< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

94/02/06

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تختم بالعقیق (انواع انگشترها)
کانی های جهان بر سه نوع اصلی است: فلزات، غیر فلزات و نیمه فلزات. سنگ سرمه ی اصفهان از نیمه فلزات است و در روایات برای ازدیاد نور چشم و درمان اشک ریزی های چشم به آن سفارش شده است. این سنگ برای دستگاه گوارش ضرر دارد و ایجاد مسمومیت و بیماری های مختلف می کند.
در مورد عقیق می توان به کتاب تشخیص کانی های جهان، تألیف چارلز سورل ترجمه ی دکتر محمود بهزاد ص 225 مراجعه کرد.
سنگ های معدنی گاه از نوع جواهرات هستند و گاه غیر آن. عقیق دارای مواد بیگانه ی نواری یا شاخه شاخه است که به آن عقیق خزه ای می گویند.
در کتاب اطلس جامع گوهرشناسی (با بیش از هزار و سیصد تصویر تمام رنگی) تألیف دکتر رحیم مجیدی در مورد جای وجود گوهرها و اثر درمانی آنها مطالبی آمده است. و در صفحه ی 77 و 78 مطالبی در مورد عقیق آورده است.
در مورد جوشانده ی سنگ های معدنی آمده است که بعضی از آنها برای درمان تری گلیسیرید خون نیز مفید هستند. که برای آن باید از سنگ عقیق، به اضافه ی فیروزه و سنگ های دیگر استفاده کرد.
یک نوع محلول شیمیایی رقیق است به نام مومیایی که به آن عرق الجبال نیز می گویند که در صخره ها به وجود می آید که قوی ترین دارو برای درمان شکستگی، ترک استخوان و جوش خوردن جای بخیه و برش ایجاد شده در بدن و مانند آن است.
عقیق بلورهای موجود بین سنگ های آتشفشان یافت می شود در واقع یک نوع کلستونی سنگ کوارتز است که از ته نشینی سیلیس ژلاتینی در حفره ها و درزها ته شرایطی در لایه های سطحی زمینی در درجه ی حرارتی پائین ایجاد می شود.
عقیق گاه سفید است و گاه سرخ، زرد و گاه یمنی. رنگ آن گاه لایه ای، قهوه ای و قرمز مایل به قهوه ای، همراه با باندهای مایل به قهوه ای، قرمز، سیاه و سفید، نارنجی، قرمز جگری و سبز سیلی.
وزن مخصوص آن از دو ممیز پنجاه و هفت دو ممیز شصت و پنج است. درجه ی سختی عقیق شش و نیم تا هشت است یعنی دو درجه مانده تا به سختی الماس برسد.
جلای آن گاه شیشه ای و گاه صدفی و گاه خوردشدگی می باشد.
از حیث رخ نامشهود است یعنی از یک طرف آن نمی شود طرف دیگر آن را دید.
جرم مولوکولی آن شصت ممیز هشت صدم گرم است.
یک نوع عقیق است که از جزیره ی سیسیل ایتالیا به دست می آید که در مورد آن باورهایی وجود دارد از جمله اینکه حمل آن به هنگام باغبانی موجب افزایش حاصلخیری می شود. برای حفاظت در برابر نیروها و افکار پلید به خصوص در مورد کودکان به کار می رود. موجب افزایش شجاعت و شهامت و ارتقاء انرژی و نیرو و افزایش طول عمر است. به همراه داشتن آن برای از بین رفتن استرس و خطر و تنش ها مفید است. برای تمرکز، افزایش درون گرایی و وسعت دید و ارتباط روحانی با طبیعت کاربرد دارد. عقیق، دارنده ی آن را به سمت گنج های پنهان راهنمایی می کند. همچنین برای رفع خستگی و التیام درد گردن و درد پشت مفید است. به همراه خود شادی، مکنت و ثروت می شود. موجب تعادل نیروهای فیزیکی و معنوی می شود و محافظ خطرات فیزیکی مخصوصا در شب می باشد. بیماری فراموشی را درمان کرده و ضامن تحقق رؤیاهای دارنده ی آن می باشد. عقیق نماد دوازدهمین یا چهاردهمین ازدواج یک شخص است.
تولید کنندگان عمده ی عقیق در جهان در ابتدا کشور ایران است و بعد آلمان و بعد کشور اروگوئه و بعد کشور برزیل، هند، چین، ایالات متحده ی آمریکا، مکزیک، آیتالیا، ماداگاسکار، اسکاتلند.
یک نوع عقیق دیگر هست که به آن عقیق هندی می گویند که تولید کننده ی عمده ی آن کشور هندوستان است.
نوعی عقیق قرمز است که رنگ آن به سبب اکسید آهن چنین شده است. گاه رنگ آن قرمز جگری است که به آن عقیق یمنی می گویند.
از آنجا که سنگ های تقلبی شیشه ای بسیاری در بازار وجود دارد، ابزارهای تخصصی دقیقی برای تشخیص نوع دقیق سنگ در مراکز تخصصی وجود دارد.
دانشمند محقق، محسن عقیل در کتاب خود به نام موسوعة الاحجار الکریمة المصورة ص 456 به بعد به سراغ مبحث عقیق می رود.
قال رسول الله ص تختموا بخواتيم العقيق فإنه لا يصيب أحدكم غم ما دام ذلك عليه[1]
در دست خود (مخصوصا دست راست) انگشتر عقیق داشته باشید تا هیچ وقت به شما مادامی که آن را در دست دارید غم و اندوه نرسد.

برای عقیق سرخ در روایات تا چهل فایده بیان شده است. مثلا در روایات آمده است که در قیامت در بهشت، سه کوه وجود دارد که یکی از آنها کوهی از عقیق سرخ است که مخصوص رسول خدا (ص) می باشد.



[1] صحیفة الرضا علیه السلام، ص 63.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo