< فهرست دروس

موضوع: پیاز

پیاز طبیعی برای رفع سموم بدن مفید است. برای اینکه پیاز سریع هضم شود اگر کسی معده اش ضعیف است بهتر است آن را به شکل پخته مصرف نماید. موقع پختن پیاز بهتر است مقداری شکر طبیعی مانند نیشکر روی آن ریخت زیرا این کار هضم آن را آسان تر می کند.

برای درمان اسهال می توان از پوست پیاز استفاده کرد به این گونه که پوست آن را شسته در مقداری آب به مقدار ده دقیقه نگه می دارند بعد آن را جوشانده آن را در داخل دستمالی ریخته فشار می دهند و شیره ای که از آن به دست می آید را با شکر طبیعی مخلوط کرده روزی چند فنجان از آن مصرف می کنند.

اگر پشه یا زنبور انسان را بگزد اگر انسان حساسیت به نیش زنبور نداشته باشد (و الا به شوک آنافیلاک می رود و سریع باید به اورژانس مراجعه کند و الا ممکن است بمیرد) روی محل گزیدگی می تواند یک عدد پیاز خام را قاچ داده بگذارد که درد و خارش را تسکین می دهد.

ترشی پیاز بسیار مفید است و برای از بین بردن یرقان (زردی)، برونشیت (التهاب حبابچه های هوایی ریه) و تقویت معده و روده مفید می باشد. البته برونشیت اقسامی دارد که پیاز برای یک سری از آنها ضرر دارد.

پیاز برای ازدیاد اشتها نیز مفید است. برای درمان بوی بد پیاز می توان نان خشک، جویدن سبزی جعفری، سیب درختی می توانند بوی بد پیاز را خنثی کنند. (کما اینکه چند برگ کاهو بدن سس بوی بد سیر را از بین می برد.)

تخم پیاز گرم و خشک است و برای ازدیاد نیروی جنسی مفید می باشد. بدین منظور یک قاشق چایخوری از آن استعمال کنند.

اگر با تخم پیاز ضماد درست کنند و بر سر ببندند از ریزش موی سر جلوگیری می کند.

آب پیاز و ضماد پیاز خاصیت ضد باکتری و قارچ دارد و ضد بعضی از اقسام ویروس است.

بخور پیاز یعنی پیاز در آب جوش بجوشد و بخار آن را با بینی تنفس کنند و یا چهارقاچ کردن پیاز و گذاشتن آن در چهار گوشه ی اتاق برای درمان سرماخوردگی و درمان بعضی از آلرژی ها و نزله ها و بعضی از اقسام برونشیت مفید است.

در قدیم برای اینکه کسی از اسرار علمی سر در نیاورد آنها را با مرکب نامرئی می نوشتند که همان آب پیاز بود. برای ظاهر کردن آن، آن را با فاصله از حرارت نگه می داشتند.

پیاز به دلیل فسفری که دارد کارهای فکری و ذهنی انسان را آسان می کند. (مانند کدو بخارپز، گوشت میگو که سرشار از فسفر است، ماهی سفید و قزل آلا. البته بعد از ماهی باید از عسل یا خرما استفاده کرد تا انسان به لمسی مبتلا نشود. مغز خام بادام شیرین و میوه ی شاه بلوط نیز حاوی فسفر است.)

برای رفع موقتی درد دندان، پنبه را با آب تازه ی پیاز آغشته کنند و بر روی محل درد بگذارند. در زمان گذشته برای درمان درد دندان، قرص آسپرین را در سوراخ دندان می گذاشتند. از همه ی اینها قوی تر اسانس گل میخک دارویی است که عصب ها را کرخ می کند و انتقال پیام درد را متوقف می کند. باید دقت داشت که خرابی دندان و لثه تمامی اعضاء بدن را درگیر می کند و به ناراحتی های گوارشی و حتی قلبی منجر می شود.

بچه هایی که کم غذا هستند و رشدشان کم است قبل از غذا و با غذا مقداری پیاز خام را هرچند کم باشد و یا رنده شده باشد بخورند. برای اینکه بچه آن را بخورد آن را لای نان گذاشته و یا با آن سالاد درست کنند. باید دقت داشته که آب لیمو آن را سریع پلاسیده می کند و آب سلولی آن را از بین می برد ولی سرکه ی طبیعی آن را تا چند روز سالم نگه می دارد.

اگر در جایی پشه زیاد است، روی شقیقه مقداری پیاز رنده شده بمالند البته به شرطی که فرد آلرژی پوست نداشته باشد. آب پیاز با پنبه و گذاشتن آن در محل نیش پشه خارش و سوزش آن را خوب می کند.

بوی پیاز تازه، میکروب های مضر را از بین می برد. البته پیاز سریع سمی می شود و باید آن را دور انداخت و الا موجب اسهال و استفراغ شدید می شود.

پیاز از ابتلا به انواع سکته ها جلوگیری می کند. اگر از پیاز قرمز استفاده کنند و روزی کی عدد بخورند بهتر است و عروق گرفته شده ی قلب را باز می کند.

پیاز، گردش خون را تسریع می کند در نتیجه زمینه ی لخته ی خون فراهم نمی شود.

پیاز به سبب داشتن آنتی اکسیدان ها مانع تنش سلولی و بافتی می شود بنا بر این عاملی طبیعی برای پیشگیری از بخشی از سرطان ها است. (مانند پودر خولنجان و یا پودر گل خارمریم و یا گیاه مخلّصه.

الیاف غذایی پیاز رسیده موجب تقویت دستگاه هاضمه می شود.

مواد فلانوئیدی در پیاز از ابتلا به انواع بیماری ها جلوگیری می کند. این ماده و آنتی اکسیدان یکی از عوامل پیشگیری از ابتلاء به سرطان تخمدان ها در زنان می باشد. بدین منظور وسط شام یک عدد پیاز مصرف کنند (مانند مصرف یک عدد پرتقال شیرین در وسط ناهار و یک عدد سیب بعد از ناهار)

پیاز برای پوست آدمی بسیار مفید است و در روایت است که پیاز علاوه بر پاکسازی دهان، پوست بدن را از رقیق می کند و از زمختی در می آورد. پیاز خون را تصویه می کند و در نتیجه رنگ چهره زیباتر و جذاب تر می شود.

پیازچه و موسیر را باید کم مصرف کند مثلا یک عدد متوسط در بیست و چهار ساعت و هفته ای یک عدد سیر کافی است. مگر اینکه فرد مبتلا به فشار خون بالا باشد که روزی یک پر سیر بخورد.

پیاز به دلیل داشتن گوگرد موجب افزایش رشد موهای سر می شود.

پیاز به دلیل داشتن آهک، موجب استحکام دندان و استخوان بدن می شود در نتیجه جلوی پوکی و یا نرمی استخوان را می گیرد. (که فرد گاه به سبب نرمی استخوان ساق پاهایش پرانتزی می شود.) اگر ویتامین ب 3 بدن کم باشد و فرد آن را درمان نکند به نرمی استخوان مبتلا می شود. این حالت در کودکان بیشتر اتفاق می افتد (مخصوصا در سن زیر دو سالگی.)

پیاز باید در جیره ی غذایی کودکان دو سال تا یازده سال قرار داشته باشد. یکی دو قطره آب پیاز در غذای بچه قاطی کنند و اگر به او زرده ی تخم مرغ می دهند آن دو قطره کلسترول بد را از بین می برد. همچنین همراه موز که چرب است دو قطره پیاز بدهند تا کودک به کبد چرب و در نتیجه زردی و یرقان مبتلا نشود و آنزیم کبدی او بالا نرود.

پیاز برای کاهش دیابت و قند خون مفید است. در درمان گواتر مخصوصا گواتر ساده و ورم غده های لنفاوی که زیر بغل و گردن و کنار کشاله ی ران است مفید می باشد.

برای درمان آبسه ها بافتی و جوش های زیر پوستی مفید است البته باید از چربی هایی که ترانس چربی بالا دارند نیز پرهیز کرد.

برای درمان بیماری ها مثانه و ورم ساق پا که ناشی از بیماری نقرس و تصلب شرایین خورد یک عدد پیاز در بیست و چهار ساعت است مفید می باشد.

نباید گذاشت که پیاز بعد از خوردن شدن بماند مثلا برای کباب درست کردن باید همان لحظه که می خواهند کباب درست کنند پیاز را خورد کنند زیرا پیاز در مجاورت هوا مسموم می شود.

برای درمان سنگ مجاری صفراوی و اختلالات روده و التهاب مجاری ادراری و عفونت مثانه و سنگ های مجاری ادراری مفید است.

برای کاهش نمک سمی خون (اوره) می توان از پیاز استفاده کرد (مانند استعمال میوه ی ازگل و یا انگور)

پیاز مانند یک دستگاه تصفیه کننده ی هوا عمل می کند و از ابتلا سایر افراد به سرماخوردگی جلوگیری می کند.

پیاز سوختگی را ترمیم کرده و محل آن را ضد عفونی می کند.

پیاز یک نوع التیام دهنده ی زخم است.

اگر کسی به بیماری های عصبی مبتلا شده است پیاز را دو نیم کرده جلوی بینی بگذارد و تنفس کند این کار عصبی بودن ناشی از مصیبت را کاهش می دهد. (سپس یک یا دو قاشق غذاخوری مربای گل بهار نارنج بخورد.) بوئیدن پیاز از عصبی بودن بی مورد جلوگیری کرده و مانع پرخاشگری می شود.

برای اینکه پوست کردن پیاز موجب جاری شدن اشک نشود پیاز را زیر آب و یا داخل ظرف آن پوست بکنند. از آن طرف پیاز برای تحریک غدد اشک چشمی مناسب است.

وقتی انسان به مسافرت می رود در روایت آمده است که از پیاز همان شهر استفاده کنند.

یکی از علل کج خلقی و بد خلقی هوای آلوده است در نتیجه بسیاری از این نوع بدرفتاری ها در ترافیک ها که هوا آلوده است رخ می دهد. بوی گازوئیل و چوب و برگ درخت موجب سرطان ریه می شود و دود آنها موجب آب سیاه چشم و نارسایی های پوستی و ریوی می شود.

بیماری افسردگی دو قطبی علائمی دارد و آن اینکه شخص گاه شاد و سرخوش و ولخرج است و کارهای خطرناک جنسی را مرتکب می شود و گاه مبتلا به حمله به دیگران یا جنون عارضی و پرحرفی زیاد و ذکر اباطیل می شود. همچنین فرد گاه غمگین و افسرده هستند و بی دلیل گریه می کنند. (گاه کم خونی موجب دل نازکی و گریه کردن است.) گاه فرد تمایل به خودکشی دارد و گاه نیاز جنسی شدید پیدا می کند. در پزشکی جدید گاه از دارویی هایی مانند لورازپام، ترانکپین، پرامی پکسول و مانند آن استفاده می کنند.

خرما با مغز بادام هفت تا هفت تا موجب رشد موی سر بوده و هم موجب رفع نرمی و پوکی استخوان و ضد شلی استخوان و ضد کمبود مایع مفصلی است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo