< فهرست دروس

موضوع: خیار

در صد گرم خیار بوته ای و طبیعی هشت کالری انرژی وجود دارد آب آن نود و پنج گرم است از این رو برای افراد دیابتی یا کسانی که عطش دارد و دچار التهابات شده اند و یا مبتلا به خشکی پوست هستند و یا آب بدنشان کم است مفید است. آب موجود در روده را بالا می برد و برای رفع یبوست خوب است.

    1. پروتئین آن شش دهم گرم است.

    2. مواد نشاسته ای آن دو و نیم گرم است.

    3. فسفر سی میلی گرم

    4. کلسیم بیست و پنج میلی گرم

    5. آهن دو دهم میلی گرم

    6. پتاسیم صد و شصت میلی گرم

    7. سدیم شش میلی گرم

    8. ویتامین ب 1 سه صدم میلی گرم

    9. ویتامین ب 2 چهار صدم میلی گرم

    10. ویتامین ب 3 دو دهم میلی گرم (که ضد نرمی استخوان، ضد پرانتزی شدن پا و راشیتیسم است.)

    11. ویتامین سی هفت میلی گرم

    12. ویتامین آ دویست و پنجاه واحد بین المللی.

مزاج خیار، سرد و تر است.

خنک کننده ی بدن است و به هضم غذا کمک می کند مخصوصا اگر با دوغ یا ماست قبل از غذا مصرف شود.

ضد اوره و حل کننده ی اسید اوریک است بنا بر این برای درمان مرض نقرس مفید است زیرا نمی گذارد که اسید اوریک خون به شکل کریستال در مفاصل مانند زانو و مفصل دوم شصت پا ذخیره شود و موجب درد شدید و بی خوابی شبانه شود (مانند: انگور، ازگیل و برگ کاسنی.)

خیار ادرار آور است (مانند خربزه، هندوانه، دوغ و حتی آب مانند آب جوش ولرم)

خیار موجب تصفیه شدن خون می شود زیرا کلیه را فعال می کند و ادرار را زیاد می کند و اوره را از بین می برد بنا بر این به شکل غیر مستقیم خون را نیز تصفیه می کند.

سوپ خیار، حبس البول را درمان می کند اگر حبس البول به سبب التهابات و گرمی زیاد باشد. از آن بهتر دم کرده ی گل نسرین است که به گل نسترن (نسترن کوهی) معروف است و کلا برای کلیه و مجاری ادراری بسیار مفید است. میوه ی گل نسترن که زیر کاسبرگ گل نسترن رشد می کند نیز قابل استفاده است که وقتی می رسد رنگ آن قرمز تیره می شود که هسته های آن و پرز و نخ های داخل آن را در می آورند و با گوشت آن مربا درست می کنند و این مربا در آلمان غربی رایج است. همچنین می توان میوه ی آن را ده دقیقه (و نه بیشتر) جوشاند و مصرف کرد که حبس البول را خوب می کند.

عصاره ی برگ های له شده ی خیار ایجاد تهوع می کند بنا بر این در مسمومیت ها و اختلالات جهاز هاضمه مصرف دارد. همچنین است مصرف شیر. بعد از مصرف باید سر را پائین و بین دو پا آورد که اگر فرد استفراغ می کند چیزی وارد ریه و نای او نشود. البته در صورت مسمومیت باید به اورژانس هم مراجعه که معده را شستشو دهند تا وارد روده نشود تا جذب خون شود و ضریب مسمومیت بالا نرود.

خاصیت رفع عطش در خیار چنبر بیشتر است.

کسانی که دیابت دارند مغز خیار رسیده که رنگش کمی مایل به زرد است را مصرف کنند و پوست و سایر موارد را نخورند. این کار یبوست مزمن که در دیابتی ها وجود دارد نیز خوب می کند. البته یکی از عوارض قرص امگا 3 که برای افسردگی مصرف می شود نیز اسهال است. میوه ی شاه بلوط، انار شیرین با هسته بعد از غذا، کندر با شکر و مربای میوه ی گل نسترن همه قابض هستند و اسهال های مزمن را درمان می کنند و ضد کولیت (مشکل انتهایی روده ی کوچک) هم می باشند.

خیار به سبب دارا بودن املاح معدنی زیاد موجب چاق شدن می شود مخصوصا که با خرما مصرف شود که روایت عائشه را از رسول خدا (ص) در جلسه ی قبل بیان کردیم. خرمای شیرین یا مغز خام بادام درختی نیز موجب فربه شدن می شود. آجیل اگر مانده باشد موجب تورم پروستات در مردان و سرطان سینه و دهانه ی رحم در زنان می شود. همچنین است مصرف پنیر مانده و نان مانده و کپک زده. در آجیل باید پوست روی آن نیز باقی باشد و موقع مصرف آن را جدا کنند تا ویتامین های آنها کم نشود. همچنین است حلیم بوقلمون، خورش بوقلمون.

خیار برای تخلیه ی سموم بدن مفید است و بهتر است از قبل از غذا با دوغ کم چرب و یا ماست مصرف شود.

خیار را هنگامی می توان با پوست مصرف کرد که آفات گیاهی و شیمیایی، واکس میوه نداشته باشد و کرم خوردگی در آن نباشد. در تحقیقات اخیر دیده شده است که تا یک میلیمتر زیر پوست خیار سموم شیمیایی وجود دارد. این سموم از علل ناباروری و سرطان ها و مسمومیت و ایجاد حالت تهوع است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo