< فهرست دروس

موضوع: خُرخُر

 

بحث خرخر کردن در هنگام خواب يا خرناس که در مردان و پسران بيشتر از زنان است. اين خرخر کردن ماهيتش چيست؟ انسداد راه تنفسي.

 

علل خرخر کردن:

الف) در کودکان(نوزاد:تا پايان يک ماهگي. و اطفال: آغاز دوماهگي تا پايان 11دوسالگي. و کودک: آغاز سه سالگي تا پايان 11سالگي) بيشتر مشکل در ناحيه حلق است.

اين خودش چهار مدل است:

    1. تومرهاي خوش خيم

    2. غالبا لوزه‌ي سوم است. اين اصطاح پزشکي است. مراد تورم سلول انتهايي سقف دهان است.

    3. برگشت زبان به طرف عقب و کوچکي فک.(ژنتيکي اينطور است)

    4. گاهي بخاطر بزرگي زبان است.

 

ب) در بزرگسالان:

به دليل انسداد راه بيني و دستگاه تنفسي است. اين خودش 5 قسم است:

    1. انحراف تيغه‌ي بيني. ظاهرش شايد صاف باشد. اين بايد فوق تخصص فک و صورت برود.(تراموتولوژي)بايد فقط جراحي شود.

    2. انواع پوليپ ها(زائده ها) در بيني. اين خودش چند نوع است: گاهي زائده گوشتي است و گاهي استخواني است. اگر استخواني باشد بايد فقط جراحي شود اما اگر گوشتي باشد ميتواني جراحي کني اما از بيماري هاي برگشت پذير است. ميتواني هم جواشانده گزنه را وقتي که ولرم شد با قطره چکان روي پوليپ گوشتي بچکانيد. هر وقت هم که دوباره در آمد باز هم بچکانيد. لزومي به جراحي ندارد.

    3. بزرگي شاخه هاي بيني از داخل. به عربي ميگوييم خيشوم.

    4. وجود خلط اضافي. اين خودش سه جور است:

گاهي خلط اضافي در بيني،

گاهي در دو سينوس هاي فوقاني است بين دو ابرو دو طرف تيغه بيني و يا دو سينوس فکي که بالاي فک بالاست.

گاهي وجود خلط اضافي در پشت حلق(نزله) است.

    5. آلرژي(حساسيت). عوامل حساسيت زا(آلرژن ها) 90 عامل شناخته شده است. مثل متکاي پشمي يا خزي يا اسباب بازي پشمي يا خزي يا اسباب بازي پشمي و خزي.( متکا بايد نخي باشد) برخي ميروند از پرزهاي داغون قالي ها استفاده ميکنند براي متکا.

عطرهاي و ادکلن هاي شيميايي، گرد گلها، فلفل و ادويه جات و سس ها و غذاهاي هندي و.... تشديد حساسيت ميکند.

 

ج) در بقيه سنين: (نوجوان از 12 سالگي تا پايان 18 سالگي. از 19 تا پايان 25 سالگي جوان است. از 26 تا 60 ميان سال):

    1. اضافه وزن: اينکه به تناسب قد و سن، وزنت بايد فلان قدر باشد. بيش از آن ميشود اضافه وزن. بايد کنترل کند اضافه وزن را.

    2. چاقي: چاقي بيماري است. از 40 بيبيوم به بالا که باشد ميشود چاقي که خودش دو نوع است. چاقي عادي و چاقي مفرط. در 20 بيبيوم به بالا ميشود چاقي مفرط. بايد خورد و خوراکش را کنترل کند. چاقي زمينه ساز ديابت است.

    3. خستگي مفرط: يعني بيدار خوابي مکرر دارد. اختلالات در خواب دارد. خواب طبق سنش ندارد از طرفي هم کار اضافي دارد.

    4. پرخوري و کم تحرکي.

اضافه وزن و چاقي و پرخوري و کم تحرکي همه با هم لازم و ملزوم اند.

 

تذکرات:

1. خرخر کردن ميتواند عامل خطرناک باشد. گاهي ممکن است شخص مبتلا به آپنه هنگام خواب (يعني توقف تنفسي و ايست تنفسي به مدت 10 ثانيه تا 15 ثانيه) باشد که اين افراد را مبتلا ميکند به سکته هاي مغزي به نوع کمبود شديد اکسيژن مغز.

 

2. خرخر کردن ميتواند: 1.باعث کاهش اکسيژن خون شود. 2. باعث ايجاد غلظت خون شود. که اين دو عوارض سوئي دارد. از جمله: خواب آلودگي در طول روز، کاهش تمرکز در انجام کار صحيح. نيز هوشياري کم ميشود، تحريک پذيري پايين(نسبت به مسائل اطراف عکس العملي نشان نميدهد)، بي قراري و بي تابي(صبر و تحمل پذيري اش کم است) آستانه تحملش پايين است.

 

3. بيماري آسم در کودکان و نوجوان در کشور افزايش يافته است(5%مردم آسم دارند) بيماري آسم از قديم الايام بوده است و حتي در تورات و قانون ابن سينا و الحاوي رازي نيز آمده است و در همه‌ي سنين بيماري آسم وجود دارد.

 

اقسام آسم

    1. آسم شغلي: مثل کسي که در معدن کار ميکند. در محيط آزمايشي کار ميکند. در تراشکاري يا نانوايي يا .. کار ميکند.

    2. آسم ورزشي: چمن مصنوعي و از کشوري به کشور ديگر رفتن و آب دهان روي زمين ورزشگاه ريختن و...خب ميکرب پخش ميشود و از يکي به ديگري منتقل ميشود.

    3. آسم استرسي. کسي که استرس شديد بگيرد افت مايعات خوني ميگيرد افت پلاسماي خون ميگيرد. سرش بي هوا ميشود. يکيش هم اين است که تنگي نفس ميگيرد.

    4. آسم آپارتماني. از جمله آثار سوء آپارتمان ها دردهاي مفصلي و... يکش هم آسم است بخاطر «مايتها» يا موجودات ريز ذره بيني به قول ايراني ها «هيره ها» لذا کساني که خانه هاي آپارتماني دارند هفته اي دو بار تمام پنجره‌ها را باز کند و همه فرش ها را بايد جارو برقي بکشد و الا خودش و خانواده پوستشان کم کم خوردگي ميگيرد. حالا اگر کسي فلجي داشته باشد دچار زخم بستر ميشود. کسي که ديابت داشته باشد يا اگزماي پوستي داشته باشد زودتر مبتلا به اين بيماري ميشود.

هر مايت که موجودي زنده است حجمش و وزنش از نوک سوزن کوچکتر است. امام صادق(ع) در فروع کافي ج8 چاپ اسلامي و ج15 دارالحديث و نيز امام کاظم(ع) در ج1 اصول کافي موجودات ريز ذره بيني را نام برده اند.

اين مايت ها در فرش ها، موکت، لحاف، تشک، جايي که لباس ها را بقچه بقچه گذاشته ايد يا اسباب بازي پشمي و خزه اي فراوان وجود دارد، موجود است. مايت غير از ساس و شپش و کنه است.

هر تشک که رويش ميخوابي حدود دو ميليون مايت دارد لذا بايد دهنه جارو برقي را که شسته اي و تميز است و جلو آفتاب خشک شده است را روي تشک بگيري. بعد روي فرش بکش.

    5. آسم حيواني: استفاده از حيوانات مختلف در محل زندگي مثل بلبل و مرغ عشق و سگ و ... اين فرد مبتلا به آسم حيواني ميشود. آنفلانزاهاي حيواني که موجبات مريضي خود و خانواده را فراهم ميکند.

آنکه در روايات است که خوب است در خانه کبوتر نگه داريد براي کساني است که خانه‌ي ويلايي دارند و حيوان را يک گوشه‌ي خانه نگه داشته باشند نه اينکه حيوان روي فرش خانه قدم بزند.

در محيط خانه آبواژل، آمونياک، آرسنيک، هاله، سفيد کننده ها و شوينده هاي شيميايي يکي از عوامل آسم است و بعد برونشيک و بعد آب سياه چشم.

حالا ميخواهي ظروف را بشوري داخل يک لگن وسط حياط يا پشت بام بگذار حالا اين سفيد کننده را زير هواي آزاد بريز. و الا بخارات مسموم اين مواد شيميايي وارد فضاي خانه ميشود که مضر است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo