< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/09/17

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: نصیحت هایی از امیر مؤمنان علی علیه السلام
انسان قبل از خوردن غذا با غذا را با نمک بهداشتی سالم شروع کند (اعم از پودر نمک سنگ یا پودر نمک دریا) که این موجب می شود که خداوند هر نوع درد و بیماری را از انسان دور کند.
البته اگر کسی قند و فشار خونش بالاست چون نمک برای او ضرر دارد باید در ابتدای غذا به مقدار نوک قاشق چایخوری (به مقدار یک گرم) سرکه ی طبیعی سیب یا انگور عسکری بخورد.
اگر کسی کم کاری کلیه دارد یا اوره و کراتین خونش بالاست او نباید از نمک استفاده کند.
هر کس که هر صبح ناشتا بیست و یک عدد مویز (کشمک انگور سیاه) آغاز کند حافظه اش تقویت می شود زیرا مویز سرشار از منگنز است. البته زیاده در مصرف آن ضرر دارد.
اگر کسی دوست دارد گوشت روی استخوانش بروید، باید از گوشت سالم بهداشتی استفاده کند زیرا در روایت است که خوردن گوشت موجب روییدن گوشت بر بدن می شود. بهترین گوشت، گوشت گوسفند است (دست، سر دست یا ران گوسفند).
اگر کسی زرد و زار است از خورش یا کباب بوقلمون استفاده کند.
آب گوشت ساده ی مفید و سوپی رقیق مفید که جعفری و زردک دارد، بسیار مفید است. کسانی که دندان مناسب برای جویدن ندارند می توانند نان را در آن خورد کنند. البته نباید بگذارند که زیاد خیس بخورد زیرا چه بسا موجب بیماری های غیر عضوی معده شود و تعادل اسید معده را به هم می زند.
گوشت گاو ایجاد درد و بیماری می کند و برای خوردن خوب نیست ولی شیر گاو (اگر تازه و سالم و بهداشتی باشد.) مفید است. اگر انسان کم تحرک نیست و یا بیماری های خاصی ندارد می تواند از شیر پرچرب استفاده کند و الا باید کم چرب باشد. همچنین اگر فرد حالت استرسی و ضعف اعصاب دارد می تواند آن را مخلوط با عسل آویشن بخورد زیرا یکی از علل افسردگی، کمبود ویتامین بی است که در عسل موجود است. لیمو شیرین، مغز خام بادام شیرین درختی همه ضد افسردگی اند. ویتامین بی ضد یائسگی زودرس و ضد کمبود مایع مفصلی است.
البته در بعضی موارد می توان از گوشت گاو استفاده کرد مثلا برای رفع لکه های سطحی پوست می توان از گوشت گاو همراه با ماش یا برگ چغندر استفاده کرد.
در روغن پی گاو شفا وجود دارد. البته فرد بعد از مصرف آن باید تحرک داشته باشد.
خوردن گوشت گوسفند با پیه موجب بیرون رفتن یک سری درد و بیماری از بدن می شود. البته چنین فردی نباید به بیماری های قند، فشار، چربی مبتلا نباشد و کلیه اش کم کار نباشد و اوره و کراتین و فسفات ازته در خون او نباشد. چنین کسی هر هفت روز یا هر سه روز یک بار می تواند از گوشت قرمز استفاده کند.
پیه همراه با گوشت گوسفند ضد سرطان گوارش است.
خانم هایی که زایمان کرده اند و خون نفاس می بینند برای پایان یافتن خون از رطب تازه استفاده کنند. رطب هرمون شیر را نیز افزایش می دهد و موجب می شود که مادر به فقر آهن مبتلا نشود و یا دچار ریزش های شدید مو و بیماری پوکی استخوان نشود و یا اگر مبتلا است بهبود یابد. همچنین کمک می کند که مادر به سرد مزاجی و افت حرارت بدن مبتلا نشود.
میوه ی شاه بلوط نیز در رفع خونریزی بعد از زایمان بسیار مفید است و یا اینکه در دمکرده ی برگ درخت شاه بلوط بیست دقیقه بنشیند.
مادرانی که شیر می دهند درصد ابتلایشان به سرطان پستان بیست و پنج درصد کمتر می شود.
مادر باید از غذاهایی مانند خرما استفاده کند که قند آن در بیست و چهار ساعت به تدریج آزاد می شود نه مانند غذاهایی که قند را سریع آزاد کرده لوز المعده ی مادر را درگیر می سازد.
مسواک زدن و قرائت قرآن موجب تقویت حافظه می شود. مسواک زدن مستحب است قبل از خواب و هنگام سحر قبل از نماز شب باشد.
نگاه کردن به خط قرآن نور چشم را نیز افزایش می دهد. قرآن خواندن باید با تدبر باشد تا فرد به وظائف خود آشنا شود.
از دیگر فوائد مسواک زدن این است که از بین برنده ی بلغم می باشد. زیرا اگر رطوبت بدن بالا رود انسان دچار ابلهی می شود.
خلال دندان موجب می شود که انسان به خون روش لثه ها مبتلا نشود. البته در بیست و چهار ساعت نباید بیش از یک بار از خمیر دندان شیمیایی استفاده کرد زیرا موجب خونریزی لثه ها می شود. در وعده های دیگر مسواک زدن با محلول آب نمک (اگر فرد فشار خون ندارد) و یا با محلول آب سرکه (اگر خونریزی لثه یا لقی و شلی ثله دارد) و یا با پودر صُعد کوفی مسواک زند.

بِالْأَسَانِيدِ الثَّلَاثَةِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ عَلِيٌّ ع مَنْ أَرَادَ الْبَقَاءَ وَ لَا بَقَاءَ فَلْيُبَاكِرِ الْغَدَاءَ وَ يُجِيدُ الْحِذَاءَ وَ يُخَفِّفُ الرِّدَاءَ وَ لْيُقِلَّ غِشْيَانَ النِّسَاءِ[1]
کسی که می خواهد عمر طولانی سالم داشته باشد باید از غذای سالم بهداشتی استفاده کند. انسان نباید از غذای مانده، فسد فودها و غذاهای صنعتی مانند سوسیس، کالباس، همبرگر استفاده کند. نباید از ترانس چربی بالا و چربی های اشابع و اسانس های شیمیایی و مواد نگهدارنده، طعم دهنده و یا شیرین کننده های شیمیایی استفاده کند و یا نباید از ته دیگ استفاده نماید.
(وَ يُخَفِّفُ الرِّدَاءَ) معنای ظاهری اش این است که نباید لباس فرد بلند باشد و در روایات آمده است که چنین لباسی که روی زمین کشیده شود مکروه است. معنای دیگری این روایت این است که انسان نباید قرض های کمرشکن داشته باشد که هم انسان را به دروغگویی مبتلا می کند و هم موجب می شود انسان دچار استرس شود که عوارض خاص خودش را دارد. انسان نباید برای کارهای پیش پا افتاده قرض کند هرچند گاه قرض گرفتن برای کارهایی مانند مداوای مریض مستحب و یا واجب می شود.
دیگر اینکه انسان نباید زیاد با همسرش مجامعت کند زیرا در این صورت به رعشه، پارکینسون، ضعف عمومی شدید و مانند آن مبتلا می شود.
یکی از جزئیات بودجه ی سال 1394 تورم بیست درصدی و افزایش 14 درصدی حقوق کارمندان است. اینجاست که ارزش قناعت که امام علیه السلام در روایت فوق به آن توصیه کرده است فهمیده می شود.
یکی از نقائص ما این است که مدیریت جامع شهری، استانی، کشوری، منطقه ای و جهانی نداریم. برای مدیریت جامع باید به معصوم مراجعه کنیم که خود به خداوند وصل است.
مصرف لوازم آرایشی در ایران موجب شده که ایران مقام هفتم جهانی را دارا باشد. اگر صورت زیبا شود ولی سیرت زیبا نشود موجب انحطاط است. وقتی آرایش، فقط ظاهری باشد ضریب رفتارهای منفی در جامعه بالا می رود که خود عوارض خاصی را به دنبال دارد. یکی از آثار آنها بالا رفتن مصرف لوازم آرایش است که موجب پیری زودرس پوست می شود، و موجب بروز حساسیت پوستی و سایر مشکلات پوستی می شود.
مواد آرایشی و شیمیایی چشمی موجب التهاب چشم و ورم ملتحمه می شود و گاه موجب ایجاد عفونت های چشمی می شود (مثلا اگر از تاریخ گذشته و یا غیر بهداشتی باشد.)
یکی از علل ایجاد بعضی از اقسام سرطان ها همین ژل لب ها و انواع سرخاب های شیمیایی است. حتی موجب سرطان مثانه نیز می شود.
پدر و مادرها نباید فرزندان خود را از نظر شخصیتی سرکوب کنند و نباید خرده گیر باشند. باید خوبی های آنها را دید و آنها را تشویق کرد که این موجب زیاد شدن حفظ اعتماد به نفس در فرزندان می شود و فرزند می توان در آینده روی پای خود بایستد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo