< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/11/13

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: فوائد عدس و خصوصیات گلخانه
الْكَافِي، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ إِنَّ جَارِيَةً لَنَا أَصَابَهَا الْحَيْضُ وَ كَانَ لَا يَنْقَطِعُ عَنْهَا حَتَّى أَشْرَفَتْ عَلَى الْمَوْتِ فَأَمَرَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَنْ تُسْقَى سَوِيقَ الْعَدَسِ فَسُقِيَتْ فَانْقَطَعَ عَنْهَا وَ عُوفِيَتْ[1]
یعنی دختری بود که عادت ماهیانه اش بند نمی آمد تا جایی که رو به موت شد.
در فقه شیعه گاه این حالت استحاضه ی متوسطه است و گاه کثیره و گاه حیض شدید می باشد.
امام باقر علیه السلام خورش عدسی درست کنند با بخورد (به این گونه که عدس را بکوبند و در ماهی تابه تفت مختصری بدهند و هر روز ناشتا به اندازه ی گودی کف دست بخورد مانند یک قاشق چایخوری یا مربا خوری و خورش مزبور نباید آب و نمک و روغن داشته باشد.) جاریه آن دستور را عمل کرد و خوب شد.
برای درمان قاعدگی شدید باید توجه داشته چیزهایی که قاعده آور است را نباید مصرف کنند. مثلا دارچین، زعفران، کاهو، گلپر، باقلا، سیاه دانه، زیره و مانند آن را نباید مصرف کند.
برای درمان آن از میوه ی شاه بلوط هر شش ساعت استفاده کند. همچنین می تواند از برگ انگور یا شکوفه ی انگور استفاده کند که در صبح ناشتا بخورد. در وسط روز چیپس خانگی (سیب زمینی ورقه شده) که در روغن زیتون درست شده است مصرف کند. روزی یک الی دو مشت از آن مصرف شود و بعد از آن یک و نیم گرم که یک سوم قاشق چایخوری است از گیاه فوفل استفاده کند و با آن می تواند از عسل استخودوس استفاده کند که هم خونریزی را قطع می کند و که کیست ها و آبسه های داخلی را از بین می برد.
هنگام خونریزی برای اینکه انسان دچار کم خونی و افت فشار نشود و در نتیجه سرگیجه، تشنج اندام و زردی صورت نشود، عصرانه یک قاشق غذاخوری مخلوط شیره ی خرما، شیره ی انگور و شیره ی توت بخورد.
دمکرده ی گل بومادران با عسل استخودوس هم خونریزی را کم می کند و هم قاعدگی را منظم کرده و هم مقوی قلب است. همچنین هر شش ساعت دو عدد میوه ی شاه بلوط بخورد چه خام باشد و چه بخار پز و چه خشک شده و پودر آن باشد که اگر پودر است بعد از هر غذا یک قاشق مربا خوری از آن بخورد که این کار هم شکم روش و کولیت معده را مداوا می کند و هم لکه بینی و قاعدگی غیر منظم و خونریزی زیاد را. پودر بلوط نباید در جای گرم یا رطوبتی یا در نور مستقیم آفتاب باشد.
جوشانده ی تمام گیاه رازک نیز قاعدگی شدید را بند می آورد. البته نباید آن را زیاد مصرف کند بلکه از سه روز تا یک هفته روزی یک استکان استفاده نماید.
گلنار وحشی (گل درخت اناری که شکوفه و گل می دهد ولی میوه نمی دهد.) هم خون را تصفیه می کند و هم خونریزی زیاد را قطع می کند. همچنین از گلنار فارسی (گل درخت اناری که میوه می دهد در بیست و چهار ساعت سه عدد استفاده کند.)

الْكَافِي، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى رَفَعَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ سَوِيقُ الْعَدَسِ يَقْطَعُ الْعَطَشَ وَ يُقَوِّي الْمَعِدَةَ وَ فِيهِ شِفَاءٌ مِنْ سَبْعِينَ دَاءً وَ يُطْفِئُ الصَّفْرَاءَ وَ يُبَرِّدُ الْجَوْفَ وَ كَانَ إِذَا سَافَرَ ع لَا يُفَارِقُهُ وَ كَانَ يَقُولُ ع إِذَا هَاجَ الدَّمُ بِأَحَدٍ مِنْ حَشَمِهِ قَالَ لَهُ اشْرَبْ مِنْ سَوِيقِ الْعَدَسِ فَإِنَّهُ يُسَكِّنُ هَيَجَانَ الدَّمِ وَ يُطْفِئُ الْحَرَارَةَ[2]
خورش عدس تشنگی کاذب را نیز برطرف می کند.
در طب سنتی و سایر طب ها موارد مختلفی است که تشنگی می آورد و چه چیزهایی موجب رفع آن می شود.
خورش عدس معده را تقویت کرده و هفتاد بیماری را برطرف می کند و حرارت بدن ناشی از صفرای اضافی و صفرا و بعضی از اختلالات روانی و ناهنجاری های ذهنی را از بین می برد و بدن را به حیث متعادل خنک می کند.
حتی معصوم علیه السلام در سفر نیز سویق عدس را به همراه داشت و اگر یکی از اطرافیانش در سفر به بعضی از اقسام بیماری های خون مبتلا می شد مقداری از سویق عدس را به او می داد و می فرماید: که عدس هیجان خون و حرارت بدن را تسکین می دهد.
مراد از هیجان خون، جوشش و غلیان خون است. هیجان خون زمینه برای انواعی از سرطان های خون می شود.
گیاه به شکل عمومی گاه خودرو و وحشی است و گاه گیاه است و گاه درخچه و گاه علف است و گاه بوته. همچنین گیاه، گاه کاشتنی است و گاه زینتی است و گاه دارویی است و گاه خوراکی و گاه گلخانه ای می باشد.
در میان میوه های گلخانه ای آنهایی که خیلی براق و شفاف هستند نباید مصرف شوند زیرا حاوی سموم شیمیایی سرطان زا هستند. از این قبیل است خیار گل خانه ای و توت فرنگی، گوجه فرنگی گل خانه ای.
برای تقویت کردن گیاه و درخت، قبل از بهار و قبل از جوانه زدن گیاه باید از محلول های قوی استفاده کرد. این محلول باید مرکب از فلزات مفید باشد فلزاتی چون: آهن، روی، منگنز، مس و منیزیم. این محلول را قبل از بهار و جوانه زدن روی درختان زردآلو و هلو می پاشند. عمر مفید زردآلو بین پانزده تا بیست سال است. باغ های زردآلوی شهر مراغه بسیار معروف است. همچنین باید خاک زراعی محصول مناسب باشد. چنین خاکی سه چیز احتیاج دارد: اول اینکه ف هاش خاک از حیث اسیدی و بازی متعادل باشد. ثانیا کود آن از کود برگ باشد که بهترین نوع آن خاک جنگل است. خاک جنگل، خاک کف رودخانه و کف چاه از حیث غنی بودن بهترین نوع خاک است.
در تولید توت فرنگی گلخانه ای، دمای هوا باید زیر 25 درجه باشد و الا بوته ی توت فرنگی دیگر گل نمی دهد. همچنین دی اکسید کربن محیط باید به مقدار لازم باشد. همچنین هوا دهی گلخانه باید متناسب با گیاه باشد از این حیث که گیاه از چه جنس است و در سال چند بار می خواهد برداشت کند و یا اینکه متراژ گلخانه چقدر است. همچنین خاک زراعی باید بهداشتی و سالم باشد. مثلا در خاک نباید کرم های ساقه خوار باشد. همچنین تغذیه ی گیاهی از حیث جنس خاک باید مناسب باشد. همچنین باید گل خانه سیستم تهویه ی مطبوع داشته باشد و زیاد سرد و یا گرم نشود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo