< فهرست دروس

موضوع: کلیه/ طب المعصومين

 

توجه: کلیه یک غده درون ریز است. از جمله هورمون رِنین تولید میکند. باید دانست علل از دست دادن کلیه ها عبارتند از:

     فشار خون بالا

     قند خون بالا

     کلیه های پلی کیستیک(یک یا هر دو کلیه دارای کیست است)

     نارسایی های مضمن کلیه: مثلا عفونت کلیوی یا مجاری ادراری دارد ولی درمان نکند.

     برخی داروهای شیمیای مانند بروفن، چرک خشک کن، انواع آنتی بیوتیک ها.

     نخوردن آب کافی و آبجوش ولرم(از دیگر عوارض نخوردن آبجوش ولرم: خشکی چشم، خشکی پوست، کمی ترشحات بذاق، خشکی نای و حنجره ،ایجاد یبوست، غلظت خون، بالا رفتن قند خون)

     دخانیات مخصوصا سیگار

 

تبصره: بالای هر کلیه غده فوق کلیوی قرار گرفته است.(جای کلیه ها: از طرف دنده های پشت آخرین دنده های سینه، دو طرف ستون فقرات؛ قسمت زاویه)

کسی بخواهد اولاد داشته باشد و عقیم نشود باید 4 قوه درون ریز سالم باشد: قوه هیپوتالاموس مغز، هیپوفیز مغز، غده های فوق کلیوی، دو تا تخم دان زن یا دو تخمک مرد.

 

تذکر: چیزهایی که کلیه ها را گرم میکند:

     جَذَر یعنی هویج زرد. طب الائمه علامه شبر مبحث جذر: دو سه عدد هویج زرد یا سه قاشقِ غذا خوری مربای هویچ زرد، یا یک لیوان آب هویج زرد را صبح ناشتا یا به همراه صبحانه میل شود.

     خولنجان یا قولنجان یا خسرو دارو: نصف قاشق چای خوری را زیر زبان نگه دار بعد فرو برد.

     خار خسک: یک قاشق چای خوری تا یک قاشق مربا خوری در یک لیوان آب جوش دم کنی یا عرقش را یک استکان یا یک لیوان را در هر 24ساعت بخوری.

     حبه السوده یا سیاه دانه: یک قاشق چای خوری تا یک قاشق مرباخوری بعد از غذا یا به همراه غذا

 

بیماری های مربوط به کلیه:

    1. بیماری L.C.H: (هیس تیو سیتوز لانگرهانس)

بیماری نادری که در آن سلولهای با فنوتیپ سلولهای لانگرهانس در بافتهای مختلف تجمع یافته و باعث تخریب بافت میشود. مثلا بافت پوست یا عضله است. بستگی دارد تا کجا بگیرد

 

علائم این بیماری:

     در مریض غده ای در کمرش ایجاد میشود

     اگر خانم باشد از کار افتادگی تخمدان

     باعث کم کاری غده فوق کلیوی میشود(این مربوط به بحث ماست)

     هاشی موتو تیروئید: کم کاری شدید تیروئید یعنی دائما تا آخر عمرش محتاج به دریافت ید میشود.

     ضعف اعصاب

     عدم تخلیه مناسب ادرار بخاطر نارسایی عصب مثانه(مربوط به بحث ما)

 

کمک به درمان:

     زنجفیل پروده شده در اثر گون

     دم کرده گون مخلوط با عسل گون(گون خوردنی) یک قاشق چای خوری

(گون اقسام مختلفی دارد که 4 قسم آنرا مرحوم حسین میرحیدر در کتاب گیاهان دارویی ذکر کرده است.)

 

درمان:

     غده در کمر: دم کرده گل استخدوس مخلوط با عسل استخدوس

     از کارافتادگی تخمدان: شیره‌ی چغندر مخصوصا شیره‌ی لبو

انار شیرین و انار ترش رسیده بعد از غذا

     کم کاری غده‌ی فوق کلیوی: کاهو بدون سس به همراه غذا

     هاشی موتو تیروئید: سبزی تره فرنگی با غذا بخورد. یعنی در 24 ساعت سه وعده بخورد.(ضمن اینکه اگر مرد باشد سرطان پرستات نمیگیرد یا اگر دارد رو به بهبودی میرود)

سؤال: منظور همین تره فرنگی بازار؟

جواب: خیر، اینها تره زراعی است. تره فرنگی خود روست. وحشی است. طولش و عرضش بیشتر است. زرد پائینش بیشتر است.

     ضعف اعصاب: صبحانه شیر تازه‌ی گاو کم چرب مخلوط با عسل آویشن. اگر خیلی حال مریض بود نان سبوس دار را با مربای گل بهارنارنج بخورد

     عدم تخلیه مناسب ادرار: هر 8 ساعت یک خوشه انگور بخورد که فربهی هم می آورد.

 

    2. اُنکولوژی(سرطان شناسی)

اگر مریضی هست که سرطانش مسری است. مریضی سرطان کلیه داشته است و بخاطر این سرطان یک کلیه اش را در آورده است و الان با یک کلیه زندگی میکند. این مریض سؤالش این است که سرطانم بدخیم شده است و زده به استخوان ها و سرایت بد کرده به ریه هایم. مِتاستاس کرده است. یعنی سرطانش بدخیرم بوده که به جاهای مختلف زده است.

 

داروهای شیمیایی انکولوژی در این بیماری:

درمان به علم جدید(شیمی درمانی) توسط دکتر رضوانی فوق تخصص انکولوژی، دکتر رحیمی فوق تخصص انکولوژی میگوید اینطور مریضی 5 دارو برایش تجویز میشود:

     آمپول زوفتا: ماهی یک بار باید زده شود.

     کپسول سوتِن: هر روز باید مصرف شود.

     قرص کلسیم هر روز اما با فاصله دو ساعته تا تداخل دارویی پیش نیاید.

     آمپول اَوِستون: هر دو هفته یک بار بایستی تزریق شود

     آمپول زیرجلدیP.d.poutin: پنج عدد که هر 5 روز یک بار زده شود.(بخاطر اینکه خون کم میکند و برای اینکه دچار کم خونی نشود. این آمپول خون ساز است)

 

درمان سنگ کلیه:

    1. مُنفَج(ادرار آور قوی) و منضج(خورد کننده قوی سنگ): مریضی که سنگ کلیه دارد و بخواهیم سنگ کلیه اش به راحتی دفع بشه باید هم منفج داد و هم منضج.

منفج: در میوه ها خربزه‌ی رسیده شیرین بعد از غذا بهترین برای منفج است. در علم جدید آخرین پیشرفتهای علمی ثابت کرده میوه ای که دارای دیورتیک بالا باشد خربزه رسیده شیرین است.

منضج: در علم جدید سنگ شکن مغناطیسی یا لیزری یا قطره سنگ شکن تجویز میشود. اما در طب سنتی آب ترب سیاه یا جوهر ترب سیاه بسیار مؤثر است. ولی چون طول عمر مفیدش دو هفته بیشتر نیست و باید سریع مصرف شود لذا خیلی متداول نیست.

امام صادق(ع) فرمودند: إجاس یعنی آلو بخارا. در بحث سموق (یعنی شیرابه درخت که در مجاروت هوا خشک شود.) سمق درخت آلو یک منضج قوی است. بهترین آلو بخارا، آلو بخارای سیاه است که پوستش را میگیرند خشک میشود بصورت مکیدنی قبل از شام میخوری. بین روز هم عصرانه، مغرب تا وقت خواب به اندازه یک نخود مزمزه کن و بعد فرو ببر.

کسی که عفونت کلیه هم دارد، تورم پروستات هم دارد، سنگ کلیه هم دارد. اینکه در دهان است گاهی کمی عرق خار شتری بخورد. گاهی هم کمی عرق طبیعی خارخسک بخورد. سریع سنگ ها دفع میشود.

    2. دادن مسهل به مریض.

     روغن کرچک: اما من نمیدهم زیرا زیاده روی در مصرفش عقیمی می آورد. اسپرم های مرد را کم میکند. نظیر نخود فرنگی ،نظیر سنگدانه، نظیر نیلوفر آبی یا دم نوش نیلوفر آبی که اینها هم اسپرم مرد را صفر میکند.

     روغن زیتون: مخصوصا اگر زیتون شیرین در عسل پروده باشد که هم برای سنگ کلیه خوب است و هم برای سنگ صفرا. روغن زیتون توی سرکه خوب است اما زیتون شور را ما تجویز نمیکنیم. زیرا یکی از علل از دست دادن کلیه ها فشار خون بالا بود. اما روغن زیتون یا زیتون سرکه یا زیتون شیرین را ما تجویز میکنیم.

     کره زرد گاوی

     مربای یا شربت انجیر که با قند درست شده: اگر دیابت داری با عسل میل شود. انجیر را با شیر سرد بخورد مسهل شدید است

     گلقند: گلبرگ های گل محمدی با قند ساییده. اگر دیابت داری با عسل یا با دوغ شیرین کم چرب بخور.

     مسهل برای گرم مزاجی ها در دفع سنگ:

آلوبخارا + آلوچه + تمر هندی بی نمک + عناب.

 

     مسهل برای سرد مزاج باشد: بشرطیکه کولیت روده یا کولیت زخمی نداشته باشد. آی بی اس نوع 2 نداشته باشد، اگر زن است حامله یا بچه شیرده نباشد:

برگ ثنا +برگ کاسنی+ گل ختمی(سفید یا پنیرک)

 

سؤال: برگ ثنا را چطور باید داد؟

جواب: یک قاشق چای خوری از هرکدام داخل لیوان ریخته شود بعد رویش دوغ شیرین کم چرب ریخته شود هم زده شود و قبل از غذا میل شود.

کسی که یبوست مزمن دارد این موارد را با دوغش مخلوط کند قبل از غذا بخورد.

 

     در زنان حامله و بچه شیرده: برگ ثنا باید حذف شود و بجایش گلبرگ گل محمدی گذاشته شود. سبزی کاسنی هم شیرش را زیاد میکند هم تخم دانش را فعال میکند برای باروری بعدی. گل محمدی هم مُلَیّن است. از طرفی گل ختمی سفید و خبازی نمیگذارد گرد و غبار زیاد این فرد دچار آنفلونزا شود.

 

    3. حاج غلامحسین سیدیان میگوید: برای کسی که دفع سنگ کند به راحتی بعد از اینکه منفج و منضج و مسهل دادی، سپس به حمام رود و یک لنگ را 8 لا کرده و دور سر بگذارد و داخل لگن بنشیند و دوش آب گرم را باز کند روی سر خود. هر وقت احساس کرد بدنش مخصوصا پهلوها و کلیه هایش گرم شده از جوشانده خارشتری یا خارخسک مخلوط با ناخنک پس از اینکه ناخنک را شسته و کوبیده و جوشانده به تدریج این مخلوط را به مقدار یک لیوان بخورد و بعد از بیرون آمدن از حمام یک لیوان آب هندوانه رسیده سرد غیر یخچالی بخورد. بیمار میبیند که سنگ کلیه اش به آرامی و بدون درد دفع میشود.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo