< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/10/21

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: طعام و اطعام
طعام را باید به شکل صحیح درست و مصرف کرد و هرجا خلاف آن باشد، آن طعام برای بدن ضرر دارد و گاه موجب ناباروری می شود.
علل ناباروری متعدد است گاه مثلا پرولاکتین خون فرد بالاست و یا فرد کیست تخمدان یا سندرم تخمدان دارد یا اینکه تخمدان ها کم کار است و گاه طول عمر تخمک کوتاه است و یا گاه تخمک ضعیف است. حال اگر شخص سوء تغذیه دارد و یا چیزهایی که برایش بد است زیاد بخورد مثلا کافئین زیاد بخورد یا اینکه فاصله ی حاملگی اش سه سال به بالا باشد اینها موجب افزایش ناباروری می شود و بدن از تولید مثل صحیح فاصله می گیرد.
گاه بدخوراکی ها موجب عقیمی می شود مانند کسی که نخود فرنگی یا دم کرده ی نیلوفر آبی می خورد که با این کار اسپرم هایش بسیار کم می شود مخصوصا اگر فرد سرد مزاج باشد. بهترین سن بارداری از بیست سالگی تا سی و پنج سالگی است. اگر این سن بگذرد، تخمدان ها و تخمک ها رو به ضعف می رود. همچنین قرص های ضد حاملگی اگر به مدت طولانی مصرف شود این کار موجب لجن صفراوی شده و موجب پیدایش سنگ های پیگ مانته ای قهوه ای صفرا می گردد، تخمدان ها بسیار ضعیف می شود و گاه حتی قاعدگی فرد کم کم قطع می شود یعنی فرد دچار بیماری آمنوره ی اولیه یا ثانویه می شود.
دیگر اینکه قبل از اینکه فرزندی که قرار است دنیا بیاید به نارسی هایی وراثتی یا ژنتیکی مبتلا شود (که بیش از هفتصد نوع بیماری ژنتیکی شناخته شده است.) خوب است انسان آزمایش لازم ژنتیکی را انجام دهد.
خانم دکتر معصومه آل الرسول، کارشناس ارشد ژنتیک یا آقای دکتر سید احمد هاشمی که متخصص ژنتیک است و یا دکتر امیر حسین هاشمی عطار که مشاوره ی ژنتیک است مسأله ی ژنتیک را یکی از ضرورت ها می دانند. آزمایش ژنتیک باید سه ماه قبل از بارداری تا ماه سوم بارداری انجام شود.
البته به نظر ما که سقط جنین را مطلقا حرام می دانیم می گوییم که این آزمایش باید قبل از بارداری باشد تا در صورت خطر، کار به سقط جنین منجر نشود.
نکته ی دیگر اینکه از روایات استفاده می شود که کمتر از بیست سالگی هم می توان برای فرزند اقدام کرد. اگر دختر، بلوغ جنسی مناسب دارد و رشد جسمی و بلوغ فکری لازم را دارا است به گونه ای که می تواند خوب شوهرداری کند و هم می تواند خودش را مدیریت کند و یا از فرزندش مواظبت کند اگر اندامش مناسب است یعنی فاصله ی لگنی اش مناسب است حتی از سن شانزده سالگی هم می تواند باردار شود.
در بحث تربیت فرزند 23 روش تربیتی و 17 روش آموزشی وجود دارد. شناخت زمانه و مردم زمانه و شناخت فرهنگ زمانه و شناخت سبک صحیح تربیتی که در کمترین زمان با کمترین امکانات بیشترین بازدهی را داشته باشد بسیار مهم است. این همان است که خداوند در قرآن می فرماید: ﴿وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ[1]
بنا بر این متخصصین علمی شیعه در هر رشته ای که هستند باید بحث هایشان کاملا علمی و دینی و یقینی باشد و قبل از دشمنان اسلام بر نشر آن اقدام کنند و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت را به لسان قوم بیان کنند.
حجّت الاسلام محقق راستگو 23 روش تربیتی و 17 روش آموزشی را تحقیق کرده است. همچنین سیر و سفر مفید برای کودکان که همراه با عبرت گرفتن است و تفریحات سالم ضرورت دارد.
همچنین بعضی از بیماری ها مانند بیماری های ریوی یا سکته های مغزی و قلبی و انواع سرطان ها وجود دارد که امروزه بسیار شایع شده است و برای دفع آنها باید چهار چیز را ترک کرد:
1-دخانیات که موجب بیش از چهار هزار نوع سم و بیش از سی و پنج نوع سرطان می شود. هزینه کردن برای دخانیات ضایع کردن سلامتی انسان و اجتماع و ضایع کردن اموال است که خلاف عقل و شرع می باشد. اگر یکی از والدین دخانیاتی باشند نیکوتین و بعضی از سموم حاصله از آن در کروموزوم سروب می کند و بچه دچار عقب ماندگی ذهنی ژنتیکی می شود. باید از مواد مخدر و مسکرات اجتناب کرد که علاوه بر مضرات اخروی موجب مضرات دنیوی نیز می شود. اکثر کودکان ناقص الخلقه در اروپای غربی کسانی هستند که نطفه هایشان در شب کریسمس بسته شده است که مردم از مسکرات استفاده می کنند.
2-کسی که پرخور و کم تحرک است. این کار موجب حد اقل نه بیماری است که تصلب شرایین، فشار خون، کم کاری کلیه ها یبوست مزمن، اضافه وزن و التهاب مفاصل از آن موارد است.
3-غذای های صنعتی و فست فوت ها را ترک کنند.
4-مواظب چاقی و اضافه وزن باشند که در اسلام است که روی سیری نباید غذا خورد. این کار موجب بیماری هایی مانند نارسایی گوارشی و مغزی و افت حافظه می شود که ضریب نسیان در فرد زیاد می شود همچنین موجب بیماری برص می گردد.
گاه چیزهایی در میان خانواده ها شایع می شود که مضر است مثلا دستمال، حوله و یک سری چیزهایی که اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در طب آمده است که تمیز نگه نداشتن آنها موجب ازدیاد، باکتری، قارچ، باسیل ها، میکروب ها، ویروس ها و مانند آن می شود. گفته شده است که سیصد و بیست میلیون باکتری مضر در دستمال ها و اشیایی که با آن منزل و خود را تمیز می کنیم وجود دارد. این دستمال را باید شست، ضد عفونی کرد و یا با اتوی پنجاه درجه به بالا خشک کرد یا در نور آفتاب گذاشت. شانه، مسواک و حوله نباید مشترک باشد.
گاه هم فرد با سوء اختیار کار را بر خودش مشکل می کند مثلا زنی شرایط زایمان طبیعی را دارد ولی به سراغ سزارین می رود. همچنین نباید فست فود ها و غذای صنعتی را بر غذاهای خوب سالم منزل ترجیح داد. نباید نوشابه های گازدار و آب میوه های صنعتی را جایگزین آب ولرم کرد.
در قرآن آمده است: ﴿وَ لا تَنْسَ‌ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا[2]
که در روایت در توضیح آن آمده است:
الأمالي للصدوق مع، معاني الأخبار الْعَسْكَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ الْقُشَيْرِيِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عِيسَى الْكُوفِيِّ عَنْ مُوسَى بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع‌ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‌ وَ لا تَنْسَ‌ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا قَالَ لَا تَنْسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَرَاغَكَ وَ شَبَابَكَ وَ نَشَاطَكَ‌ أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ.[3]
نکته ی دیگر این است که گاه فرد دچار دندان درد می شود و قبل از اینکه به سراغ دندان پزشک رود می خواهد از درد نجات یابد برای این کار گل میخک دارویی یا روغن یا اسانس گل میخک را روی پنبه گذاشته و بر روی درد بگذارد. این کار موجب تسکین درد می شود.
دیگر اینکه پیاز خام را بجود که موجب کاهش درد دندان می شود. به هر حال نارسایی در محیط دندان و لثه محدود به دهان نیست بلکه سایر اعضاء بدن مانند دستگاه گوارش را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
اگر کسی ویتامین دی بدنش مناسب نباشد به چندین بیماری مبتلا می شود مثلا این امر موجب پیدایش آسم می شود. یکی از علل ضعف عضلات بدن کمبود این ویتامین است. در طول روز یک ربع ساعت در نور مستقیم خورشید بودن (که لازم نیست که یک ربع پشت سر هم این کار را انجام دهد تا دچار آفتاب سوختگی و یا اگزما شود) موجب تأمین ویتامین دی بدن می شود.
اگر مادر، به مقدار کافی ویتامین دی داشته باشد این موجب تقویت ماهیچه ای کودک چهارماهه اش می شود.
اگر کسی دوست دارد دچار نسیان و آلزایمر زودرس نشود باید چربی های مضر خون خود را کنترل کند یعنی کلسترول و تریگلیسیرید خون خود را کنترل کند. ترانس چربی بالا و چربی های اشباع نباید زیاد وارد بدن شود و اگر فرد، به بیماری ازدیاد چربی مبتلا است باید چربی های بالا را از جیره ی غذایی خود حذف کند و فقط روغن زیتون استفاده کند و یک قاشق غذاخوری هنگام ناهار و شام بخورد. زیرا در روایت است که زیتون، قوت انبیاء می باشد.
روزی یک عدد کدو مسمی با پوست چربی خون را کاهش می دهد. البته به شرطی که کدو مسمی آفات گیاهی و سموم شیمیایی نداشته باشد و از آب فاضلاب شهری به عمل نیامده باشد بلکه از چشمه یا آب رودخانه ی تمیز که تهی از فاضلات کارخانه ای است یا آب قنات و چاه تمیز تولید شده باشد. همچنین پرورشی گلخانه ای نباشد. اگر میوه های گلخانه ای براق و شفاف باشد علامت این است که در تولید آن سم هایی شیمیایی که موجب سرطان می شود در آن به کار رفته است.
اگر کسی آب بدنش کم است و یا تحت نظر پزشک از آنتی بیوتیک و چرک خشک کن استفاده می کند باید همراه آنها یک لیوان آب بخورد تا بدنش خشک نشود و ضریب آسیب به کلیه و کبدش بالا نرود.
کسانی که زیاد ترشیجات می خورند حتی اگر ترشیجات طبیعی باشد مخصوصا کودکان که از لواشک و آلوچه قارقوروت استفاده می کنند و یا بعضی ها اگر ترشیجات بندری و لیته زیاد بخورند مخصوصا آب لیموی شیمیایی و مانند آن به چند بیماری دچار می شوند مانند افت فشار خون و سرگیجه و دندان هایشان سریع تر پوسیده می شود. همان گونه که شکر و قند شیمیایی و نمک چنین می کند. نمک زیاد بیماری پروستات را زیاد می کند. بله حیات موجودات زنده به نمک و آب بستگی دارد ولی زیاده روی در این دو کما اینکه امام صادق علیه السلام می فرماید، مانند درختی می ماند که بیش از نیازش آب دریافت کند که این کار ریشه را پوسانده و به خشکی درخت می انجامد. هیچ مایعی نمی تواند جایگزین آب جوش ولرم شود.
انسان باید در زندگی تابع چهارده معصوم باشد که خزان علم هستند و علم آنها همواره یقین بوده است.
مقدار کالری یک بستنی کاکائویی به اندازه ی یک وعده غذای کامل است. اگر کسی در صبحانه خامه بخورد و یا از آبمیوه فروشی معجون که حاوی شیر چرب و تخم بلدرچین و موز و خرما و خامه و مانند آن است و یا از کله پاچه استفاده کند و یا از روغن صنعتی پالم استفاده نماید چربی مضر خونش بالا می رود و اضافه وزن و تصلب شرایین می گیرد و هر لحظه ممکن است سکته های قلبی و عروقی کند مخصوصا اگر از چهل سال تمام بالاتر باشد.
این نوع غذاها و بستنی ها و مانند آن موجب کم خونی به شکل فقر آهن، لجن صفراوی، اضافه وزن و مانند آن می شود.
در مقابل، چیزهایی مانند میوه ی عناب است که هم حاوی آهن است و هم حاوی کلسیم، فسفر، آنتی اکسیدان، ویتامین سی می باشد یا مثلا و اگر کسی اضافه وزن ندارد شیر و خرما بخورد. میوه هایی که خشک شده است هضمش آسان تر از خود میوه است بنا بر این کسانی که میوه اشان ضعیف است یا رطوبی است و یا دچار ریزی معده اند می توانند از میوه ی خشک شده ی طبیعی (مثلا میوه ای که با هیتر برقی خشک شده ست) استفاده کنند.
اگر کسی کم خونی دارد و فشار خونش پائین است برای بهبودی می تواند روزی از چهارده عدد میوه ی عناب با عسل بخورد کما اینکه در روایت آمده است:
قَالَ الصَّادِقُ ع‌ فَضْلُ‌ الْعُنَّابِ‌ عَلَى الْفَاكِهَةِ كَفَضْلِنَا عَلَى سَائِرِ النَّاسِ.[4]
یعنی برتری میوه ی عناب بر سایر میوه های مانند برتری ما چهارده معصوم بر سایر مردم است. (البته به شرط اینکه در مصرف عناب زیاده روی نشود که برای کبد خوب نیست و تعدیل کننده ی آن عسل است.)
در روایت دیگر آمده است:
إِنَ‌ الْعَسَلَ‌ شِفَاءٌ مِنْ السَّمِ‌ الْقَاتِل‌[5]
عناب با عسل موجب تولید خون سالم تمیز می شود، فشار خون پائین را بالاتر می برد و در نتیجه سرگیجه را خوب می کند و کمبود آهن را خوب می کند. هسته ی عناب سمی است و نباید مصرف شود. بر عکس آن، هسته ی سنجد قابل خوردن است و برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان، درمان آرتروز (سائیدگی مفاصل و نوک استخوان ها) مفید می باشد.
کثرت مصرف ذرت بوداده موجب کبد چرب شده و انسان را زمینگیر می کند. حتی وجود خانه های کوچک که موجب کم تحرکی است به کبد چرب و ورم و بزرگی کبد و افزایش وزن کبد می انجامد.
متخصصین تغذیه می گویند که بعد از یازده ماهگی باید به غذای کودک خامه اضافه کرد. این یک برداشت بسیار اشتباه است. یا اینکه بعضی می گویند که جوشانده ی استخوان، موجب دریافت املاح می شود. این نیز بسیار اشتباه است زیرا ضریب رسوب را در کلیه و مثانه بالا می برد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo