< فهرست دروس

موضوع: کدو و انار

کدو بیش از شش نوع است و سه نوع آن به نام یقطین (کدو حلوایی)، دُبّاء (کدو مسمی یا کدو خیاری) و قرَع (کدو تنبل که همان کدوی سبز لجنی است.) در روایات آمده است.

فوائد کدو:

در روایت است که رسول خدا (ص) خوردن یقطین و قرع و کوسی را دوست داشت. کوسی یا کوسة همان کدو قلمی است که باریک می باشد و علت آن این است که کدو خنک است.

یقطین (کدو حلوایی) مرطوب کننده ی مغز آدمی است و برای کسانی که مغزشان رطوبت لازم را ندارد و مایع لازم در پرده ی مننژ در آنها کم است مفید می باشد.

کدو گرفتگی رگ ها مخصوصا رگ هایی که مربوط به مغز آدمی است را باز می کند.

کدو دیورتیک است یعنی ادرار آور بوده و کلیه های کم کار را به فعالیت می کشاند.

کدو ملین و ضد یبوست می باشد.

کدو برای یرقان و زردی که ناشی از مشکل کبد است را حل می کند.

کدو تب های گرم ناشی از غلظت صفرای اضافی را خوب می کند. زیرا کدو آنزیم های کبدی و چربی ها مضر خون را کاهش می دهد.

کدو کسانی که مبتلا به دلنازکی شدید هستند را خوب می کند. دلنازکی گاه ناشی از افت فشار خون، کم خونی و یا استرس است. مثلا وقتی برداشت فرد از حافظه اش کم می شود و نمی تواند مطالب لازم را در کمترین زمان از مغزش دریافت کند دچار استرس می شود. کدو فعالیت ها ذهنی را بالا می برد در نتیجه استرس او و دلنازکی ناشی از استرس را خوب می کند. (اگر دلنازکی ناشی از افت فشار و کم خونی باشد مخلوط سه شیره ی انگور، خرما و توت مفید است. همچنین است مخلوط عناب و عسل و یا هفت عدد خرما بعد از غذا)

برای اینکه کسانی که مسن هستند بر اثر کهولت سن (که کهنسال جوان از 60 تا 70 سالگی است و کهنسالی پیر از 70 سالگی به بعد است) دچار نسیان و فراموشی و یا آلزایمر نشوند در جیره ی غذایی خود کدو به شکل بخارپز یا خام قرار دهند. در کدو موادی است که برای نسوج بدن مانند پوست، عضله و حتی مخ و مخچه و بصل النخاع مفید است.

کسی که تصلب شرایین مغزی داشته باشد و یا کسی که فعالیت مغزی اش کند است در حرکت دچار مشکل می شود. همچنین است کسی که به بیماری ام اس مبتلا شده باشد. این مشکلات با مصرف کدو درمان می شود.

کدو سبز لجنی (کدو تنبل) موجب دور شدن کرمک ها و انگل های شکمی می شود. همچنین کرم های خاص مانند کرم کدو (کرم آسکاریس) را دفع می کند. برای این کار می توان از روزی یک قاشق غذاخوری یا دو قاشق از مغز خام تخمه ی هندوانه استفاده کرد.

کدو مسمی برای درمان خون در ادرار یا عفونت در ادرار مفید است. (میوه ی و مربای تمشک هم برای این مشکل مفید است.)

همچنین برای بیماری ای که بخشی از بدن به موجب آن بزرگ و حجیم می شود و گاه علاوه بر تورم، سخت و سفت هم می شود مفید است. همچنین است در درمان کیست و تومور و یا توده های لنفاوی در قسمت گره های لنفاوی و یا تومور خوش خیم و یا بد خیم نیز مفید است.

کدو مسمی با پوست و سایر انواع کدو با مربا یا با رب انار شیرین برای درمان پروستات مفید است یعنی ضد تورم و سرطان پروستات می باشد.

 

دَعَوَاتُ الرَّاوَنْدِيِّ، قَالَ النَّبِيُّ ص لِعَلِيٍّ ع‌ كُلِ‌ الْيَقْطِينَ‌ فَإِنَّهُ مَنْ أَكَلَهَا حَسُنَ وَجْهُهُ (خُلقُه) وَ نَضَرَ وَجْهُهُ وَ هِيَ طَعَامِي وَ طَعَامُ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي.[1]

کدو هم خلق و خوی انسان را خوب می کند و هم موجب زیبایی چهره و شادابی آن می شود. کدو هم طعام رسول خدا (ص) بوده است و هم طعام انبیاء قبل از او.

 

میوه ی انار رسیده ی شیرین و سالم برای سلامتی قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریان ها، سکته ها، جلوگیری از پیری زودرس، آلزایمر و پیشگیری از انواع سرطان ها مخصوصا پروستات مفید است. همچنین است مصرف تره فرهنگی سه وعده به همراه غذا در هفته.

مصرف انار بعد از غذا، عصرانه یا صبح جمعه یا بعد از ناهار و شام توصیه شده است. همچنین است مصرف یک لیوان آب انار که به شکل قابل ملاحظه ای از پیشرفت سلول های سرطان پروستات جلوگیری می کند.

تخم کدو اگر خام باشد سرطان پروستات و تورم و التهاب آن را مداوا می کند. البته تخم کدو نباید تفت داده و یا شور و یا مانده باشد.

غده ی پروستات در مردان بالای چهل سال شروع به رشد می کند. پروستات به اندازه ی بادام با پوست است. اما اگر یازده چیز که برای آن بد است اتفاق افتد متورم می شود. مثلا باید از قند و شکر شیمیایی، شوری زیاد (مانند مصرف خیارشور)، سرخ کردنی، تفت کردنی، بو دادنی، نگهداری ادرار و منی و چاقی و کم تحرکی پرهیز کرد. کسی که مبتلا به تورم پروستات شده ادرار او قطره قطره، باریک و کم می آید.

کدو و تخم آن برای درمان و پیشگیری سرطان ریه نیز مفید است. مخصوصا برای کسانی که از دخانیات استفاده می کنند و یا کسانی که در مجاورت آنها قرار دارند.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo