< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/09/05

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: روزه ی شرعی
روزه ی شرعی فوائد بسیاری دارد و هم موجب نورانیت می شود و هم برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.
از جمله اینکه روزه به درمان کیست زانو کمک می کند. مخفی نماند که کیست زانو با آرتروز که سائیدگی مفصل است و با نقرس، پوکی استخوان، کمبود مایع مفصلی و شبکه ی پروتئین اضافه در مفصل فرق می کند.
برای رفع مشکل پروتئین اضافی در مفصل چهل روز باید آب درمانی کرد به این گونه که ده روز آخر شعبان و سی روز ماه رمضان را روزه بگیرند.
اما در درمان کیست زانو خوردن سیاه دانه با عسل استخودوس مفید است که بعد از هر غذا یک قاشق چایخوری استفاده شود.
دیگر اینکه هر روز و هر شب یک قاشق مرباخوری از مخلوط زنجفیل پرورده شده در عسل استفاده شود.
دیگر اینکه روزه ی شرعی بگیرند.
ورزش های سبک و نرمش ها باید در حالی که غذای کمتری مصرف شده است انجام شود زیرا اثر بخشی آن بیشتر است. بعد از روزه در اول آفتاب، پیاده روی آرام یا دوچرخه سواری یا نرمش سبک بسیار مفید است و ضریب اضافه وزن را کاهش داده و درصد سوختن چربی های اضافی را بالا می برد.
نباید با معده ی پر، مثانه ی پر و روده ی پر خوابید. لا اقل بعد از غذا باید بیست دقیقه در هوای آزاد قدم زد. انسان باید با وضو به خواب رود تا خواب او عبادت محسوب شود. قبل از خواب خوب است تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را خواند که شش فایده دارد و یکی از آنها دوری از کابوس شبانه است.
گاه لمسی و فلجی به سبب بدخوری و پرخوری است و با تنظیم غذا درست می شود و حال آنکه ممکن است تصور شود که به سبب نارسایی مغزی است.
برای شفاف بودن پوست، روشن شدن پوست و اخراج سموم از پوست باید پانزده کار انجام داد و از همه مهتر روزه ی شرعی گرفتن است. روزه حتی قلب را نیز رقیق می کند
1.همچنین باید صبح ناشتا در غیر ماه رمضان خوردن هفت عدد گلنار وحشی به همراه یک تا دو لیوان انار شیرین
2.در صبح ناشتا خوردن آب هویج زرد و ماساژ ملایم پوست با آن. (ویتامین آی بسیار زیاد موجود در آن برای پوست مفید است. البته ویتامین بی، سی و دی و ای هم برای پوست لازم است.)
3.وسط روز و شب (یا بین افطار و سحر) یک تا دو لیوان آب انگور
4.به همراه ناهار (یا وسط افطاری) مصرف یک عدد پرتقال شیرین
5.خوردن لیمو شیرین وسط شام (یا وسط سحری)
6.به همراه ناهار یا شام (یا به همراه افطار و سحر) کاهو بدون سس مصرف شود.
7.انار شیرین یا رب آن عصرانه یا بعد از شام و عصرانه یا سحر به همراه هفت عدد گلنار وحشی. (انار شیرین علاوه بر شفافیت پوست برای زیادی اسپرم و جهش آن و ازدیاد شیر مادر نیز مفید است.) تخم قرطم نیز برای اسپرم و شفافیت پوست مرد مفید است. (روغن زیتون به همراه غذا یا ارده ی مایع مخلوط با عسل نیز برای زنان مفید است.)
8.ماساژ دادن پوست در جایی که کک و مک و یا جوش قهوه ای دارد با جوشانده ی آویشن
9.مالیدن محل با سرکه ی طبیعی سیب و اینکه صبر کند خشک شود و بعد استحمام کند. با این کار برجستگی ها پوست که ناشی از تجمع مواد زائد زیر آن است از بین می رود زیرا منافذ و غدد چربی و عرق در پوست باز می شود و بخشی از سموم بدن تخلیه می شود.
10.نباید لیف و کیسه را بر صورت کشید بلکه باید کف دست را صابونی و یا شامپویی کرد و بر صورت کشید.
11.نباید صورت را با حوله یا دستمال هرچند بهداشتی باشد خشک کرد. مخصوصا بعد از وضو و یا غسل و باید گذاشت که خودش خشک شود.
12.نباید زیاد رو به آفتاب نشست. در روایت است که باید پشت به آفتاب نشست. بدن در بیست و چهار ساعت، پانزده دقیقه به آفتاب احتیاج دارد که دچار کمبود ویتامین دی نشود که کمبود آن موجب پوکی استخوان و تنگی نفس می شود. همچنین موجب بعضی از اقسام لرزها می شود. برای نشستن در نور آفتاب باید با لباس (یا زیر پوش سفیدو روشن) پشت به آفتاب نشست.
13.غذاهای مانده، چربی با ترانس بالا مانند روغن اشباع، روغن پالم، سرخ کردنی، اسانس های شیمیایی، نوشابه، آب میوه های شیمیایی، روغن هیدروژنه، روغن جامد، کافئین زیاد مانند چای، قهوه، شکلات، کاکائو و نسکافه نباید مصرف کرد. زیرا مصرف زیاد کافئین موجب تپش قلب می شود و موجب گرفتگی عروق قلب و لجن صفراوی می شود و موجب فقر آهن می شود و به سرگیجه و تهوع می انجامد. حتی گاه به پوکی استخوان کشیده می شود.
14.آب آشامیدنی یا آب جوش ولرم را باید با عسل گون مصرف کرد.
15.در اول غذا و آخر آن کمی نمک استفاده کرد که نمک دریا باشد و یا پودر سنگ نمک. این موجب می شود که انسان به کک و مک پوستی دچار نشود. البته سنت معصومین این بوده است که در اول غذا مختصری از سرکه ی طبیعی استفاده می کردند. مثلا نان را اندکی در سرکه زده میل کنند البته غذا باید بی نمک یا کم نمک باشد. همچنین باید کم ادویه و کم چرب باشد. در بیست و چهار ساعت نباید بیش از 5 تا هفت گرم نمک مصرف کرد.
روزه ی شرعی موجب تعادل می شود و به حساب بحث های ترمودینامیک، روزه هم موجب تعادل گرمایی بدن می شود (نه گرمای بدن زیاد می شود و نه آنقدر سرد می شود که فرد بی حال شود.) و هم تعادل شیمیایی بدن و هم تعادل میکانیکی بدن. (تعادل میکانیکی به این معنا است که موجب می شود که انسان فرز باشد، در مفاصل بدنش پروتئین اضافی ایجاد نشود و فرد دچار خشکی مفصل ناشی از آن نشود و یا به کیست مفاصل مبتلا نشود.)
انسان باید قدرت و رحمانیت خداوند را در بدن خود قدر بداند اینکه هر نه ساعت یک آلارم از روده ی بزرگ به انسان (برای تخلی) صادر می شود. حال که خداوند به انسان رحم کرده است انسان نیز باید به دستورات الهی عمل کند و به خودش رحم نماید.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo