< فهرست دروس

موضوع: علل بیماری رعشه

در جلسه قبل در مورد بیماری رعشه و علائم آن صحبت کردیم، در این جلسه ادامه ی علائم بیماری رعشه را بررسی می کنیم.

19. غذاهای سرد؛ اگر زیاده روی در مصرف غذاهای سرد بشود، به بیماری اسهال خونی مبتلا می شود لذا در روایات شیعه داریم غذا را گرم کن و بخور.

20. آب سرد تگری؛ زیاده روی در مصرف آب سرد تگري، که باعث لرزه و رعشه می شود. یکی از علل سرطان های مری و کبد سرد نیز همین آب سرد است.

21. شراب جو؛ در اسلام شراب جو حرام شده است، شراب جو همان فقاع است نه ماء الشعير که حلال است، علاوه بر حرمت فقهی، رعشه را به دنبال دارد.

22. رطوبت اضافی در بدن؛ تجمع رطوبت های اضافی در بدن که تحرک کافی نداشته باشد ، اگر از بدن دفع نشود باعث پارکينسون، فالج، خدر، تشنج، و رعشه می شود.

بیماری خدر:

به سستی و خوابیدگی عضو گویند که در واقع نوعی نقصان حس لامسه است. که شخص گمان می کند سوزن را در عضوش فرو برند یا مورچه ای روی عضو راه رود.

خدر اگر ضعیف باشد، توام با رعشه است و اگر قوی باشد توام با استرخاء است یعنی لمسی کل یا برخی از اعضا. آرتروز گردن منظور نیست، و همچنین در فرمان گرفتن هم ضعیف می شود. ربات می شود.

درمان:یکی از داروهای خوب، سیاه دانه است که در روغن کنجد جوشانده شود و صاف شود و سه قطره با قطره چکان درون ببینی ریخته شود و همچنین پنج تا هفت قطره در گلو، باعث می شود که خوابيدگي اعضاء حل شود. البته کمی سوزش دارد ولی پس از مدت کوتاه اثر خود را می گذارد. سياه دانه، نباید کسی که آسم یا برونشيت دارد بخورد.

23. آب زیاد نوشیدن، در صورتی که ادرار کم باشد که ضعف و رعشه و تکان های عضلانی و تشنج و بهت زدگي به دنبال دارد. اگر کسی کلیه های ضعیفی داشته باشد و آب زیاد بخورد مبتلا می شود؛ چون رطوبت مغز بالا می رود بهت زدگی و خیرگی و لمس اصلا و تشنج و یک نوع تشنج که رعشه است را می گیرد. و گاهی منجر به مرگ و کما رفتن می شود؛ چون اوره و کراتين خونش زیاد می شود. در بافت های دیگر مثل مغز اگر رطوبت زیاد شود، مرگ شخص قطعی است چون خون به قدری رقیق می شود که باعث سکته می شود. همانطور که غلظت خون نیز باعث سکته می شود. مثلا شخص قرص آسپرین می خورد و فصد هم می کند و حجامت هم انجام می دهد که باعث رقیق شدن خون می شود و باعث اغما و مرگ می شود. باید رعایت شود حجامت با بادکش خشک باشد و حجامت تر برای بعدا باشد و فصد هم خصوصا کهنسالی و پیری، نباید انجام دهد.

24. آب شور و شوری زیاد در صورت تکرار، فشار خون را زیاد می کند و باعث رعشه می شود. کسی آمد به خودم گفت: که ما بیست کیلو شوری خوردیم، هم خودش و هم خانواده اش مبتلا یه فشار خون شده است. تخمه های آفتابگردان شور و چل قوز تف داده شور نیز خطرناک است.

25. غسل با آب سرد، اگر زن و شوهری باشند با هم مجامعت داشته باشند، بعد از مجامعت با آب سرد غسل کند، و بعدش شربت سرد بخورند، رعشه به دنبال می آورد و حافظه را بسیار ضعیف می کند و اگر مرگ ناگهانی نگیرد عجیب است.

یکی از عادت های غلط این است که در استخر به درون سونا می روند و بعدش به درون استخر سرد می روند. و این یکی از علل ناباروری و رعشه است.

26. پرخوابی، نوجوان و جوان شش تا هشت ساعت مفید است و بچه قنداقی ده تا چهارده ساعت مفید است. و کهنسال چهار ساعت مفید است. اگر بیشتر از مقدار لازم بخوابد باعث رعشه و سکته می شود.

اگر جوانی هشت ساعت کار کند و هشت ساعت عبادت کند و هشت ساعت بخوابد چقدر عالی است. که امیرالمومنین علیه السلام می فرماید که بخشی را برای کار و بخشی را برای عبادت و بخشی را برای استراحت قرار بده.

اگر خواب کافی نباشد دچار افت هشیاری در بیداری و افت حافظه می شود و برداشت اطلاعات از حافظه موقت کم می شود.

27. پرخوری و سیری روی سیری خوردن، باعث رعشه می شود. در منزل غذا خورده است در حالیکه بیرون نیزغذا خورده است. افت حافظه شدید و بیماری برص و رعشه را به دنبال دارد.

28. شادی به افراط، قهقهه های زیاد و مصرف قرص های روان گردان، باعث رعشه می شود.

29. بی خوابی های مکرر و اختلالات در خواب، باعث رعشه می شود. باید مطابق سن بخوابیم. عمر را نیز کوتاه می کند و سامانه دفاعی بدن را ضعیف می کند. چای پر رنگ و نسکافه و قهوه می خورد تا نخوابد، بسیار خطرناک است و باعث سکته و رعشه و آلودگی بدن می شود. بیشتر رعشه ها در دست ها و سر انسان است.

تذکر:

اگر مریضی بیماری رعشه داشت، کلم نخورد. قنبيت و کلم سنگ که مغزش سفید و پوستش سبز است نخورد. زيبق که ایرانی ها به آن سيماب خوردن می گویند بسیار ضرر دارد، چون کوری و کری و بوی بد دهان و رعشه را به دنبال می آورد و ضد آن، برای نجات دادنش، یک لیوان شیر تازه گاو ست. تهوع شدید را به دنبال دارد که بعدش در اورژانس با شستن معده خوب می شود.

30. نیش حیوانات دارای سم، مثل نیش عنکبوت و مار و رتیل و کفچه که سمی ترین مار در ایران است. باعث رعشه می شود. همچنین اژدها که نوعی مارمولک است که دست و پایش بلند است که در دهانش، چهل نوع باکتری کشنده است که متخصصین شیمی که می خواهند بمب های شیمیایی درست کنند از آن استفاده می کنند. که بدن را نابود می کند.

31. فلزات مسموم؛ مانند آلومنيوم و سرب و ظروف تفلوني که رعشه و ناباروری هم به دنبال دارد و در روایت است که در آخر الزمان رعشه و فلجی زیاد می شود. و یکی از علائمش وجود ظروف آلومینیوم و جیوه و سربی است.

نکته:

در صورت مسمومیت با فلزات مسموم، آب ورق طلا بسیار مفید است.

32. میوه ی به نارس و نیمه نارس، برای کسانی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند و کم خونی و اضطراب دارند ضرر دارد، سرفه و قولنج و گرفتگی عضلانی و رعشه به دنبال می آورد. مصلح آن زیره سبز شیرین است.

33. شکستن انگشت ها؛ در روایت کسانی که انگشت ها تند تند می شکنند را نهی کرده اند، چون قوم لوط این کار را می کردند. که یکی از عوارض آن لرزش غیر اختیاری انگشتان است و همچنین ساييدگي مفصل و آرتريت و در رفتگی و پارگی دیسک و بیرون زدگي مایع مفصلی است.

33. آب خوردن بعد از حمام؛ بعد از حمام، آب خوردن مفید نیست. چند قطره آب آشامیدنی سالم قبل از حمام مفید است، چون درون حمام هوا شرجی است و ممکن است باعث سردرد شود. ولی بعد از حمام اگر آب یا آب میوه بخوریم. هم بیماری آب آوردگي شکم و هم خدر و رعشه و ضعف معده می آورد. با اینکه شخص آستر معده اش قوی است.

34. در شب ایستاده آب خوردن، که بیماری ماء الاصفر می آورد. کسانی که خواب شیطانی دارند، یعنی به صورت دمر می خوابند، درد کمر و رعشه و آب آوردگي شکم و آسیت هم به دنبال دارد. و اگر در این حالت، آب هم بخورد، خیلی بدتر می شود.

35. زیاده روی در آب خوردن موقع صبح؛ بسیار مضر است. نقل است که معاویه ظالم و پر خور و قساوت قلب داشته است، در تاریخ هر نیم ساعت غذا می خورد. پرخوری قساوت قلب می آورد. معاویه های زمان زنده هستند و هنوز هم همانگونه غذا می خورند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo