< فهرست دروس

موضوع: گشنيز، دخانيات، کافئين/ طب المعصومين

 

در جلسه ي گذشته بحث تا صفحه ي 327در مبحث «کذبوه» به معناي «گشنيز» پيش رفت. براساس علم جديد کليات گياه شناسي آن يعني «مولفولوژي» يعني ريختشناسي گياهي آن به اين شرح است که گشنيز گياه بومي جنوب اروپا و مناطق مديترانه است و در بيشتر مناطق ايران رويش دارد. اين گياه از زمان هاي قديم وجود داشته و مورد استفاده ي مصريان بوده است. بقراط اين گياه را مي شناخته و از آن براي درمان بيماري هاي مختلف استفاده مي کرده است. در قرون وسطا ضعف جنسي خود را با گشنيز درمان مي‌کرده‌اند.

اين گياه علفي ، يک ساله ، به رنگ سبز ،ارتفاع آن تا80 سانتي متر وبرگ هايش به دو شکل ظاهر مي شود، بخشي که در قاعده‌ي ساقه وجود دارد به شکل دندانه دار و بخش ديگر در طول ساقه به شکل باريک و نخي شکل مي باشد. قسمت مورد استفاده‌ي اين گياه ساقه، برگ و ميوه است. ميوه‌ي آن گرد و زرد رنگ مي باشد.بوي تازه‌ي اين گياه مطبوع است گرچه در برخي انواعش بوي نامطبوع و زننده هم ديده مي شود که براثر خشک کردن، اين بدبويي ازبين ميرود و خوش بو مي شود به شرط آن که در برار دستگاه هيتر برقي و يا جريان هواي سرد و خشک قرار دهيد. مثلا دستمال نخي بر روي آن انداخته و در برابر جريان باد پنکه قرار داد ويا آن را در سردکنهاي عادي قرار دهيم که اين جريان سرد بهتر از جريان گرم گرمکن است.چراکه خواص گياه بيشتر محفوظ مي ماند.

حتي نام لاتين گشنيز از لغت يوناني"کنيو" به معناي بد بو مي باشد. خشک که ميشود خوش بو ميشود.از آن جا که اروپا داراي آب وهواي شرجي مي باشد، از اين گياه در قرون وسطا استفاده مي شده تا رطوبت اضافي بدن را از بين برده و مانع افزايش رطوبت بافتي وسردي بيش از حد بدن بشود. براي فهم بهتر مارماهي را درنظر بگيريد.درصورتي که درمناطق حاره اي باشدولتاژ و سمش بيشتر خواهد بود. اگر در مناطق سرد و شرجي باشد، ولتاژ و سمش کمتر خواهد بود.بنابراين در مناطق حاره اي بسيار کشنده است و يا مارها در بخش هاي شمالي کشور ما ومناطق رطوبتي سم هايشان رقيق است و در صورت نيش زدنشان باوجود درد و الزام درمان، سمشان کشنده نخواهد بود.چون غلظت سم کم است. اما درمناطق کويري کشور ما مارهايي مثل افعي ويا مار سياه زنگي وجود دارن که بسيار کشنده اند ويا در جنوب خراسان به دليل خشکي سمي ترين مارهاي ايران موجود است مثل کفچه مار که کشنده ترين مار ايران است.

 

ترکيبات شيميايي گشنيز

در 100 گرم گشنيز مواد زير موجود مي باشد:

5/7گرم آب ،15گرم مواد چرب،38گرم سلولز(که آب طلب است)،1گرم اسانس،12ميلي گرم اسيداگزاليک، 170ميلي گرم کلسيم،50 ميلي گرم ويتامينc ،200واحدبين المللي ويتامين A

 

موادچرب گشنيز

مرکب است از: اسيدگليک ،اسيدپالمتيک ،اسيد لئيک ،اسيد پتروسه لينيک

دربرگهاي خشک گشنيز مقدار زيادي ويتامينA وc وجود دارد.پس براي کساني که اسکُروت دارند ويتامينc آن مفيداست.همچنين براي کساني که مشکلات پوستي دارند و سلول هاي پوست آنها زود مي ميرد و يا براي اشخاصي که نور چشمشان ضعيف است، ويتامين Aگشنيز مفيد خواهد بود.البته بايد به تجويز پزشک آن را مصرف کرد.چراکه استفاه ي بيش از آن موجب خلجانات ذهني فرد مي شود.

 

خواص داروي گشنيز

تخم گشنيز از نظر طب سنتي سرد و خشک است.

خواص تخم گشنيز:

تخم گشنيز را پودر کرده به نسبت مساوي با شکر طبيعي يا عسل مخلوط کرده براي تقويت بدن خوب است

 

عوارض گشنيز

زياده روي در مصرف گشنيز آشفتگي ذهني و اختلالات رواني در پي خواهد داشت. پس در همه ابعاد بايد خود را تقويت کرد. زيرا گاهي آدم در جسم خودش را تقويت ميکند اما فاتحه روحش را ميخواند.

 

حل عوارض گشنيز

براي مبتلا نشدن به عوارض گشنيز به موارد زير دقت شود.

ميگويند گشنيز:

     معده را تقويت کرده و به هضم غذا کمک ميکند اما بهتر است بجايش ميتوان انار شيرين بعد از غذا يا خرما يا سيب رسيده شيرين يا خربزه رسيده شيرين بخورد.

     ادرار آمور است. بجايش انگور يا خربزه بخورد

     قاعده آور است. بجايش دارچين، زعفران، گلپر استفاده کند.

     کرمهاي معده و روده را از بين ميبرد. بجايش تخم خام هندوانه بخورد. تمر هندي بي نمک بخورد.

 

بحث امروز: دخانيات

ديروز گفتيم دخانيات مثل سيگار و نيز مشتقات شيميايي مثل تيرک ،آب ژاول، هاله، و ... ضرر دارد:

1. احتمال مرگ را افزايش ميدهد

2. اختلالات در خواب مي آورد

اصلاحيه: در بحث اوتيسم معنايش را گفتيم «واماندگي». اين يک بيماري ژنتيکي است. اين فرق ميکند با cp که به معناي اين است که يک تا سه دقيقه اکسيژن به مغز نرسيده باشد. ظاهرا ديروز اشتباه بيان کرديم. اين گاهي از سکته يا پشت دهانه رحم بچه زياد ميماند يا اينکه خودش نفسش را زياد نگاه ميدارد و وقتي نفس ميکشد در محيط آلوده نفس ميکشد.

خواب ها

در بحث وحشت قبلا گفته بوديم. براي درمانش يکي از موارد، خواب راحت بود.

خوابهاي مکروه: خواب وقت فجر صادق، خواب بين الطلوعين، خواب وقت زوال ظهر ، خواب اول مغرب در روايات اين موارد نهي شده

 

خواب:

خواب در شب، خواب قيلوله(يک و نيم ساعت قبل از ظهر که اين خواب مستحب است و آثاري دارد مثلا ضد استرس است.) خواب اول اذان ظهر بعد از نماز و ناهار که «راحه للبدن» گويند. اما خواب عصر و نزديک مغرب و عند المغرب نه.

در کتب شيعي مانند مواعظ العدديه خواب را از حيث زمان 7 قسم ميکند که 4 قسمش نامطلوب است و 3 موردش جايز(گاهي واجب گاهي مستحب و گاهي مباح) است.

 

بيماريهاي گلوگيري:

    1. آشالازي: گاهي استرس ندارم ولي وقتي غذاي آبکي ميخواهم بخورم احساس ميکنم جايي گير ميکند. انقباض عضله تحتاني مري(قبل از اينکه وارد معده شود)نيست. بيماري «آشالازي» پزشکي امروزي برايش دوا ندارد بصورت جراحي مورّب يا آمپولهاي سمي ...بار ميکنند طوري که ديگه نميتواني به پشت بخوابي؛ تا دراز بکشي غذا مياد به دهانت.

درمان آشالازي: صَمق کُنار(درخت سدر از تيره عناب. هر درخت سدري نه، بلکه سدري که از تيره عناب باشد) با تخم کلفس مخلوط شود. قبل از غذا بخور. تمام ماهيچه هاي دستگاه گوارش باز ميشود.

 

2. گلوبوس:گاهي لقمه ميخواهي بخوري يا آب دهان را فرو ببري فرو نميرود. سرماخوردگي، تورم لوزه جاني، تورم لوزه سوم، بيماري آشالازي، استرس شديد ندارد. نام اين بيماري «گلوبوس» است.

 

حالت هاي مختلف بيماري گلوبوس:

1.احساس وجود توده در گلو

2. احساس وجود لقمه گير کرده در گلو

3. احساس فشار بغض مانند در گلو

 

سؤال: گاهي کسي ميگويد ميخواهم يک گوشه اي گريه کنم.آيا همين بيماري است؟

جواب: خير، آن بيماري دل نازکي است. با رقت قلب فرق ميکند. نظير بيماري غضبانکي و حالت حمله به ديگران.(بيماري مانيا)، غضبناکي بي مورد. اين مانيا فرق ميکند با قساوت قلب.

قسمت خوبش رقت قلب است و قسمت بدش قساوت قلب است. قساوت قلب که مربوط روح است فرق ميکند با اختلال رواني که 70نوع است و يک نوعش مانياست.

بيماري دل نازکي هم مربوط ميشود به اعصاب و روان و هم مربوط ميشود به قلب و عروق. اين فرق ميکند با رقت قلب.

بيماري گلوبوس مربوط ميشود به فشارهاي رواني و روحي است.

درمان گلوبوس: ضريب توکل به خدا و توسل به اهل بيت را بالا ببر و حس اعتماد به نفست را از دست ندي، بيماري ات خوب ميشود.

اين مسئله ربطي به بيماري هاي گوارشي ندارد پس اين مريض اشکال در بلع ندارد.

 

مضرات مواد کافئين دار:

قبلا گفته ايم که کافئين زياد يعني چاي، قهوه، شکلات، نسکافه و نيز نوشابه هاي کافئين دارد مثل پپسي، کوکاکالا، و ساير نوشيدني هاي کافئين دار مثل خامه شکلاتي و انواع بستني هاي کيم و... اين موارد

    1. غلظت صفرائي را بالا ميبرد و نيز موجب تشکيل لجن صفراوي ميشود. نيز باعث پيشرفت تشکيل سنگهاي پيگمانته‌اي صفرا ميشود

    2. کم خوني فقر آهن مي آورد(آنمي فقر آهن)

    3. گرفتگي عروق مي‌آورد مخصوصا گرفتگي عروق کرانل قلب

    4. مواد کافئين دار توهم زاست.يعني فرد و جامعه را از واقعيت ذهني بيرون مي آورد و به تشديد خيالات ميرسد. اين قبل از ماليخولائي است

چرا توهم زاست؟ زيرا مواد کافئين دار داراي داروهاي «سايکو اکتيو» است. يعني فعال کننده روان هستند که ظاهرا خستگي را از تن بيرون ميکنند اما در واقع اختلال رواني مي آورد به نوع ماندگار يعني توهم زا. ضريب خيالات بيشتر از ضريب فکر است.

روان شما متعادل است ولي اين موارد فعاليتش را بيشتر ميکند و بعد دچار اختلالات رواني ميشود.

در ظاهر مقداري به فرد آرامش ميدهد. مثلا چاي يا قهوه و... ضد خواب هستند اما مقطعي است و در ادامه کسلي مداوم و کوفتگي در پي دارد. اولش خوب است و حال اينکه اين موارد قمسي از مواد افيوني است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo