< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/08/20

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: الصدر (سینه، ریه های و از بین بردن خلطها)
در پزشکی گاه بر اثر ساکشن آب شش و خلط های آن را بیرون می کشند. گاه لوزه ها تورم می کند و یا فرد بر اثر عادت زشت، مایعات و مخاط بینی خود را بالا می کشد و این موجب تجمع اخلاط در بدن می شود و در نتیجه فرد به سرفه های خلطی مبتلا می شود.
قال النبی (ص): نِعْمَ الشَّرَابُ الْعَسَلُ يَرْعَى الْقَلْبَ وَ يُذْهِبُ بَرْدَ الصَّدْرِ[1]
چه نیکو است عسل (که صبحگاهان با آب، آب ولرم و یا شیر تازه رقیق شده باشد.) که هم قلب انسان را زنده نگه می دارد و هم سردی سینه را از بین می برد. بنا بر این سرماخوردگی ها مکرر و سرفه های مکرر و خلطی را درمان می کند.
شب قبل از خواب آب سیب بخورد و اگر با عسل باشد بهتر است.
همچنین قبل از خواب با آب ولرم استنشاق و مضمضمه و غرغره کند.
شب قبل از خواب با محلول آب سرکه ی سیب غرغره کند و یا مسواک بزند. که موجب رفع بدبویی دهان و رفع خلط چسبنده ی پشت حلق مفید است.
ابو علی سینا در بحث نزله و خلط سینه می گوید: در ابتدای زنله باید فصد کرد (خونگیری وریدی) در اواخر نزله، حمام مرطوب و گرم رود و بین این دو آب جوی اسلامی بخورد.

مواردی از صفرا و بیماری های صفراوی: کیسه ی صفرا، مایع صفراوی و ازدیاد آن که بیماری مِرّة نام دارد، سنگ های صفراوی که هشتاد درصد آن کلسترولی و پانزده درصد آن پیگمانته ای قهوه ای و پنج درصد آن پیگمانته ای سیاه است، لجن صفراوی که هنگامی رخ می دهد که غلظت صفرا خیلی بالا رود، ضعف عضله ی کیسه ی صفرا در پمپاژ مایع صفراوی به اثنی عشر، تنگی مجرای کیسه ی صفرا از باب ژنتیکی یا ضربه و یا رسوب، (همچنین گاه مجرای صفرا به شکل ژنتیکی به خود کبد بر می گردد که در بحث ناقص الخلقه های نامرئی مورد مطالعه و بحث قرار می گیرد.)، پوسیدگی کیسه ی صفرا بر اثر انباشته شدن سنگ صفرا و عدم تخلیه ی آنها، انسداد کامل مجرای صفرا که بر اثر سنگ، تنگی ژنتیکی، ضربه، رسوب و مانند آن رخ می دهد که در نتیجه مایع صفراوی پشت احشاء داخلی می ریزد که در نتیجه معده و سایر احشاء را سوراخ می کند و ممکن است به مرگ فرد بینجامد.

عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ عَلَيْكُمْ‌ بِالزَّيْتِ‌ فَإِنَّهُ‌ يَكْشِفُ‌ الْمِرَّةَ وَ يُذْهِبُ الْبَلْغَمَ وَ يَشُدُّ الْعَصَبَ وَ يُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ يُطَيِّبُ النَّفْسَ وَ يَذْهَبُ بِالْغَمِّ.[2]
بر شما باد به روغن زیتون (طبیعی فشار اول و سرد که رنگ زرد روشن دارد) از جمله فوائد آن این است که صفرای اضافی را دفع می کند و نمی گذارد که صفرای زیاد در گردش خون و در صفرا باشد.
زیتون از بین برنده ی بلغم سفید و موکوس نیز می باشد و کمک به درمان بلغم سیاه که اوره ی خون است نیز می کند.
زیتون عصب را نیز تقویت می کند و اخلاق را نیکو می گرداند و غم و اندوه را نیز مرتفع می کند (مانند انگور سیاه)

الْكَافِي، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى رَفَعَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ سَوِيقُ الْعَدَسِ يَقْطَعُ الْعَطَشَ وَ يُقَوِّي الْمَعِدَةَ وَ فِيهِ شِفَاءٌ مِنْ سَبْعِينَ دَاءً وَ يُطْفِئُ الصَّفْرَاءَ وَ يُبَرِّدُ الْجَوْفَ (صفرای اضافی و حرارت ناشی از آن که به سر انسان می زند را از بین برده و انسان را خنک می کند.)[3]
کسی که به بیماری بواسیر (هموروئید) مبتلا است نباید از سویق عدس استفاده کرد.
مصرف سویق عدس در درمان هیجان خون مفید است.
در درمان حرارت اضافی در گردش خون و در احشاء داخلی از جمله دستگاه گوارش مفید است.
در درمان قاعدگی (و خونریزی زیاد) مفید است. همچنین است شاه بلوط، برگ دلمه ی درخت انگور با رب انار شیرین و مربای به.
برای درمان خشکی چشم و ایجاد اشک طبیعی خوب است. کسانی که قند خونشان بالا و نوسانی است و در نتیجه فرد گاه تا پنج دقیقه باید اشک چشم مصنوعی بچکاند تا کور نشود.
برای درمان قساوت قلب و ایجاد رقت قلب مناسب است. سویق العدس نمی گذارد که فرد از آن طرف به بیماری دل نازکی مبتلا باشد.

فِقْهُ الرِّضَا، ع وَ أَرْوِي فِي الْمَاءِ الْبَارِدِ أَنَّهُ يُطْفِئُ الْحَرَارَةَ وَ يُسَكِّنُ الصَّفْرَاءَ وَ يَهْضِمُ الطَّعَامَ (و موجب هضم غذا می شود البته انسان نباید از دو ساعت قبل و تا بعد از غذا آب بخورد. اگر اسید معده ی فرد زیاد است می توان به جای قرص امپرازول شیمیایی از یک عدد سیب شیرین استفاده کرد.) وَ يُذْهِبُ الْفَضْلَةَ الَّتِي عَلَى رَأْسِ الْمَعِدَةِ وَ يَذْهَبُ بِالْحُمَّى [4]
از عوارض سوء آب سرد تگری که در آن یخ می اندازند خشکی در ناحیه ی حنجره و حلق و سرفه های خشک و نارسایی های تنفسی است و از عوامل ایجاد سرطان مری می باشد. همچنین موجب کمکاری پانکراس و لوز المعده می شود و قند خون از تعادل خارج می شود. همچنین یکی از علل ایجاد کبد چرب است. (خوردن مکرر استامینوفن نیز موجب کبد چرب می شود و همچنین وابستگی به انسولین تزریقی در جایی که بدن آن را قبول نمی کند که فرد به کبد چرب مبتلا می شود. همچنین است مصرف الکل و مسکرات و مصرف مکرر چربی های اشباع شده و ترانس چربی بالا.)

وَ قَالَ الرضا ع فِي الْعَسَلِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ مَنْ لَعِقَ لَعْقَةَ عَسَلٍ عَلَى الرِّيقِ يَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ يَكْسِرُ الصَّفْرَاءَ وَ يَقْطَعُ الْمِرَّةَ السَّوْدَاءَ وَ يُصَفِّي الذِّهْنَ وَ يُجَوِّدُ الْحِفْظَ إِذَا كَانَ مَعَ اللُّبَانِ الذَّكَرِ [5]
در عسل طبیعی و کسی که عسل را انگشت پیچ کرده بمکد (وَ مَنْ لَعِقَ لَعْقَةَ عَسَلٍ) یا اینکه یک قاشق چایخوری عسل به شرطی که آهنی یا آلومنیومی نباشد و آن را صبح ناشتا بخورد، این کار بلغم و موکوس های بافتی را از بین می برد و زردی چهره ناشی از کمخونی را از بین می برد و سودایی بودن را برطرف می کند، ذهن را صاف کرده و عملیات ذهنی را بالا می برد و حافظه را تقویت می کند در نتیجه در استقرار مطالب در حافظه ی موقت و حافظه ی اصلی کمک می کند. البته هنگامی که عسل طبیعی را با کندر خوراکی مخلوط کنند.

عن الرضا علیه السلام: وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يُطْفِئَ لَهَبَ الصَّفْرَاءِ فَلْيَأْكُلْ كُلَّ يَوْمٍ شَيْئاً رَطْبَاً بَارِداً (مانند آب غوره ی نجوشیده و کم نمک که در آفتاب نیست و یا دوغ شیرین کم چرب و بدون گاز، آب سیب عسل و عسل رقیق شده در آب) وَ يُرَوِّحُ بَدَنَهُ (لباس های بدنش را کم کند.) وَ يُقِلُّ الْحَرَكَةَ (استراحت فرد کمتر شود مخصوصا در تب ناشی از اوریون که در صورت تحرک زیاد موجب عقیمی فرد می شود.) وَ يُكْثِرُ النَّظَرَ إِلَى مَنْ يُحِبُّ وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَذْهَبَ بِالرِّيحِ الْبَارِدَةِ فَعَلَيْهِ بِالْحُقْنَةِ وَ الْإِدِّهَانِ اللَّيِّنَةِ عَلَى الْجَسَدِ وَ عَلَيْهِ بِالتَّكْمِيدِ بِالْمَاءِ الْحَارِّ فِي الْأَبْزَنِ وَ يَجْتَنِبُ كُلَّ بَارِدٍ وَ يَلْزَمُ كُلَّ حَارٍّ لَيِّنٍ[6]
هفت عدد آلو بخارا بعد از شام به شکل مکیدنی و آب انار از انواع صفرابر ها می باشند.

عَنِ السَّيَّارِيِّ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْهَاشِمِيِّ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كُلُوا الْبَاذَنْجَانَ فَإِنَّهُ جَيِّدٌ لِلْمِرَّةِ السَّوْدَاءِ[7]
یعنی از بادمجان مصرف کنید زیرا برای پیشگیری و درمان مره ی سوداء مفید است.
در کتاب شرح الاسباب و العلامات ج 1 ص 133 تألیف نجیب الدین سمرقندی (متوفای 619 هجری قمری) آمده است. که مره ی سوداء گاه سوادء صفراوی است و گاه سوداء دموی. مره ی سوداء مانند ازدیاد اوره خون است که همان نمک سمی بدن می باشد.
مره ی سوداء هم باعث کم کاری کلیه می شود و هم موجب پوسیدگی آن و یکی از علل ایجاد بیماری مالیخولیا است. یعنی اگر صفرای اضافی در دستگاه گردش خون زیاد باشد فرد به مالیخولیا مبتلا می شود. یعنی فرد بر اثر خیالات تصمیم و اراده می گیرد و بر اساس آن عمل می کند. رازی از علماء اهل سنت در کتاب الحاوی فی الطب، ج 1 ص 63 به این نکته اشاره کرده که صفرای اضافی موجب مالیخولیا می شود.
جایگاه المرة السوداء در طحال است. غذاهای سرد و خشک با المرة السوداء مناسب است زیرا این غذاها هم سرد است و هم موجب یبوست می شود.
کسانی که المرة السوداء دارند گوش گاو به مقداز زیاد نخورند.
یک نوع بیماری وجود دارد به نام بیماری سارکوئیدوز (التهاب بافت های یک یا چند ناحیه از بدن که معمولا بر روی ریه ها، غدد لنفاوی، پوست و چشم ها اثر سوء می گذارد و از علائم آن عبارت است از: سرفه، تب، عرق کردن زیاد در شب، کم شدن وزن، خستگی، تغییر حالت بافت ها و قرمز شدن آنها در ساق پا، افزایش تنگی نفس در طول بیماری، قرمز شدن چشم ها و التهاب ملتحمه، لکه لکه شدن صورت و تاول و ایجاد دانه هایی شبیه انار روی پوست، تغییر شکل پوست صورت و بینی، تورم غده های لنف، ازدیاد کلیسم خون و ادرار که موجب تهوع و یبوست می شود که به کلیه ها نیز صدمه می زند.)
در پزشکی جدید برای مداوا کورتون با دوز کم تجویز می کنند.
برای از بین بردن علائم بیماری فوق:
برای ازدیاد از بین بردن التهاب چشم، قرمزی و زیادی نور چشم، هلیله ی سیاه در صبح و قره قات سیاه در شب مفید است.
کاهو، کرفس، آب انار شیرین و سیاه دانه برای التهاب و گرمی خوب است.
شنبلیه و تخم آن و انگور و برگ آن (یکی در صبح و یکی در شب) ضد التهاب است.
برای تنگی نفس روزی دو استکان آب هویج زرد و دو استکان آب شلغم بخورد و هر هشت ساعت دو قطره روغن زیتون در چشم برای رفع قرمزی چشم. برای رفع قرمزی چشم و رفع تنگی نفس، جوشانده ی برگ بارهنگ بخورد و چند قطره جوشانده ی آن را که سرد شده است در چشم بچکاند.
برگ مریم گلی دو گرم و یک عدد خرمالو سرفه را خوب کرده و عرق ریزش را نیز خوب می کند.
صمغ کما ضد برونشیت، ضد سرفه و ناراحتی ریه است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo