< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/11/27

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: فوائد و خواص عسل طبیعی
کتاب (عسل، گنجینه ی شفا بخش) در دو جلد تألیف محقق احمد شریفی در مورد فوائد عسل مطالب خوبی ارائه می دهد.
عسل یک مایع لزجی است که رنگ آنها زرد می باشد و نوع مرغوب آن آنی است که سیلان و جریان داشته باشد و سوزندگی و فشار اضافی بر حلق و زبان نداشته باشد و بوی خاصی دارد هرچند سنگین است. مزه ی عسل طبیعی شیرین است و وزن نوعی آن یک و سی و چهار صدم است و شیرینی عسل از حیث گلوکز و ساکاروز و فرکتوز و سایر قندها بر وزن عسل غلبه دارد. بوی خوشی هم دارد که بر اثر اختلاف گل هایی که از آنها عسل گرفته می شود مختلف می باشد. بسیاری از عسل های موجود در بازار عسل هایی هستند که مغشوش و تقلبی می باشند و برای آزمایش می توان آن را در آب گرم ریخت که اگر زود خودش را ولی کند معلوم می شود تقلبی است. همچنین وقتی عسل سرد شود و رنگ یود را به آن اضافه کنیم رنگ عسل زرد رنگ شود دلیل بر این است که تقلبی است.
البته امام رضا علیه السلام می فرماید: عسل خوب عسلی است که گلو را نسوزاند.
از پنج هزار و پانصد سال قبل ا زمیلاد مسیح است که عسل طبیعی که قدیمی ترین ماده ی شیرین است توسط انسان شناخته شده است. در باستان شناسی هایی که از اهرام مصر و قبور فراعنه به دست آمده است این تاریخ به دست می آید. عسل در طول این زمان فاسد نمی شود. عسل یک ماده ی بسیار لزج و چسبناک است که زنبور از شهد گل با ترکیب آنزیم و بزاق دهانش تولید می کند. عسل انواع مختلف طبیعی دارد چون هم زنبورهای عسل و هم گل ها متنوع می باشند. برترین نوع عسل، عسلی است که از گل های رنگارنگ بیشتری که دارای شهدهای غیر سمی است به عمل آمده باشد. چنین عسلی است که شفاء برای مردم می باشد.
عسل طبیعی این امتیاز دارد که اگر در جای مرطوب نباشد همچنان سالم باقی می ماند. علت آن این است که در عسل، انواع آنتی بیوتیک های طبیعی دارد که مانع می شود که توسط میکروب و باکتری ها تجزیه شود.
اگر انسان یک تکه گوشت (که خیلی سریع فاسد می شود) داخل عسل طبیعی بیندازد در مدت زمانی طولانی سالم می ماند و فاسد نمی شود و طراوت آن تا سه ماه محفوظ می ماند. تا ده سال نیز می شود بعضی از اقسام بذرها و دانه ها را در عسل نگهداری کرد. بعضی از بذرها که به نور خورشید حساس است مانند سیاه دانه، اگر در عسل نگهداری شود به شرطی در معرض نور خورشید نباشد، تا یک سال ماندگاری دارد.
به همین دلیل اکثر داروهای طبیعی را در عسل نگهداری می کنند تا ماندگاری آن طولانی تر شود. طول عمر داروی گیاهی شش ماه است به شرطی که کاشت و داشت و برداشت و خشک کردن آن بر اساس قوانین گیاه شناسی باشد.
تا بیش از هفتاد ماده ی مفید در عسل یافت شده است که از مهمترین آنها می توان این موارد را نام برد: انواع شکرهای طبیعی که به پانزده نوع بالغ می شود که از مهمترین آنها قند میوه های است و که به آن فرکتوز می گویند که تا چهل درصد است و گلوکز دارد که سی درصد آن را شامل می شود. فرکتوز، برای عمل کردهای مغزی بسیار مفید است. گلوکز برای کودکان بسیار مفید است. عسل به عنوان یک واحد غذایی برای رشد کودکان اثر بسزایی دارد. موجب رشد جمجمه، رشد مخچه و وزن مناسب بدون افت فشار و کمخونی و بدون ایجاد کاهش قند شدید در فرزندان می شود. هضم آن نیز خیلی احتیاج به فعل و انفعالات خاص شیمیایی ندارد.
دیگر اینکه در عسل، انواع آنزیم های طبیعی دارد. آنزیم هایی که بشر به آن احتیاج زیاد دارد. مثلا انسان به اسید آمینه احتیاج دارد که بخشی را بدن تولید می کند ولی بسیاری از آنها را باید از خارج دریافت کند. عسل طبیعی منبع مناسبی برای این مورد است.
در بحث مخمرها (مانند مخمر نان، مخمر نان، مخمر سرکه) آمده است که مخمرها همیشه به نفع بدن هستند. عسل طبیعی نیز یکی از مخمرهای طبیعی است. این کار برای تجزیه و تحلیل و تعادل املاح و آنزیم های و تعادل اسید های آمینه و تعادل فلزات مفید و ویتامین های بدن را اصلاح می کند. اگر این تعادل ها به هم بخورد، انسان مریض می شود. مثلا مخمر لیپاز برای این مفید است که سلول های درشت چربی که از مجرای صفرا وارد اثنی عشر می شود و خورد نمی شوند با مخمر مزبور خورد می شوند و قابل هضم می شوند.
همچنین عسل انواع ویتامین های مختلف و مهم را دارد. ویتامین هایی مانند آ، انواع ویتامین های ب، ویتامین سی، ای و کا.
همچنین در عسل، انواع پروتئین های مختلف گیاهی و مانند آن وجود دارد. موارد چون اسید فورنیک، نشاط آورهای طبیعی، مثلا ویتامین ب12 یک نوع از کمخونی بدخیم را جبران می کند.
عسل های گیاهی مانند عسل طبیعی گون به این معنا است که در یک محیط که گیاهان طبیعی متعددی وجود دارد آن گیاه مانند گون از دیگر گیاهان بیشتر است.
عسل گون برای پوست و ترمیم آن و ترمیم سلول های بنیادی آن بسیار مفید است.
املاح طبیعی و فلزات مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، ید، آهن در عسل وجود دارد.
عسل طبیعی ضد تمام جانورهای موذی انسانی است. مانند باکتریهای مضر، باسیل ها، ویروس ها و میکروب های مضر است. (البته یک سری از باکتریها و ویروس ها برای بدن مفید است.) اگر عسل طبیعی را رقیق کنند، خاصیت میکروب کشی اش دو برابر می شود. اگر عسل با آب سرد، آب جوش ولرم، یا با شیر طبیعی تازه و کم چرب گاو مخلوط شود که ولرم شده است مخلوط شود موجب از بین رفتن آن موجودات ریز ذره بینی و مضر می شود.
مثلا فرد سرماخوردی دارد که به همراه آن استخوان درد دارد مثلا به آنفلونزا یا سارس مبتلا شده است. این بیماری و انواع بیماری های عفونی را می توان با عسل از بین برد. صبح باید عسل رقیق شده بخورد، عصرانه باید عسلی که با آب شلغم بخارپز یا آب پز شده بخورد. شب قبل از خواب مخلوط آب سیب عسل بخورد.
باید دانست که یکی از اسباب ایجاد کبد چرب و هپاتیت این است که انسان آنتی بیوتیک شیمیایی استفاده کند. حتی استامینوفن نیز به این امر می انجامد. اما عسل چنین عوارضی ندارد.
اگر کسی به بیماری خستگی جنسی مبتلا هستند و آب کمرش تغییر یافته. اگر می خواهد تعداد اسپرم هایش افزایش یابد و جهش آن خوب شود باید عسل رقیق شده را با شیر تازه ی گاو که کرم چرب است مخلوط کرده و بخورد. البته اگر پستان گاو زخمی نباشد و گاو به بیماری مانند تب مالت و تب برفکی و مانند آن مبتلا نباشد.
اگر هورمون زنانه استروژن در کسی کم است و در نتیجه حالت های آپوسی مردانه یا طاسی جلوی سر یا کلفتی صدا در او اتفاق می افتد با آب جوش و عسل، شیر و عسل و یا آب سیب عسل می تواند مشکل خود را رفع کند.
اگر مردی هورمون تسترون بدنش کم شده و دچار خستگی جنسی شده و حالت های زنانگی در او بروز کرده است باید به سراغ عسل برود.
مرد و زن باید تعادل هورمونی داشته باشند. در زن باید هرمون استروژن از تستسترون بیشتر باشد و در مردها باید هورمون تستسترون از استروژن بیشتر باشد و الا حالت های مرد و زن و حالت های ظاهری آنها مانند موها و صداهای آنها تغییر می کند. همچنین نمی توانند بچه دار شوند.
بخشی از بیماریهای بینی، گوش ها، حنجره و بیماری های تنفسی و ریوی مانند سل ریوی و خونی را می توان با عسل مداوا کرد.
در بحث های توقف تنفسی و آپنه های خواب باید ترانس چربی را از جیره ی غذایی حذف کرد و صبح عسل با آب و شب آب سیب عسل کرد. با این کار گازهای معده نیز درمان می شود.
در بحث های برنشیت حاد و مزمن و در مورد بیماری های گوارشی نیز می توان از عسل استفاده کرد. مثلا اگر کسی پرز های معده اش ژنتیکی کوتاه است و با غذا خوردن دلدرد گرفته و حالت استفراغ به او دست می دهد، می توان از عسل مخلوط با کنجد استفاده کند. عسل هضمش ثقیل است ولی کنجد زود هضم می شود و اگر عسل به مقدار مساوی با کنجد مخلوط شو و یا با آب مخلوط شود اثر دیرهضمی آن از بین می رود.
قندهای شیمیایی موجب خرابی دندان و عفونت ریشه ی دندان و شل شدن لثه می شود علاوه بر اینکه موجب تورم لوزه و ایجاد لجن صفراوی می شود و موجب فقر آهن می شود. باید به جای آن از عسل طبیعی استفاده کرد و یا هنگامی که انسان مربا یا کمپوت درست می کند برای شیرین کردن آن از عسل طبیعی استفاده کند.
تعداد باکتری های مفید در روده های انسان از تعداد درخت ها و درختچه های روی زمین بیشتر است. باید محیط معده را برای رشد این باکتری ها ایجاد کرد. یکی از علل حساسیت در قسمت سینوس های فوقانی و قسمت تحتانی حلق و قسمت صدری بالای ریه های مربوط به کمبود باکتری های مفید در روده های انسان است. بنا بر این باید تعداد باکتری های مفید معده در بدن حفظ شود و به همین دلیل بسیاری از قرص های ضد حساسیت که در انسان اثر نمی کند به سبب کمبود این باکتری های مفید در روده می باشد.
یکی از داروهای بسیار مفید که ضد زخم های عفونی کهنه و مزمن است و ضد ترک خوردگی و تراش خوردگی ها و ضد زخم هایی عفونی مانند قانقاریا می باشد ضماد کردن عسل است که آن را در محل مداوا قرار می دهند.
در مورد سوختگی نیز امروزه ابتدا باید محل را با آب مقطر شستشو دارد و بعد با محلول بتادین و مانند آن می شورند و یا زخم پای دیابتی را در محلول سائولون بیست دقیقه نگه می دارند و حال آنکه با ضماد کردن عسل در محل می توان به سرعت آن را بهبودی بخشید. محیطی که گیاهان گون و درختان بلوط در آن است (اعم از بلوط تلخ یا شیرین) بهترین عسل برای ترمیم پوست و درمان زخم های مختلف حتی بخشی از زخم های سرطانی را ارائه می دهد. علاوه بر خوردن عسل، با جوشاندن برگ درخت بلوط نیز می توان زخم ها یا شستشو داد. البته برای زخم های مهبلی و زخم دهانه ی رحم که حتما باید نزد متخصصان زنان تحت مداوا قرار گیرد تا به سرطان نینجامد.
عسل اگر در جیره ی غذایی باشد تا مقدار زیادی کمبود خون را در انسان مداوا می کند. اگر در زنها لکه بینی زیاد است و رنگ پوست زن به سبب کم خونی زرد است و زن، ضعف هم دارد باید عسل طبیعی گون را با شیر و آب مصرف کرد. اگر لکه بینی او کم است در 24 ساعت دو عدد میوه ی شاه بلوط هر روز و اگر لکه بینی اش بیشتر است هر دوازده ساعت دو عدد و اگر بیشتر است در هر هشت ساعت دو عدد و اگر بیشتر است هر شش ساعت دو عدد مصرف کند. البته زن برای اینکه فیبرون، ضخامت دهانه ی رحم، کیست و مانند آن نداشته باشد باید به متخصص نیز مراجعه کند.
در بحث ضعف اعصاب، استرس، انواع میگرن ها، اختلال حواس و یا اختلال شخصیت و یا بیماری وحشت آمده است که می توان اینها با عسل درمان کرد همچنین می توان از گل راعی، بیدمشک، چای کوهی، گل بهارنارنج با عسل مصرف کرد.
برای درمان بدبویی و پوسیدگی و افتادگی و تورم و خونریزی لثه ها می توان از عسل طبیعی استفاده کرد. البته باید بعد از غذا خلال کرد و شب ها مسواک زد. مسواک با محلول آب سرکه ی طبیعی بسیار مفید است که یک سوم سرکه طبیعی و دو سوم آب آشامیدنی باشد. همچنین با یک ششم سرکه و پنج ششم آب برای کسانی که حساسیت دارند مشکل فوق لثوی برطرف می شود. همچنین دندان دچار پلاک نمی شود و جرم نمی گیرد و دندان سفید می شود و آبسه دندان و کیست زیر لثه ها نیز از بین می رود. آفت دهان، برفک دهان و تورم لوزه های نیز با این کار مداوا می شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo