< فهرست دروس

موضوع: کبد/ طب المعصومين

 

عرض شد که کبد از غدد برون ريز است.

گفتيم بيضتين مرد و دو تخمدان زن را يک بار نگاه به اسپرم و تخمک اش ميکني ميشود غدد برون ريز اما گاهي نگاه به هورمون استروژن و پروژسترون زنانه و هورمون تستسترون مردانه ميشود در اينصورت بيضتين مرد و تخمدان زن ميشود غدد درون ريز.

 

مقدمه: در بحث جغرافياي طبيعي در مردان و پسران چون هورمون مردانه تستسرون در ايشان تعادل دارد لذا جهت يابي و مسيريابي و موقعيت يابي و سنجش جغرافياي طبيعي شان بسيار عالي است اما در خانم ها کلا جنس مژنث غالبا اين موارد کم رنگ است. زيرا هورمون زنانه شان بالاست.

تکميل بحث غدد: نقشه خواني و مسير يابي به مردان سپرده شود بهتر است (گرچه اگر زنان هورمون مردانه تستسرون دريافت کنند حس رد يابي آنها بهبود پيدا ميکند ولي اگر هورمون مردانه زياد بالا برود هم خانم عقيم ميشود و هم آلوپسي مردان يعني تاسي جلو سر ميگيرد و هم هيپلپلازي زنانه يعني خشن شدن صداشان بوجود مي آيد) زيرا مردان با دارا بودن هورمون تستسترون مردانه حس رد يابي بهتري دارند و از چهار جهت اصلي بهتر استفاده ميکنند و سريعتر به انتهاي مسير ميرسند. چون حس مسيريابي مردان کارآمدتر است لذا اگر به خانمي بالغه که در سن من تحيض است هورمون تستسترون تزريق کنيم از هيپوکامپوس مغزش بيشتر استفاده ميکند . اين هيپوکامپوس مغز کجاست؟بخشي از مغز انسان که در مسير يابي و هدايت مسير از آن استفاده ميکند.

بايد دانست هيپوکامپوس مغز از حيث مرد بودن يا زن بودن مختصري باهم اختلاف دارند:

    1. مسير يابي خارج از منزل و پيدا کردن خانه در مردان بهتر است

    2. پيدا کردن چيزهاي داخل خانه در زنان بهتر است از مردان.

 

توجه: از دست دادن حس راه يابي يکي از اولين نشانه هاي بيماري آلزايمر است(زوال عقل پيشرونده)

 

تذکر: عفونتهاي داخلي بدن که مقاوم هستند به انواع آنتي بيوتيک ها بيشتر از انواع سرطان ها افراد را ميکشد. حدود ده ميليون نفر هر ساله در جهان معاصر بخاطر بيماري هاي عفوني که مقاوم به انواع آنتي بيوتيک ها هستند ميميرند. اين را براي اين گفتيم که طبق آخرين نظريات که کليه هم غده است، وقتي کسي عفونت و چرک داخلي دارد و حالا انواع آنتي بيوتيک ها مصرف ميکند هم کبد را خراب ميکند و هم کليه ها را. اين عفونت و چرک داخلي هم که مقاوم بود به آنتي بيوتيک.

 

تبصره: شايع ترين بيماري هاي مغزي سالمندان به ترتيب عبارتند از:

    1. زوال عقل که دو مدل است:

اول دِمانس

دوم زوال عقل پيشرونده که آلزايمر است.

    2. سکته مغزي

    3. صرع سالمندان که اشکال مختلفي دارد:

اول اختلال هوشياري

دوم حمله هاي تشنجي. خودش چند مدل است:

الف: حمله تشنجي بخاطر سکته مغزي

ب: حمله تشنجي بخاطر ضربه به سر

ج: حمله تشنجي بخاطر تومر مغزي، عفونت مغزي و گاهي بخاطر دمانس.

سوم لرزش اندام يا اندامها حدود يک تا دو دقيقه اين حالت طول ميکشد يعني بيماري رعشه ندارد بلکه اين از علائم صرع سالمندي است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo