< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

95/06/20

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:سموم-طب المعصومين ص350

 

بحث در انواع سموم بود.سم مار، عقرب، عنکبوت سمي و حتي سم اژدهاست که نوعي از سخت پوستان خشکي است که 40 نوع باکتري خطرناک در بذاق دهانش است. چهاردست و پايش بلند است تقريبا 30 سانتي ميشود. زبانش دراز است دو شاخه است. وقتي ميخواهد برود شکار آب دهانش ميچکد.

 

معرفي کتاب

سموم ميکروبي در اسلام و غرب نويسنده دکتر صبور اردوبادي استاد سم شناسي دانشگاه آذرآبادگان تبريز

دکتر مهدي بلالي مُد، پدر علم سم شناسي ايران و مؤسس انجمن سم شناسي ايران و داراي تأليفات فراوان در حوزه سم شناسي است.

دکتر ابوالقاسم متين عضو انجمن گياهان ايران است: قند و شکر توي دستگاه گوارش اسيد سولفوريک ميشود.

 

با وارد شدن سموم به بدن اول درد شديد احساس ميکني بعد انقباضات شديد ماهيچه اي احساس ميکني بعد ايست قلبي ميشود. بعد از درون از بين ميروي.

آقاي سيد کاظم مؤذن زاده: مارها در حفظ تعادل محيط زيست نقش مهمي دارند. مخصوصا از بين بردن موش هاي مزاحم کشاورزي مثلا موش خرمايي موش کور. مارها از جمله موجودات و مخلوقات فوق العاده خطرناک و هول انگيزند. نظير عقرب رتيل عنکبوت سمي قورباغه سمي، کوروکوتيل، مارماهي دريايي و....

تذکر: به دست آوردن پشت گردن مار و بي حرکت ساختن دم مار، مار را از کارايي مي اندازد.

تبصره: از سم مار در صنعت دارو سازي و تهيه سرم استفاده ميشود. و در درمان بيماري هاي عصبي درمان فشار خون بيماريهاي قلبي سکته هاي مغزي و درمان گزيدگي ها از موجودات سمي سودمند است.

توجه: حدود 3200 گونه مار در دنيا شناسايي شده که 700 گونه از آن سمي هستند. از اين تعداد 75% آنها سم مهلک دارند. داشتن دم نازک و سر مثلثي و دندان تو خالي علامت سمي بودن مار است.

اول گاز ميزند و بعد در محل گاز کندن کپسول سمي ميگذارد. تو از درد به خودت ميپيچي. در حاليکه ميتواني سريع با موچين کپسول سمي را برداري و بعد محل را با محلول سرکه شستشو ميدهدي و در مجاورت هوا خشک ميکني و سپس با پودر زردچوبه خالص پر ميکني. اگر عسل گون همراهت هست تا کپسول زردچوبه را در آوردي داخل گازگرفتگي را عسل گون ميگذاري و با گاز استريل غير روغني ببند.

وقتي هم که سگ بخشي از بدن را گاز گرفت روي محل گاز گرفتگي شامپو بريزيد يا صابون بزنيد تا فرد بيماري هاري نگيريد.

اغلب مارها تنها با احساس خطر حمله ميکنند.لذا نبايد سرو صدا کرد و بهش نزديک شد. اگر عقب برويد و سروصدا نکنيد مار حمله نميکند. مگر اينکه گرسنه باشد.

در ايران تا کنون 65 نوع مار شناسايي شده است. از اين انواع 5 گونه اش مربوط به درياي جنوب است و 60 نوعش مربوط به کل ايران است مخصوصا خشکي و بالاخص نواحي کويري. از مار افعي تا مار سياه و مارهاي ديگر.

از اين 65 نوع، 40 گونه غير سمي اند و 13 گونه سمي و 7 گونه اش نيمه سمي است. گونه نيمه سمي در تمامي ايران يافت ميشود.

مارها فاقد دست و پا و فاقد گوش اند. در عين حال هر سطحي را به راحتي راه ميروند. و با فلسهايي که روي بدن و شکم خود دارند حرکت ميکنند و به رغم نداشتن گوش کوچکترين صداها را در سطح زمين تشخيص ميدهند. حتي اخيرا دانشمندان براي تشخيص زلزله در شهرهاي بزرگ مانند تهران از مارها بهره ميبرند.

علاوه بر استفاده از ماکيان و چهارپايان براي تشخيص ضريب شکست گسلها و زلزله، علاوه بر اينها از مارها استفاده ميکنند.

در بحث ماکيان چند ساعت و در بحث چهارپايان مثل اسب نيم ساعت قبل، ضريب شکست گسلها از اعماق زمين به سطح زمين برسد اسب ميفهمد.

بايد دانست مارهاي سمي و غيرسمي از لحاظ شکل ظاهري با هم تفاوت دارند. سر مارهاي سمي مثلثي شکل است و مردمک چشم آنها عمودي است. (چهار علائم دارد: دم نازک، مردک عمودي چشم، سر مثلثي، دندان نيش توخالي) و داراي دم کوتاه و کلفت هستند. و حرکت آنها بطني است.

اما مارهاي غير سمي سرشان گرد است(بيضي شکل) مردمک چشمشان گرد است، و از قطر مياني بدن تا انتهاي دم باريک ميشود. يعني کل مار از نيمه به دم باريک ميشود.

طرز حرکت آنها مستقيم ولي مارپيچ است نه بطني.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo