< فهرست دروس

موضوع: انار

انار که بومی ایران و مناطق مجاور ایران است در دنیا به حدود بیست نوع مختلف بالغ می شود. اواخر در ایران به بیش از هفتاد نوع تولید می شود. انار یک درخچه به طول پنج تا هشت متر است که در مناطق نیمه گرمسیری می روید. شاخه هایش کمی تیغ دارد و برگ هایش شفاف و ساده است.

انار دارای برگ های براق، کشیده، باریک، با گل های قرمز با قطر سه سانتی متر همراه با میوه های تقریبا شش گوش و کروی به قطر هفت الی دوازده سانتی متر مکعب با پوست قرمز یا زرد یا چرمی و رنگ های دیگر است. رنگ دانه های آن گاه سیاه، گاه قرمز شفاف و یا پرنگ و یا گاه مایل به صورتی و گاه سفید یک دست است که به آن انار قند می گویند.

انار درختی است بومی ایران و کشور هندوستان است و از چهار هزار سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار می گرفته است و در واقع از ایران به هندوستان و از آنجا به آفریقای شمالی و چین و سپس به آمریکا و اروچا گسترش یافته است.

انار به زبان یونایی به معنای سیب پرهسته است. مرغوب ترین انار در شهر کاشان، ساوه و یزد کشت می گردد. ایران یکی از بزرگترین تولید کننده ی انار است و بعد از آن قزاقسان و بعد اسپانیا و سپس آمریکا است.

طعم انار بسته به نوع رسیده بودن آن از شیرین و ملس شروع می شود تا ترش و هر سه نوع آن در روایات شیرین وجود دارد به نام رمان الحُمض (انار شیرین)، رمان المُزّ (میخوش و ملس) رمان الحُلو (انار شیرین که برای درمان لکنت کودکان مفید است.)

انار به شک میوه ی طبیعی یا رب و یا آب انار عرضه می شود.

ترکیبات شیمیایی انار:

پوست، ریشه و ساقه ی انار دارای حدود بیست درصد تانون و اسید پونیکوتانیک می باشد. پوست آن دارای آلکوئیدی به نام پله ترین است. دانه ای انار 52 درصد وزن کل میوه را تشکیل می دهد.

یک انار متوسط به مقدار چهار و سه دهم فنجان دانه ی انار دارد و به مقدار دو و یک دهم فنجان آب انار دارد.

در صد گرم انار مرغوب این مواد یافت می شود:

انرژی 38 کالری

آب 82 گرم

پروتئین گیاهی چهار دهم گرم

چربی گیاهی سه دهم گرم

موارد نشاسته ای ده گرم

کلسیم 4 گرم

سیدم 3 میلی گرم

پتاسیم 260 میلی گرم

آهن پنج دهم میلی گرم

ویتامین ب 1 دو دهم میلی گرم

ویتامین ب 2 سه دهم میلی گرم

ویتامین ب 3 دو صدم میلی گرم

ویتامین سی، چهار میلی گرم

 

اگر زن و شوهری دوست دارند کروموزوم های پسر در آنها زیاد باشد خانم هر روز عصرانه یک عدد انار ترش بخورد و شوهر هر یک روز درمیان خاگینه بخورد (تخم مرغ با پیاز سفید و روغن زیتون) این کار نسل را نیز زیاد می کند.

از امام صادق علیه السلام روایت است که هر کسی که یک روز جمعه یک عدد انار بخورد این تا چهل روز عمرش را بیمه می کند.

مصرف دو انار تا هشتاد روز و سه تا تا صد و بیست روز بیمه می شوند.

اگر خانمی باردار است و نمی خواهد به دیابت حاملگی مبتلا شود در جیره ی غذایی خود انار شیرین قرار دهد. اگر سرسوزه ی معده ندارد می تواند از انار میخوش استفاده کند.

اگر خانمی ویار شدید دارد و در ماه دوم و یا سوم حاملگی اش است از انار شیرین استفاده کند که ضد ویار و تهوع است و موجب سریع شدن هضم غذا دارد هرچند نقش مستقیم در هضم غذا در معده ندارد.

اگر کسی یبوست حاملگی دارد آب انار شیرین را به مقدار یک استکان بعد از غذا بخورد. اگر هم اسهال و یا کولیت عادی ای زخمی دارد انار شیرین را به هسته اش جویده و بخورد. اگر هم داندان هایش مشکل دارد آن را در مخلوط کن ریخته و بعد بخورد.

کسانی که لک پوستی حاملگی می گیرند انار چون سرشار از ویتامین ب 6 است موجب درمان و پیشگیری از آن می شود.

میوه ی انار سرد و قابض است. آب انار سرد و تر است. پوست آن سرد و خشک است و بسیار قابض می باشد. پوست ریشه ی درخت انار از بقیه ی قسمت های دیگر درخت قابض تر است.

انار شیرین ادرار آور است و زبان کودک را برای سخن گفتن باز می کند و بلوغ جنسی فرزند را با بلوغ فکری او توأم می کند. ملین مزاج است اگر بدون هسته مصرف شود و اگر با هسته مصرف شود قابض است.

آب انار شیرین برای کسانی که بیماری های ادراری دارند مفید است. یک صفرا بر است (مانند آلو بخارای سیاه و آب غوره های طبیعی) برای درمان اسهال مفید است.

برای درمان قطعی کولیت، مصرف انار با هسته و یا پودر کردن هسته ی آن و خوردن یک قاشق مرباخوری از آن بعد از هر غذا مفید است.

برای درمان آرتریت یا التهاب مصرف، زردی یا یرقان مفید است (مانند کدو مسمی که با پوست مصرف شود که هم کلسترول بد و تری گلیسرید را پاین می آورد و هم آنزیم های کبدی را کم می کند. به این گونه که یک دانه از آن با غذا و بعد از غذا یک عدد انار شیرین با هسته اش را جویده و بخورند.)

اگر کسی پولیپ بینی دارد (به شکل زائده ی گوشتی) روزی چند عدد آب انار را اگر روی آن بچکاند جلوی رشد آن گرفته می شود.

اگر کسی هم پولیپ گوشتی دارد و هم قند خون دارد و اضافه وزن هم دارد از دمکرده ی گزنه و چکاند اسانس آن در بینی استفاده کند.

آب انار شیرین در ایام تابستان برای رفع عطش مفید است و یک نوع خنک کننده محسوب می شود. بر این اساس برای کسانی که در محیط گرم کار می کنند مفید است. البته از آب انار میخوش و ترش هم می توان استفاده کرد به این شرط که فرد سرسوزه نداشته باشد. اگر هم انار نیست رب آن را با آب مخلوط کرده میل کنند.

انار ضد سرطان پروستات است. سبزی تره فرنگی یک روز در میان با غذا، انار شیرین بعد از هر غذا ضد سرطان مزبور است.

مصرف روزی یک لیوان آب انار شیرین (و اگر سرسوزه ندارد آب انار میخوش یا ترش) به شکل قابل توجهی جلوی پیشرفت سلول های سرطانی را می گیرد. همچنین است گل خار مریم که البته نباید بیش از دو هفته مصرف شود زیرا موجب عقیمی می شود. همچنین است پودر ریشه ی قولنجان است که شب های نصف یا یک قاشق چایخوری زیر زبان خود نگه دارد و با آب دهان مخلوط کرده قورت دهد که علاوه بر جلوگیری از پیشرفت سرطان، جلوی تکرر ادرار را نیز می گیرد (اگر تکرر ادرار آن به سبب مشکلات و بیماری های زمینه ای مانند افتادگی مثانه و مانند آن نداشته باشد.)

انار، رنگ چهره را شاداب می کند. همچنین یک لیوان شیر کم چرب با یک قاشق مرباخوری عسل ناشتا و یک عدد انار بعد از غذا یا یک استکان آب آن را مصرف کند و اگر در فصل انار نیستند یک قاشق مرباخوری رب انار شیرین را مصرف کنند. بعضی از رژ لب های شیمیایی برای چشم و نای و حنجره ضرر دارد و گاه موجب سرطان مثانه می شود.

کسانی که لاغری مفرد دارند از خرما با مغز خام بادام شیرین و یا آب گوش و یا سوپ ران بوقلمون بدون پوست و یا از خیار بوته ای با خرمای تازه مصرف کند و هکذا از انار استفاده کنند. انار موجب چاقی مفرط نمی شود بلکه فقط لاغری مفرد را بهبود می بخشد.

آب انار مقوی قلب و معده است. همچنین است آب سیب یا سیب بدون پوست، آب یا مربای به. البته به بیشتر برای قلب مفید است و سیب بیشتر برای معده.

انار ضد بیماری های قندی و ضد فشار خون است.

انار ترش و شیرین، ادرار را زیاد می کند بنا بر این اگر کسی به کم کاری کلیه مبتلا است از آن می توانند استفاده کنند.

برای برطرف شدن بواسیر خونی، بود سمّاق، سبزی تره فرنگی، میوه ی تمشک و همچنین انار با هسته مفید است. البته اگر کسی یبوست دارد و بواسیر نباید از هسته ی آن استفاده کنده بلکه از آب انار و رب انار بدون هسته استفاده کند.

برای درمان بواسیر خونی جوشاندن پوست انار و شسشو دادن محل با آن مفید است. این به سبب آن است که انار الاجیک اسید دارد که از بروز سرطان نیز جلوگیری می کند و بواسیر را خوب می کند. این کار رشد سلول های سرطانی بخش انتهایی دستگاه گوارش را می گیرد. همچنین برای درمان بیرون زدگی مقعدی بیمار باید در جوشانده ی مزبور بیست دقیقه بنشیند البته آب باید گرم باشد به گونه ای که انسان اگر دستش را درون آن بگذارد بتواند گرمایش را تحمل کند.

انار جلوی تصلب شرایین، سکته ها، پیری زودرس، آلزایمر و سرطان مخصوص پروستات را می گیرد.

انار شیرین و آب آن، ضد عفونت و میکروب کش است. بنا بر این کسانی که دارای عفونت معده و روده اند بخشی از آن را انار و آب آن درمان می شود.

یک انار معمولی چهل درصد نیاز روزانه به ویتامین سی را تأمین می کند.

انار منبع خوبی از اسید فولیک است بنا بر این کم خونی ناشی از فقر اسید فولیک را درمان می کند. همچنین است برگ سبز کاهو و سبزی جعفری، لبو و سبزی خرفه.

انار پتاسیم خون را خوب می کند. کمبود زیاد پتاسیم خون موجب بروز بیماری هایی می شود. میوه ی شاه بلوط و مغز خام بادام شیرین درختی حاوی مقدار زیادی از پتاسیم هستند.

انار بهترین داروی طبیعی برای کاهش دادن فشار انقباضی قلب است.

برای درمان کلسترول بد گاه چای سبز را توصیه می کنند ولی میوه ی انار هم برای این منظور خوب است و هم آنتی اکسیدان آن که ضد سرطان است سه برابر چای سبز می باشد.

کسانی که بخشی از صورتشان دچار لمسی می شود و یا اینکه روی مخچه های آنها پلاک تشکیل شده است از انار استفاده کنند. در نتیجه فرد با مصرف آن دچار عقب ماندگی ذهنی نمی شود. انار، تشکیل پلاک عروق را تا سی درصد کاهش می دهد.

انار میزان نیتریک اسید بدن را افزایش می دهد.

انار هم خون ساز است و هم موجب تصفیه ی خون می شود و برای افزایش انرژی بدن مفید است بنا بر این کسانی که کسل هستند و انرژی لازم برای کارها ندارند و خسته می شوند از انار شیرین بعد از غذا استفاده کنند و قبل و بعد از کار یا ورزش از شاه بلوط مصرف کنند. همچنین است ژله ی رویال که غذای اختصاصی ملکه ی زنبور است که بسیار انرژی زا است.

انار تقویت کننده ی کبد و کلیه ها است.

دم کرده ی پوست انار برای گلودرد مفید است.

پوست، برگ و ریشه ی انار باید با تجویز متخصص گیاهی همراه باشد زیرا سمی است. حتی پوست میوه ی انار سمی است و برای اسهال های مزمن یک قاشق چایخوری در بیست و چهار ساعت تجویز می شود. که 30 گرم پوست آن را با سه گرم دارچین در یک لیوان آب جوشانده و بعد که خنک شد مصرف کنند.

انار برای التهاب معده مفید است.

برای رفع گرفتگی صدا 30 گرم پوست آن را با دو گرم زاج سفید غرغره کرده بیرون بریزند.

برای رفع دلدرد انار را با نمک مصرف کنند (اگر کسی فشار خون ندارد) و اگر کسی حساسیت ندارد با فلفل بخورد.

برای رفع تب یک لیوان آب انار با اندکی زعفران مفید است. البته باید نوع تب را تشخیص داد.

پوست انار که زیر نور آفتاب خشک شده است با اندکی فلفل سیاه و نمک اگر مسواک زده شود موجب سفید و درخشان شدن دندان ها می شود و برای سلامتی لثه ها نیز مفید است.

نمک اندرانی یا پودر سعط کوفی برای تقویت دندان و لثه و مسواک زدن با چوب اراک مفید است که مینای دندان را محکم کرده و دندان سفید می کند.

دانه ی انار برای حل کردن سنگ های کلیه و مثانه مفید است. همچنین است سیاه دانه و صمغ درخت آلو (که بعد از آن عرق خارشتری و عرق خارخسک مصرف شود.)

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo