< فهرست دروس

موضوع: ابحاث الکليه و مايتعلق بالکليه/ طب المعصومين

مراد از مايتعلق بالکليه موجودات ريز ذره بيني يا همان ميکروب ها هستند.

امام صادق و امام کاظم عليهما السلام رواياتي در اين مورد دارند.

از امام کاظم(ع) در اصول کافي ج1 همان 30 يا 40 صفحه اول و از امام صادق(ع) در فروع کافي ج8 چاپ اسلامي اين احاديث را آمده است که در مورد ميکروب رواياتي بيان فرموده اند.

در پزشکي جديد چند سالي است که به اينها رسيده اند و بهش ميگويند ميکروبيولوژي.

 

انواع ميکروبها:

     باسيلها: در بحث هاي سيل ريوي اگر در ريه فرد 5 باسيل پيدا شود احتمال سل داده ميشود.

     آميب ها: در هواي سرد و نيز آب هاي خيلي سرد سريع تکثير ميشود و اگر به مغز انسان برسد فرد را ميکشد.

     ويروسها: اکثر ويروسها براي بدن مضرند اما کمي از ويروسها براي بدن مفيدند.

     قارچها: اين هم مفيد و غير مفيد دارند.

     مخمّرها: همه اش براي بدن مفيدند. مثل مخمر سرکه.

     باکتري ها: درست برعکس ويروسها. اکثر باکتري ها براي بدن مفيدند ولي يک تعداد کمي از باکتري ها براي بدن ضرر دارند.

کتاب: «ميکروبيولوژي» جاوت آدل برک

مباحث ميکروبيولوژي را علم پزشکي چند سالي است که بهش رسيده است در حاليکه قبلا سخنان اهل بيت را در اين زمينه داشته ايم.

 

خلاصه اينکه ميکروبها دو نوعند: گاهي براي بدن مفيدند و گاهي براي بدن مضرند. از اين ميکروبهاي مضر هم در معده هم در کليه و... وجود دارد. مثلا در عفونت معده ميگويند «هيلکوباکتري معده» که ميکروبِ مضر است و در يک سوم آخر معده مرکز تجمع اين باکتري است.

 

ميکروبيولوژي:

    1. جامعه ميکروبها هم خطرساز هستند(آنها که مضرند) و هم مهم و کارساز(آنها که مفيدند)

    2. در روي سطح بدن و داخل بدن تريليونها ميکروب داريم(چه مفيد و چه مضر) و ميکروارگانيسم ها( باکتري ها، ويروسها، قارچها و....)

کسي که مي خواهد در اين دنيا زندگي کند چاره اي از داشتن ميکروب در بدنش ندارد فقط بايد مراقب باشد ميکروبهاي مفيد را از دست ندهد و ميکروبهاي مضر ضرري بهش نزنند. پس زندگي بدون ميکروبها ممکن نيست.

    3. مجموع وزن همه ميکروبهاي بدن ما حدود يک و نيم کيلوگرم يعني تقريبا هم وزن مغز انسان ميباشد.

    4. ميکروبهاي روي پوست بدن و سرتاسر بدن پوست اگر سالم باشد بهترين محافظ بدن و اگر آسيب ببيند ضريب ايمني بدن کاهش مي يابد. مثلا دست زنان بيشتر از دست مردان باکتري هاي اسيدلاکتيک دارد. (لذا پوست دستش نازک و ظريفتر است و در مقابل موارد شوينده سريع آسيب ميبيند.) همچنين کف دست راست مردان از حيث تعداد ميکروبها بيشتر از دست چپ است و گاهي تفاوت هاي چشمگيري دارد که در تخصصي قلب و عروق بيان شده است که در تخصصي قلب کودکان و تخصصي قلب بقيه افراد با شيب زاويه اي عدد 18 در کف دست راست و عدد 81 در کف دست چپ ميفهميم مريض چه نارسايي قلبي دارد.

لذا معصومين ميفرمايند دستها را قبل از غدا بشوريد و با چيزي خشک نکنيد. يکي از علل پيشرفت بيماري سارس دست نشستن قبل از غذاست.

    5. ميکروبهاي مفيد باعث کارآيي صحيح ارگانهاي حياتي بدن ميشود مانند مغز انسان و قلب، کليه، کبد و حتي دستگاه گوارش. مثلا تعداد ميکروبهاي مفيد به نوع باکتري هاي مفيد در روده انسان از تعداد کل درختان و درختچه ها در سراسر جنگلهاي زمين بيشتر است.

(اگر باکتري هاي مفيد روده کسي کم شود از 90 نوع آلرژنها که عوامل حساسيت زا هستند يکي از علل حساسيتهاي شخص که اشک ريزش بي مورد و آبريزش بيني و سرفه هاي مکرر دارد کمبود باکتري هاي مفيد روده است.

براي بيشتر شدن باکتري هاي مفيد روده امام صادق(ع) به ما ياد داده اند که بعد از صرف غذا جهت هضم بهتر غذا، سيب درختي رسيده‌ي شيرين ميل شود که آنتي هيستامين طبيعي است و گيرنده h1 جدار معده را فعال ميکند. اگر کسي يبوست دارد پوست و گوشتش را نخورد بلکه آبش را بگيرد و بخورد.

سؤال: باعث لاغري نميشود؟

جواب: صبح ناشتا بخورد باعث لاغري ميشود. براي رفع لاغري و فربه شدن هم انار شيرين بخورد، پنير تازه با خربزه رسيده‌ي شيرين شب بخور.سوپ بوقلمون بخورد. خرما و انجير و مغز بادام شيرين درختي بخورد.)

بايد دانست 99% از کل ميکروبهاي روي بدن و داخل بدن (ميکروبيوم) درون دستگاه گوارش (يعني از دهان تا مقعد)است.

(حالا فرمايش پيغمبر(ص) را يکبار ديگر نگاه کن اما با نگاه فوق تخصصي ميکروبيولوژي الْمَعِدَةُ بَيْتُ‌ كُلِّ دَاء.

پس اگر کسي رعايت بهداشت فردي و اجتماعي نکند؛ غذاهاي مانده و فست فود مصرف کند؛پرخوري کند و... دستگاه گوارش او ودر نتيجه مغزش دچار مشکل خواهد شد پس ديگر نمي شود از او توقع تعقل و تفکر داشت.)

1% ديگر از ميکروبيوم ها(يعني تمام باکتري ها و قارچها و انواع ميکروبها که در يک قسمت بدن زندگي ميکنند) در درون و بيرون بدن پخش اند.

    6. ژن هاي ميکروبي درون بدن به نسبت 100 به 1 از ژن هاي DNE خود انسان بيشتر است.

    7. حداقل 1200 نوع ميکروب (حدود 20 سال قبل ميگفتند تعداد ميکروبهاي داخل دهان به نوع باکتري حدود 500 باکتري است) در فضاي دهان وجود دارد. بيشتر اينها مفيدند فقط 8 نوع از اين باکتري ها براي دهان و حلق و لثه مضرند که باعث پوسيدگي دندان، آسيب به لثه و يکي از علل بوي بد دهان است.(بوي بدن دهان 23 الي 25 عامل دارد) لذا حين خواب ترکيبات سولفوري توسط باکتري هاي مضر توليد شده و آنقدر بد بو هستند که اگر تشنه باشيد و آب دهانتان خشک شده باشد از شدت بوي بد آن از خواب بيدار ميشود.

    8. ميکروبيوم ها يا جامعه ميکروبي درون بدن يا بيرون بدن هر انساني با انسان ديگر فرق ميکند. لذا هيچ دو انسان در اين ويژگي(ميکروبيوم ها) با هم مشترک نيستند.

 

انساني که دوست دارد هر رنگي داشته باشي، خوب است رنگ خدايي داشته باشد که ليس کمثله شيء. و تو بدان که در خلقتت ليس کمثله شيء هستي. پس يگانه بنده اي باش که فقط اطاعت و بندگي خدا ميکند؛ خدايي که ليس کمثله شيء است. ما انسانها به ديد متعارف مثل و شبيه داريم اما به ديد بصيرتي از آيات و روايات هيچ انساني مثل ندارد. زيرا درون و برون انسانها از حيث ميکروبيوم ها صددرصد با هم متفاوت است. پس اي انسان نگذار اين بي مثلي تو در سقوط و فساد و بي بند و باري باشد بلکه اين بي مثلي تو در صعود باشد. همچون سلمان باش نسبت به حضرت رسول(ص) که ليس کمثله شيء. در مفيد باشد ليس کمثله شيء باش.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo