< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

94/02/27

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: العین (چشم)
قارچ خوراکی برای چشم مفید است چه پرورشی و گلخانگی باشد و یا طبیعی. قارچ طبیعی بیشتر در داراب و استهبانات فارس را اطراف سبزوار، مزینان، شاهرود و مانند آن می روید و طعم آن شبیه گوشت ماهی است. می توان قارچ را چلاند و قطره ی آن را در چشم ریخت.
گوجه سبز هم ضد فشار است و هم ضد چربی می باشد و هم رسوبات را از خون حذف می کند و هم ناراحتی های مجاری ادرار را برطرف می کند و هم بوی بد دهان و غلظت بزاق را درمان می کند. ضد یبوست نیز می باشد. البته مصرف زیاد آن موجب نفخ و دلدرد می شود.
در ایران یک سوم افراد مبتلا به فشار خون هستند و غالبا نیز از آن بی خبر هستند. فشار خون در سنین 60 به بالا رخ می دهد. پرخوری، کم تحرکی، چاقی، سیگاری بودن و مانند آن از عوامل ابتلا به فشار خون، کبد چرب و ناراحتی قلبی و مغزی است.
سی اف یک بیماری ژنتیکی است و سفتی مخاط نام دارد که موجب ترشحات غلیظ در ریه، لوز المعده، روده، کبد و در دستگاه تناسلی می شود. باید آن را از طریق درمان ژنتیکی حل کرد که هنوز راه حل آن یافت نشده است. برای کمک به درمان و کم کردن ترشحات غلیظ در این قسمت ها باید هر هشت ساعت یک لیوان آب آشامیدنی و یک لیوان دیگر آب جوش ولرم به شکل مکیدنی مصرف کرد. همچنین باید به همراه غذا، کاهو بدون سس خورد. عصرانه میوه ی عناب رسیده با عسل گون خورد و می توان عصرانه، جوشانده ی عناب را صاف کرد و با آب کاهوی تازه خورد. این کار خون را نیز رقیق می کند و گردش خون را سریع می کند.
گاه انسان به خشکی چشم مبتلا است. خشکی چشم علل مختلفی دارد از جمله دیابت بالا، کار کردن با مواد شیمیایی مانند لوازم آرایشی یا کار در کاخانجات رنگ رزی یا کار در محیط های آزمایشی که حاوی بخارهای آرسنیک و مانند آن است و یا حتی از کار افتادن غده های اشکی را می توان نام برد. همچنین گاه فرد به سنگ مجرای چشم مبتلا است. همچنین گاه خشکی چشم بر اثر کار زیاد با رایانه و یا نگاه کردن زیاد به تلویزیون یا صفحه ی موبایل است که علاوه بر مشکل فوق، باعث سردرد نیز می شود. فرد همچنین مبتلا به اختلالات تطابقی در دید مبتلا می شود.
·برای رفع مشکل خشکی چشم می توان از یک قطره گلاب خالص بدون اسانس استفاده کرد که در هر صبح و شب تکرار کند.
·شب یک قطره روغن بنفشه ی طبی که در پایه ی روغن زیتون تولید شده باشد در چشم بچکاند.
·شب یک عدد پیاز قرمز متوسط با ناهار و یک پر عدد سیر با شام بخورد.
·همچنین است خوردن قارچ خوراکی و چکاندن یک قطره از آب آن در چشم که موجب ضد عفونی چشم نیز می شود.

عَنْ أَحْمَدَ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْجَمَّالِ رَفَعَ الْحَدِيثَ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: اشْتَكَتْ‌ عَيْنُ‌ سَلْمَانَ وَ أَبِي ذَرٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ فَأَتَاهُمَا النَّبِيُّ ص عَائِداً لَهُمَا فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيْهِمَا قَالَ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا لَا تَنَمْ عَلَى جَانِبِ الْأَيْسَرِ مَا دُمْتَ شَاكِياً مِنْ عَيْنَيْكَ وَ لَنْ تَقْرَبَ التَّمْرَ حَتَّى يُعَافِيَكَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.[1]
حضرت سلمان و ابی ذر از درد چشم شکایت داشتند. رسول خدا (ص) به عیادت آنها آمده فرمود: تا چشمتان خوب نشده است به طرف دست چپ نخوابید و خرما نیز نخورید تا خوب شوید.
چشم درد گاه به سبب عیوب انکساری دید چشم است و گاه به سبب التهابات چشمی است و گاه به سبب ضعف بینایی و کاهش ویتامین آ. اگر چشم درد به سبب زیاد شدن گرمای چشم است نباید از خرما که گرم است مصرف کرد.

قَالَ الْبَاقِرُ ع‌ إِنَّ هَذَا السَّمَكَ‌ لَرَدِي‌ءٌ لِغِشَاوَةِ الْعَيْنِ‌ وَ إِنَّ هَذَا اللَّحْمَ الطَّرِيَّ يُنْبِتُ اللَّحْمَ. [2]
ماهی کنسرو شده، ماهی دودی و حتی ماهی تازه اگر کسی زیاد از آن مصرف کند، برای پرده ی چشم (ملتحمه) ضرر دارد و رنگ آن را تار می کند.
گوشت تازه ی گوسفندی (به قرینه ی روایات دیگر) موجب رویش گوشت بر بدن می شود. باید لا اقل هفته ای یک بار گوشت در جیره ی غذایی باشد که بهترین آن ذارع گوسفند است. (از چهل رو بیشتر نشود.)

الْكَافِي، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ رَجُلٍ قَالَ: دَخَلَ رَجُلٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ هُوَ يَشْتَكِي‌ عَيْنَهُ‌ فَقَالَ لَهُ أَيْنَ أَنْتَ عَنْ هَذِهِ الْأَجْزَاءِ الثَّلَاثَةِ الصَّبِرِ وَ الْكَافُورِ وَ الْمُرِّ فَفَعَلَ الرَّجُلُ ذَلِكَ فَذَهَبَ عَنْهُ. [3]
یعنی باید به نسبت مساوی صبر زرد (آلوئه ورا، کافور گیاهی و انگم (صمغ شیرابه ی درختچه ی خارداری به نام مرُّان) را پودر و مخلوط کرد و هم سرمه کشید و هم اندکی خورد. در بیست و چهار ساعت یک بار سرمه کشیدن کافی است.
اگر کسی بینایی خود را از دست داده است صبح سه عدد هلیله ی سیاه را خورد کرده با روغن زیتون فشار اول می خورد، وسط روز و عصر، نصف نخود صبر زرد بخورد. صبر زرد جوهر مایع متصاعد شده به مغز را از بین می برد و برای چشم نیز مفید است. بعد شب قبل از خواب سه عدد قرهقات سیاه را با عسل آویشن بجود و بخورد.
اگر از دست دادن بینایی به سبب تعفن چشمی است مثلا فرد به تراخم چشمی مبتلا شده است که اگر شدید باشد به کوری منجر می شود. جوشانده ی برگ بارهنگ هم مشکل فوق را خوب می کند و هم آسم را. برای رفع عفونت چشمی باید چند قطره از جوشانده ی ولرم برگ آن را در چشم چکاند.
اگر انسان بخواهد کاری کند که چشمش عفونت نکند بایدبه قسمت مساوی، مرّ مکی و هلیله ی زرد و هلیله ی سیاه و صبر زرد را پودر و مخلوط کرد و به عنوان دارویی حب چشم مصرف کنند.
برای بیماری ام اس می توان از صبر زرد استفاده کرد. داروی شیمیایی امرگان (که برای ام اس تجویز می شود) چون حاوی جیوه است خود عامل ام اس می شود.
صبر زرد به مقدار یک نخود اگر هر روز عصرانه مصرف شود، عروق را از رسوب پاک کرده ضد تصلب شرایین بوده و ضد ام اس می باشد. البته فرد نباید به بیماری مقعدی مانند شقاق مقعدی، بواسیر، هموروئید و پولیپ مقعدی مبتلا باشد. البته صبر زرد سمی است و باید زیر نظر متخصص مصرف شود. برای ضعف چشم نیست مفید است.
عسل با ماء العسل و یک قاشق غذاخوری خاکشیر می توان ام اس را مداوا کرد و باید نسبت خاکشیر را هر روز بالا برد و بعد از 14 روز آن را کم کرد. ضد تصلب شرائین نیز می باشد.
همچنین می توان از افتیمون و افسنتین استفاده کرد به این گونه که این دو را به شکل مساوی مخلوط کرد یعنی یک قاشق چایخوری از آن دو و یک قاشق چایخوری لیمو امانی مخلوط کرده و مصرف کرد. بین داروهای گیاهی و شیمیایی باید دو ساعت فاصله باشد تا در هم اختلال ایجاد نکنند.
گاه کسی به سبب نازک شدن لایه ی ازن دچار آسیب چشمی می شود زیرا اشعه ی ماوراء بنفش زیاد شده و پوست و چشم آسیب می بیند. حتی خود گاز اوزون حتی اگر رقیق شده باشد به چشم آسیب می زند و برای جهاز تنفسی نیز مضر است. البته اوزون در سطح 25 کیلومتری است ولی گاه در سطح زمین نیز وجود دارد.
پرتوهای اتمی نیز به چشم آسیب می رساند.
آبنوس هندی که در مناطق استوایی و شبه استوایی می روید و بومی هندوستان و ماداگاسکار و زنگبار می باشد و در ایران نمی روید. هرچند اجزاء گیاهی آن در ایران به مصرف می رسد. پودر چوب آن که طبیعت گرم و خشک دارد اگر به مقدار 12 گرم خورده شود سنگ و شن کلیه را خورد و حل می نماید. اگر زمان حامله 5 گرم پودر آن را بخورد این کار از سقط جنین پیشگیری می کند. اگر پودر آن را با آب برگ بارهنگ یا عرق آن یا جوشانده ی آن مخلوط کنند و بر پیشانی مالیده و چند قطره در سوراخ بینی بجکانند سریع خونریزی بینی را بند می آورد. اگر پودر آن را در آب مخلوط کرده به پلک و مژه بمالند و چند قطره از آن در چشم بچکانند برای درمان قی چشم، شوره ی چشم، ورم خشک متلحمه ی چشم، اشک ریزی چشم، زخم چشم، سفیدی چشم، شب کوری، رویش مژه های چشم و حفظ سلامتی چشم مفید می باشد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo