< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

94/02/01

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: العقل
بحث در آثار مثبت عقل و آثار سوء بی عقلی است و اینکه چه خوراکی هایی موجب ازدیاد عملکرد عقل می شود.
یکی از آنها آب آشامیدنی سالم است. آب علاوه بر اینکه باید بهداشتی و سالم باشد و نباید دارای رسوب زیاد باشد.
تولید انواع آب ها اعم از سرم، آب سنگین، آب آشامیدنی و آب زراعی دلیل بر وجود عقل کاربردی در انسان است. حتی آب سنگین نیز برای مسائل فیزیک اتمی و فیزیک بنیادی لازم است.
امام سجاد علیه السلام در دعای عرفه به مباحث فیزیک اشاره کرده می فرماید: خدایا من در درگاه تو اقل الاقلین و اذل الاذلین هستم و مانند ذره ای یا حتی کمتر از آن هستم مراد از ذره همان اتم و الکترون است و کمتر از ذره به ذرات بنیادین اشاره دارد که همان شکاف هسته است. هر پروتون سه کوارک دارد و هر کوارک دو ذره به نام گلئون می گویند. هر گلئون خود حاوی سه ذره است که سیکما نام دارد. هر سیکما خود دو تا زتا دارد. در پروتون ها تا چهارصد ذره کشف شده است.
چگالی تمامی هسته ها و ذرات بنیادی ثابت است. و با تغییر جرم و تغییر شعاع حرکت چگالی آنها همچنان ثابت است.
برای عکس برداری از بدن گاه از اشعه ی ایکس استفاده می شود و گاه از وسائل سونوگرافی و گاه از سی تی اسکن که از اعضاء سخت مانند استخوان بندی بدن عکس می گیرد و گاه برای نشان دادن بافت نرم بدن مانند مغز و اعصاب است که به آن ام از آی می گویند که از سی تی اسکن قوی تر است. گاه از ام ار آی نیز قوی تر است که دستگاه عکس برداری پت نام دارد. برای چنین تصویربرداری به ایزوتوپ هجده نیاز داریم که مربوط به انرژی هسته ای است.
برای نگاه کردن به صفحه ی مونیتور یا تلویزیون رنگی باید سه متر فاصله را رعایت کرد تا انسان دچار آسیب های چشمی نشود. انرژی جنبشی الکترونی که به صفحه ی تلویزیون رنگی برخورد می کند معادل بیست هزار الکترون ولت است.
هنگام عکس برداری با اشعه ی ایکس انرژی فوتون های پروتو آن دویست هزار الکترون ولت است.
دوربین های مادون قرمز (که برای دید در تاریکی مطلق به کار می رود) که از انرژی پرتوهای گاما بهره می گیرد بین یک یا ده میلیون الکترون ولت است.
قره قات سیاه نیز دید را در شب قوی می کند و از شب کوری و آب سیاه و آب مروارید چشم جلوگیری می کند. (هر شب سه عدد.)
انرژی پرتوهای کیهانی بین ده تا ده به توان چهارده مگا الکترون ولت می باشد. (یعنی ده به توان چهارده میلیون.)
اگر آبی که انسان استفاده می کند با نور مستقیم خورشید گرم شود، مکروه است که انسان با آن وضو و غسل را انجام دهد چرا که یکی از عوارض آن این است که موجب برص می شود.
در بحث زراعت هم باید دقت که سیستم غرقابی شیوه ی صحیحی نیست بلکه باید به شیوه ی قطره ای و مانند آن اقدام کرد و آب را هدر نداد.
اگر کشت انسان غیر مکانیزه باشد برای هر هکتار به شصت کیلو برنج احتیاج است ولی با مکانیزه شدن آن، این مقدار به سی کیلو کاهش می یابد.
این موارد همه از باب رفتار بر اساس حکم عقل است.

از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرماید: وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَزِيدَ فِي عَقْلِهِ يَتَنَاوَلُ كُلَّ يَوْمٍ ثَلَاثَ هَلِيلَجَاتٍ بِسُكَّرٍ أَبْلُوجٍ[1]
یعنی هر کس که می خواهد کارکرد عقلش زیاد شود هر روز سه عدد هلیله را با شکر ابلوج که شکر طبیعی است که متبلور شده است (نبات طبیعی) استفاده کرد. بهترین نوع آن شاخه نبات است که بهتر است از شکر زرد خوزستان و شکر قرمز مازندران تولید شده باشد. خورد شده ی هلیله ی سیاه با پودر شاخه نبات فوائد بسیاری دارد که یکی از آنها این است که فعالیت های مغزی نرمال می شود و فرد در تحلیلات عقلی کم نمی آورد.
در بعضی از نسخ به جای عبارت فوق چنین آمده است: و من أراد أن يزيد في عقله فلا يخرج كل يوم بالغداة حتى‌ يلوك‌ ثلاث إهليلجات سود مع سكر طبرزد.[2]
یعنی فرد هر روز از منزل بیرون نیاید مگر اینکه سه عدد هلیله ی سیاه را با شکر طبیعی مصرف کند.

عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْهَمَذَانِيِّ أَنَّ رَجُلًا كَانَ عِنْدَ الرِّضَا ع بِخُرَاسَانَ فَقُدِّمَتْ إِلَيْهِ مَائِدَةٌ عَلَيْهَا خَلٌّ وَ مِلْحٌ فَافْتَتَحَ ع بِالْخَلِّ فَقَالَ الرَّجُلُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَمَرْتَنَا أَنْ نَفْتَتِحَ بِالْمِلْحِ فَقَالَ هَذَا مِثْلُ هَذَا يَعْنِي الْخَلَّ وَ إِنَّ الْخَلَّ يَشُدُّ الذِّهْنَ وَ يَزِيدُ فِي الْعَقْلِ[3]
سرکه ی طبیعی موجب استحکام ذهن آدمی شده کارکرد عقل را بالا می برد.

الْمَحَاسِنُ، وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ (فی السلق) قَالَ يَشُدُّ الْعَقْلَ وَ يُصَفِّي الدَّمَ[4]
همچنین برگ چغندر عقل را زیاد و خون را تصفیه می کند. (مانند انار شیرین و کاهو بدون سس که خون را تصفیه می کند.)

اگر مرکز حافظه ی مغز انسان مبتلا به کم شدن حجم شود، فرد به آلزایمر که اختلال شدید حافظه است مبتلا می شود. برای رفع آن باید از اهلیجات در شکر طبیعی یا زنجبیل پرورده شده در عسل طبیعی (مخصوصا گون) استفاده کرد. همچنین است استفاده از شیر عسل صبحگاهی که علاوه بر تقویت حافظه ی اصلی و موقت، قلب را تقویت کرده سیستم دفاعی بده را تقویت کرده و استخوان را مستحکم می کند.
21 عدد مویز صبحگاهی بدون خوردن هسته ی آن موجب تقویت حافظه ی ناشی از کمبود منگنز می شود.
امام رضا علیه السلام شب ها کم می خوابید و بیشتر شب را بیدار بود و گاه تمام شب را بیدار بودند و به نماز و تلاوت و عبادت مشغول بودند. انجام این کارها از نشانه های عقل است.
امام رضا علیه السلام روزه ی شرعی زیادی می گرفتند. امام علیه السلام همواره سه روز اول و وسط و آخر ماه را روزه می گرفتند.
امام علیه السلام بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب مشغول تعقبیات و سجده های طولانی بودند. در روایت از رسول خدا (ص) است که اگر کسی دوست دارد در روز قیامت با من باشد سجده های طولانی انجام دهد.
امام رضا علیه السلام دائم الوضو بودند و موقع خواب با وضو به رخت خواب می رفتند. یکی از آثار مثبت دائم الوضوء بودن تقویت حافظه می باشد. مستحب است انسان قبل از خواب تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را بخواند و استغفار کند و مقداری قرآن بخواند.
انسان باید با خداوند و قرآن و معصوم انس داشته باشد و این کمال همنشین در انسان اثر کرده موجب می شود که انسان نیز بزرگ شود.
امام رضا علیه السلام احترام دیگران را نگه می داشت و از گناه عمدی بیزار بود. او اخلاص در عمل داشت و حیات ایشان در دنیا حیات طیبه بود. عدالت را در برخورد با مردم رعایت می کرد. یکی از پاداش های تبعیت از عقل، برخورداری از عزت است. کسی که در پنهانی گناه مرتکب شود و توبه نکند، یک روز خداوند او را رسوا می کند.
همچنین انسان باید همواره به مراقبت دائمی مشغول باشد تا صفات خوب خود را از دست ندهد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo