< فهرست دروس

موضوع: خیار

فوائد خیار بوته ای: خیار به علت داشتن سیلیکون و گوگرد موجب رشد مو می شود.

اگر پوست کسی خشک است و یا رطوبت آن کم شده است وقتی خیار را رنده می کند با آن یا آب خیار پوست دست خود را خیس کند و بگذارد که در مجاورت هوا خشک شود. (بنا بر این مانع اگزما و خارش پوست می شود.) همچنین است مصرف طالبی که پوست را لطیف می کند. (ملین مزاج نیز هست). مرطوب کننده های خارجی به سبب دارا بودن یک سری مواد شیمیایی گاه موجب عقیمی می شود.

برای بالا بردن استقامت پوست در اوج گرما و سرما می توان ارده ی مایع یزد را با عسل گون مخلوط کنند و هر روز صبح یک قاشق غذاخوری از آن بخورند.

در روایات است که امیر مؤمنان علی علیه السلام مشاهده کرد که فردی رو به آفتاب نشسته است و به ایشان فرمود: پشت به آفتاب بنشین تا ماء الوجه خود را از دست ندهی.

همچنین در مکاسب محرمه در مورد آرایش عروس آمده است که زیاد پارچه و خرقه به صورت او نکشند که در این صورت ماء الوجه او از بین می رود.

خوردن خیار برای خروج سنگ های مثانه، زیاد شدن ادرار، رفع عطش و به کار افتادن کلیه مفید است.

آب خیار و خود خیار، زردی و یرقان را درمان می کند مخصوصا اگر گرید یک باشد. (مانند کدو مسمی با پوست، سبزی جعفری، شاه تره، کاسنی که آنزیم کبدی را پائین می آورد و کبد چرب را درمان می کند.)

خیار به سبب دفع اسید اوریک (نمک سمی خون) موجب می شود که در درمان رماتیسم و نقرس کمک شود. (همچنین است میوه ی ازگیل که البته نباید زیاد مصرف شود.)

خیار به دلیل داشتن فایبر و سلولز (مانند انجیر، آلو بخارا، برگ کاهو و طالبی) یبوست را برطرف می کند و در تقویت قوای جنسی مفید است.

درآمد پمادهای مرطوب کننده در سال قبل در ایران پنج و نیم میلیارد دلار بوده است.

نوشیدن آب خیار، تب های شدید را از بین می برد و این به سبب آن است که کلیه ها را فعال می کند و اسید خون را سریع پائین می برد و آب بدن را نیز تأمین می کند در نتیجه مریض، محتاج به سرم نمی شود.

برای تنظیم فشار خون مناسب است زیرا پتاسیم زیادی دارد (هر چیزی که پتاسیم آن بالا باشد فشار خون را بالا می برد و هر چیزی که سدیم آن زیاد باشد فشار خون را بالا می برد.) (انار نیز در پائین آوردن فشار انبساطی قلب که سیستولیک است فوق العاده است. این فشار باید روی هفت یا هشت باشد.) بهترین فشار خون در ماه آخر یازده باشد اگر فشار خون روی چهارده باشد زایمان سخت می شود و اگر فشار در طول حاملگی بالا باشد ممکن است به مردن جنین منجر شود. به هر حال فشار بالا را می توان با خیار درمان کرد.

کسی که دیابت دارد اگر مغز خیار را بخورد هم فشارش پائین می آید هم قندش و هم یبوست اگر دارد مداوا می شود.

فشار خون اگر بالا باشد تپش قلب بالا می رود و دل فرد مضطرب می شود. انار شیرین برای پیشگیری و درمان دیابت حاملگی مفید است و جلوی فشار خون و غلظت خون را می گیرد و ضد تهوع و استفراغ است. همچنین ضد لک های حاملگی بر روی پوست است.

زندگی داخل شهر موجب غلظت خون است و باید از انار و خیار استفاده کرد.

خیار به دلیل داشتن یک ماده ی ارتجاعی، عضلات بدن را قوی می کند. کما اینکه مصرف قند شیمیایی به جای قند طبیعی مانند کشمش، عسل، خرما، توت، مویز و مانند آن موجب می شود که کروم بدن کم شود. کروم یازده فایده دارد که یکی از آنها رشد سلول های عضلات و ماهیچه ای است.

خیار مقوی معده است و به دلیل داشتن گوگرد، معده را ضد عفونی می کند و برای از بین بردن مرض حصبه و میکروب کشی معده مفید است. (مانند ماست کم چرب).

مصرف آب میوه های شیمیایی و کوکلا و نوشابه های گازدار بیش از چهار برابر مصرف شیر است و این به دلیل مصرف کورکورانه از غرب و شرق است.

بوییدن خیار، غضب بیجا و شهوت بیجا و بیماری لرزش اندام را تا حدی تخفیف می دهد.

خیار برای درمان سردرد ناشی از افت آب و پلاسمای خون را درمان می کند.

آب خیار برای ضعف ناشی از اسهال شدید مفید است.

خیار در شیر، برای معالجه ی جوش های قرمز پوست مفید است. همچنین است خورش بامیه با تمبر هندی و آن را سه وعده در هفته مصرف کنند.

برای تسکین خارش پوست، گوشت خیار را کوبید و به صورت پماد بر روی پوست بگذارند و خیار را نیز مصرف کنند.

حلقه کردن خیار و گذاشتن آن روی صورت از باب ماسک، چین و چروک صورت را از بین می برد. همچنین است مصرف خیار و آب دوغ خیار قبل از غذا و مصرف کاهو هنگام غذا، زردک در صبح ناشتا، وسط غذا پرتقال و لیمو شیرین که پوست را شاداب می کند.

اگر پوست کسی چرب است خیار را با آب مقطر بپزند و بعد صورت و مخصوصا دو طرف بینی را با آن به شکل ملازم ماساژ دهند.

جوشاندن خیار با دو لیوان آب تا جایی که یک لیوان باقی بماند و سپس آن را صاف کنند و بعد که سرد شد پنجاه گرم بادام خام و پوست کنده را آسیاب کرده با آب مخلوط کنند و بعد صاف کنند و بعد به آن دویست و پنجاه گرم الکل سفید اضافه کنند و هکذا یک گرم اسانس گل سرخ (گل رز) و کاملا هم بزنند و هر روز از آن به صورت خود بزنند که در نتیجه پوست صورت همیشه جوان می ماند.

مضرات خیار:

در روایات آمده است که اگر خیار بدون نمک باشد موجب نفخ می شود مانند زردآلو که اگر بدون مغز شیرین آن مصرف شود موجب نفخ می شود.

اگر نمک کاملا از جیره ی غذایی حذف شود کک و مک پوست زیاد می شود و فرد به نارسایی قلبی مبتلا می شود. زیرا قدرتی که موجب می شود عضلات قلب حالت انقباضی پیدا کند به سبب برق مستقیم و البته ضعیف قلبی است که توسط سدیم که در نمک است تولید می شود.

غذا را باید بی نمک درست کرد و بعد اول و آخر غذا به مقدار یک گرم نمک و یا سرکه مصرف کرد.

اگر کسی با شکم خالی ترشی بخورد به مرض پیسی مبتلا می شود.

کسانی که مشکل گوارشی دارند باید در مصرف خیار دقت کنند زیرا نفاخ است و سریع در معده فاسد می شود و باید آن را همیشه قبل از غذا و یا با دوغ و ماست خورد. کسانی که نمی توانند آن را خوب هضم کنند باید آن را با نمک بخورند.

کسانی که سرد مزاج هستند بهتر است عسل را با عسل یا خرما بخورند. کسی که ناراحتی کبدی دارد نباید از کنگر استفاده کند. همچنین کسی که ناراحتی گواتر و تیروئیدی دارد از شلغم و کنگر باید اجتناب کند.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo