< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/11/06

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: بهداشت ناخن
در روایتی از امام باقر علیه السلام می خوانیم: إِنَّمَا قُصَّتِ الْأَظْفَارُ لِأَنَّهَا مَقِيلُ الشَّيْطَانِ وَ مِنْهُ يَكُونُ النِّسْيَانُ[1]
یعنی ناخن های خود را کوتاه کنید زیرا محل شیطان است. که همان باکتری های و ویروس ها و آمیب های مضر و مانند آن می باشد. شیطان در لغت به معنای موجود مرموز است که اذیت می کند. بعضی از این شیطان ها ایجاد فراموشی در فرد نیز می کند.

طب الأئمة عليهم السلام عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي الْحَسَنِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ أَخَذَ أَظْفَارَهُ كُلَّ خَمِيسٍ لَمْ تَرْمَدْ عَيْنَاهُ وَ مَنْ أَخَذَهَا كُلَّ جُمُعَةٍ خَرَجَ مِنْ تَحْتِ كُلِّ ظُفُرٍ دَاءٌ [2]
کسی که هر روز پنجشنبه ناخن خود را کوتاه کند دچار رمد که نوعی بیماری چشمی است مبتلا نمی شود. البته به شرط اینکه دست آلوده، حوله ی آلوده بر چشم نزد و در محیط های آلوده و مسموم نباشد.
اگر کسی هر روز جمعه ناخن های خود را کوتاه کند و سبیل های خود را نیز کوتاه کند و نگذارد که روی لب پائینش آید تا غذا و آشامیدنی با آن برخورد کند از یک سری بیماری مصون می شود که یکی از آنها بیماری جذام است که یک نوع بیماری عفونی می باشد کما اینکه در روایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم:
تَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ وَ الْأَخْذُ مِنَ الشَّارِبِ مِنَ الْجُمُعَةِ إِلَى الْجُمُعَةِ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ [3]
این کار را باید از جمعه تا جمعه رعایت کرد و البته واضح است که انسان باید نکات بهداشتی دیگر را نیز در کنار آن رعایت نماید. آب آلوده و غذای آلوده و یا کندن موی بینی و امثال آن نیز موجب بیماری خوره می شود.

قَالَ الصَّادِقُ ع يَدْفِنُ الرَّجُلُ شَعْرَهُ وَ أَظَافِيرَهُ إِذَا أَخَذَ مِنْهَا وَ هِيَ سُنَّةٌ وَ فِي كِتَابِ الْمَحَاسِنِ وَ هِيَ سُنَّةٌ وَاجِبَةٌ[4]
یعنی بعد از کوتاه کردن ناخن و مو، باید آنها را دفن کرد و در محیط رها نکرد تا ایجاد آلودگی کند.

انسان مؤمن باید پاکیزه باشد، مثلا بعضی عادت بد دارند که در منزل پوست لبشان که خشک می شود می کنند و در همان محیط اتاق می اندازند یا اینکه در کوچه و خیابان آب دهان خود را می ریزند یا موی سر را در هر جا در محیط خانه شانه می کنند و مویشان همه جا ریخته است یا ناخن را با دندانشان می کنند و همان جا می ریزند. گاه اجتماع این موها و پرزهای موجود در عروسک ها و مانند آن در معده جمع شده و موجب بی اشتهایی می شود و یا در کودک ایجاد سینوس می کند. شب هم نباید زباله در خانه باشد زیرا موجب فقر می شود. در حمام هم باشد موهای زائد و مانند آن را در سطلی ریخت.
این بخشی از سنت رسول خدا (ص) است و در میان شیعه و سنی بیش از سیصد کتاب در مورد سنن النبی (ص) نوشته شده است.
جامعه ی غرب انسان ها را به سوی کم فرزندی و ازدواج نکردن سوق می دهد مثلا در سال 1990 میلادی بین چهارصد الی پانصد هزار نفر بودند که در جامعه ی آمریکا ازدواج نکرده بودند ولی امروزه در آمریکا این عدد به هفت و نیم میلیون رسیده است.
در آمریکا حدود ششصد و هفتاد و هفت هزار بچه ی رها شده وجود دارد که نسبت به آنها خشونت های بدنی و جنسی و مانند آن اعمال شده و می شود که دولت آمریکا برای سرپرستی آنها سالانه بیست و چهار میلیاد دلار هزینه می کند.
انسان باید به جای عشق مجازی به دنبال عشق حقیقی باشد که فوق عقل است. خداوند در قرآن می فرماید: ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ[5]
نوشیدن آب از سنت های رسول خدا (ص) است. یا اینکه آب، ولرم باشد و حال آنکه در جامعه ی آمریکا هر ساله دویست و بیست و سه میلیارد دلار هزینه ی مصرف بی رویه ی الکل می شود.

فردی که تابع سنت رسول خدا (ص) است باید علاوه بر عمل به سنت او و انجام واجبات از معدات و به قول امروزه کاتالیزورها نیز استفاده کند که از جمله آنها نماز شب می باشد. انسان باید قرآن را تلاوت کند و در آن تدبر نماید و بر طبق آن عمل نماید. سنت رسول خدا (ص) بر اساس همزیستی مسالمت آمیز با سایر مسلمانان و حتی غیر مسلمانان بنا شده است. در اسلام در مورد آداب اجتماعی، حقوق همسایه، حقوق معاملات و رعایت کارفرما نسبت به کارگر و بالعکس نکاتی که مملو از اعمال لطف و رحمت است مطرح شده است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo