، 2، 6 و ویتامین سی، ویتامین ای و اسید فولیک.
کلسیم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم
حاوی موادی نظیر آلوئین، فامادین، آنتراکینون، ایزوباربالوئین.
صمغ آن گاه تا دوازده درصد می رسد.

صبر زرد از حیث مزاجی، گرم و خشک است و خواص آن عبارتند از
1.تقویت کننده ی بدن است،
2.یبوست را برطرف می کند و روده را تمیز می کند،
3.برای معالجه ی آسم (تنگی نفس) مفید است،
4.سوء هاضمه را برطرف می کند (سوء هاضمه به این است که غذا در معده چهار ساعت بماند و به روده نرود.)،
5.در معالجه ی صرع نیز مفید است،
6.اثر ضد کرم دارد،
7.خون را تصفیه می کند،
8.برای رفع خارش ناشی از گزش حشرات مفید است،
9.اگزما (خارش پوست) را درمان می کند،
10.برای معالجه ی اسهال خونی خوب است (البته از آن بهتر تمشک، شاه بلوط، خوردن انار با پرده ی نازک روی دانه ها)
11.برای رفع کچلی سر را با آن ماساژ می دهند.
12.برای گرفتگی های کبدی مفید است.
13.زخم ها از جمله زخم های داخل چشم را خوب می کند.
14.بهترین کرم مرطوب کننده ی پوست است. (البته از آن بهتر مغز خیار بوته ای است که هم قند خون را خوب می کند و هم ملین است و در نتیجه یبوست ناشی از قند را خوب می کند. خاصیت مرطوب کنندگی آن برای پوست از کرم شیمیایی مانا قوی تر است.)

مضرات صبر زرد:
صبر زرد اگر به اندازه مصرف شود و زیر نظر متخصص گیاهی باشد اشکال ندارد و الا اگر به مقدار زیاد مصرف شود موجب اسهال خونی می شود. (چون از گیاهان سمی است.)
خانم هایی که بچه شیرده هستند نباید از صبر زرد استفاده کنند چون از طریق شیر، وارد بدن طفل می شود و فرزند را به اسهال شدید مبتلا می کند. زنان حامله هم نباید از آن استفاده کنند چون قاعده آور است و موجب سقط جنین می شود. (مانند زنیان، گلپر)
صبرزرد برای استعمالات خارجیه یک ماده ی بی خطر است و برای سوختگی ها و ترک خوردگی ها خاصیت ترمیمی برای پوست دارد.
اگر کسی به صبرزرد حساس باشد نباید از آن استفاده کند. صبرزرد برای زخم های عمیق مناسب نیست. مانند شخص دیابتی که باید روزی سه تا پنج عدد تخم هندوانه ی حنظل را پودر کرده و داخل خمیر یا کپسول کرده و بخورد که هر بار پانزده واحد قند خون را کم می کند. البته باید دقت داشت که هندوانه ی حنظل سمی است.
جوشانده ی حنظل که آب آن را صاف کرده بعد از خنک شدن، اگر شخص دیابتی کف پایش را داخل آن بگذارد، قند خونش پائین می آید. البته پوست بدنش نباید به آن واکنش آلرژیک داشته باشد.
شیرابه ی آلوئه ورا گاه در بعضی موجب گرفتگی روده وی یبوست می شود و در بعضی گاه سبب اسهال دائم می شود.
زنان باردار نباید آن را مصرف کنند زیرا موجب انقباضات رحمی و در نتیجه سقط می شود.
گاه بعضی از لحاظ ژنتیکی مبتلا به انسداد روده ای هستند یعنی بخشی از روده ی آنها عصب ندارد و فرد مشکل در دفع دارد. صبرزرد برای چنین کسانی بسیار بد است.
اگر کسی کولیت عادی یا زخمی و مانند آن دارد در نتیجه یا همیشه اسهال دارند و یا همیشه یبوست دارند اینها نیز نباید از صبرزرد استفاده کنند.
مصرف طولانی مدت صبرزرد تعادل الکترولیتی بدن را مختل می کند. همچنین گاه ممکن است سبب تغییر رنگ ادرار از رنگ عادی و زرد شفاف به رنگ قرمز شود و فرد تصور کند که ادرار او خونی است. گاه ممکن است پزشک تصور کند که فرد مشکلات کبدی داشته باشد. مثلا اگر کسی سکته کرده باشد و مبتلا به کمکاری کبدی شده باشد رنگ ادرارش قرمز مایل به قهوه ای می شود.
کودکانی که زیر دوازده هستند (سن 12 تا پایان 18 سالگی زمان نوجوانی است.) هرگز نباید از صبرزرد استفاده کنند.
مصرف طولانی صبرزرد موجب کاهش پتاسیم در بدن می شود. اگر درصد سدیم در فرد بالا رود مشکلات قلبی و کلیوی در فرد ایجاد می شود. درصد پتاسیم باید نسبت به سدیم بیشتر باشد و اگر پتاسیم کاهش یابد، سدیم بالا می رود و در نتیجه فشار خون بالا می رود که در نتیجه پارگی عروق مغزی و سکته پیش می آید. اگر زن حامله فشار بالا داشته باشد به مسمومیت حاملگی مبتلا می شود و در نتیجه بچه را سقط می کند.
صبرزرد را اگر با ادرار آورهای طبیعی مانند دوغ، لیمو شیرین، کاهو، ریشه ی شیرین بیان و مانند آن مصرف کنند و یا ادرار آورهای شیمیایی مصرف کنند خطرات ذکر شده بیشتر می شود.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo