< فهرست دروس

موضوع: ماست شیرین

ماست شیرین تازه که اگر چرب باشد برای جوانان و اگر کم چرب باشد برای بزرگسالان مناسب است. یکی از اشتباهاتی که در میان مردم رایج است این است که تصور می کنند اگر ماست کم چرب باشد حاوی کلسیم کمتر است این در حالی است که چنین ماستی فقط چربی اش کمتر است و موجب نمی شود که کلسترول یا تری گلیسیرید خون بالا رود تا در نتیجه آنزیم های کبدی نیز بالا رود. اگر چربی بدن اضافه شود درصد ابتلاء به دیابت بالا می رود زیرا چربی ذخیره، تبدیل به گلوکز و آب می شود و در نتیجه قند خون بالا می رود. این حالت در افراد میان سال و کهنسال بیشتر رخ می دهد. البته جوانان به سبب تحرکاتی که دارند چربی را می سوزانند اما اگر اضافه وزن داشته باشند باید از ماست و لبنیات پرچرب پرهیز کنند. (مراد از کهنسال جوان، 60 تا 70 سالگی است و بعد از آن وارد به کهنسالگی پیر می شود.)

ماست طبیعی شیرین علاوه بر کلسیم، یک ضد عفونی و آنتی بیوتیک طبیعی است. (همانند شلغم، سیب درختی شیرین و عسل)

ماست به شیری گفته می شود که مخمّرها آن را به حالت لخته و جمع شده در آورده اند. مخمّرها غالبا به نفع بدن هستند مانند مخمّر نان (البته اگر به آن جوش شیرین بزنند حالت لاستیکی پیدا می کند)، سرکه و ماست. در ماست های کارخانه ای مواد شیمیایی مانند وایتکس و غیره وجود دارد و حتی خامه و یک سری چیزهای لازم آن را از آن جدا می کنند.

شیر را باید قبل از مصرف و یا قبل از ماست درست کردن بجوشانند یعنی وقتی به نقطه ی جوش رسید آن را تا پنج دقیقه بجوشانند و بعد که ولرم شد مقداری ماست در آن بریزند و آن را در جایی گرم نگه دارند تا ببندد.

از صد در صد کلسیم که در بدن است نود هفت درصد آن در استخوان و سه درصد آن در خون است. اگر مقدار کلسیم در خون کم شود، خون آن را از سطح استخوان دریافت می کند که در نتیجه فرد مبتلا به پوکی استخوان می شود. بدین منظور فرد باید صبح یک لیوان شیر بخورد و قبل از غذا یک پیاله ماست و بعد از غذا یک لیوان دوغ بخورد. با این کار حتی در سنین کهنسالی نیز فرد به پوکی استخوان مبتلا نمی شود و نیازمند به قرص شیمیایی کلسیم نمی شود. کلسیم های شیمیایی موجب سنگ کلیه می شود.

انار شیرین، خیار، مغز خام بادام شیرین، لیمو شیرین و همچنین ماست از منابع تأمین ویتامین بی در بدن می باشند.

برای تأمین ویتامین بی و عدم ابتلاء به بیماری کولیت روده می توان از ماست استفاده کرد.

در این اواخر پی پی ام در نان سنگک ها زیاد شده است که خود عاملی برای سرطان است. درصد پی پی ام در نان تست از سایر نان ها کمتر است.

بهترین زمان برای مصرف ماست شیرین و دوغ شیرین بدون گاز، قبل از غذا می باشد. مصرف ماست و دوغ با غذا برای دستگاه گوارش مضر است و موجب سوء هاضمه می شود. همچنین است مصرف آن در بعد از غذا.

در روایت است که اگر کسی از مصرف ماست اذیت می شود مثلا یبوست دارد (زیرا ماست قابض است) یا اگر کسی سردی مزاج یا تکرر ادرار دارد ماست را با زنیان مصرف کند.

اگر خانمی هورمون شیرش (لاکتوژن یا پرولاکتین خونش) بالا باشد که گاه حتی ازدواج نکرده و یا چند سال بعد از بچه دار شدن هنوز سینه اش شیر دارد یا اگر به سبب بالا بودن پرولاکتین خونش بچه دار نمی شود طبق روایت امام رضا علیه السلام ماست یا دوغ را با زنیان بخورد.

مصرف ماست بواسیر دکمه ای و ساچمه ای را نیز خوب می کند.

همچنین در روایات آمده است که ماست را با آویشن مخلوط کنند و مصرف نمایند که یازده فایده دارد و یکی از آنها این است که قوه ی باه را تقویت می کند، روده را گرم می سازد و نمی گذارد که سرد و رطوبی شود.

جگر سیاه را باید تازه مصرف کرد و حتی اگر در یخدان نگه داری شود موجب اسهال و استفراغ شدید می شود. شیر نیز زود فاسد می شود و نباید بیش از یکی دو روز بیشتر آن را نگه داشت. به هر حال در این ایام که به سبب نگه داری مواد در یخچال، غذاها تا حدی فاسد می شود مصرف ماست طبیعی بهترین وسیله برای مبارزه با بیماری ها است.

ماست تخلیه ی مدفوع را نیز آسان می کند زیرا در شیر، باکتری ها و میکروب های مفیدی وجود دارد این باکتری های مفید لاکتوز که قند طبیعی ماست است را به اسیدلاکتیک (کشک سیاه) تبدیل می کنند در نتیجه مدفوع نرم و پرحجم می شود و دفع آن راحت تر صورت می گیرد. این باکتری ها خود تولید کننده ی ویتامین بی هستند. کمبود شدید ویتامین بی نیز موجب عدم توانایی به دفع مدفوع می شود.

ماست تحلیل برنده ی املاح رسوبی بدن است. این املاح رسوبی مولد سوداء و خارش های پوستی می شوند. مصرف ماست یا دوغ با خیار بسیار مفید است.

برای حفظ تعادل مایع مغزی، دوری از گرما زدگی، از بین رفتن خلط های حلق و تأمین آب لازم بدن از ماست و دوغ می توان استفاده کرد. در هوای گرم، به سبب تحرک زیاد، غلظت صفرا بالا می رود و فرد به لجن صفراوی مبتلا می شود در نتیجه ماست بهترین غذا محسوب می گردد زیرا در هوای گرم رطوبت کم می شود و این کمبود رطوبت با مصرف ماست تأمین می شود.

مصرف قرص های شیمیایی آنتی بیوتیک همه به کلیه های ضرر می زند و هم موجب از بین رفتن باکتری های مفید بدن می شود.

ماست، خواب آور طبیعی و یک نوع آرامش بخش طبیعی است. (یعنی یک ضد سوداء طبیعی است.)

اگر کسی در زمستان گوشت قرمز گوسفندی مصرف کند بعد از آن از یک عدد انار شیرین یا ترش مصرف کند ویتامین بی زیادی در بدن ایجاد می شود.

در مغز پسته ی خام مقدار زیادی ویتامین ب 1 و 3 وجود دارد در نتیجه فرد به پرانتزی شدن ساق پا که بیماری راشیتیسم نام دارد مبتلا نمی شود البته استحکم داخل استخوان به منگنز و بروم است و گاه پرانتزی شدن پا به سبب کمبود کلسیم و فسفر است و گاه به سبب فقر ویتامین ب 3 می باشد. البته در پسته ی خام ویتامین سی وجود ندارد.

کسانی که اختلالات عصبی دارند نباید از ماست ترش استفاده کنند و الا زود بی حوصله شده و از کوره در می روند.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo