< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

95/07/04

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ماء -طب المعصومين ص352

سؤال: آيا بر حکم سيگار قبح عقلي بار ميشود؟

جواب: هم قبح عقلي و هم قبح فقهي. بخاطر اينکه با مصرف دخانيات، مصرف مواد افيوني و نيز مصرف قرص هاي روان برگردان 4 هزار نوع سم وارد بدن ميشود. و بيش از 35 نوع سرطان در پي دارد.

در زندگي شهري چيزي که زياد است دود است و اين همه بيماري دارد.

عمل معصوم حجت است. کجا در روايات ما داريم که اهل بيت سيگار مصرف کرده باشند يا چاي و قهوه و اين موارد را مصرف کرده باشند؟ امروزه برخي دکترها حتي در صدا و سيما تبليغ قهوه و اين موارد را ميکنند. هر بزرگي که باشد و اهل سيگار و چاي باشد عملش حجت نيست. دارد اشتباه ميکند.

فرد کلي زحمت ميکشد پول در مي آورد اما زود دود ميکند. ريه هايش را خراب ميکند، خونش را خراب ميکند، نسلش را هم خراب ميکند. نيکوتين سيگار و قليان روي کروموزن 16 و 17 انساني رسوب ميکند. عقب ماندگي ذهني ژنتيکي مي آورد.

 

اينکه استسقا را مساوي با آب آوردگي شکم و آسيت بگيري غلط است. اين غلط مشهور است. ما اصلا ورم معده نداريم بلکه ناراحتي هاي غير عضوي معده است.

پس استسقا يعني تجمع مايعات اضافي بدن به اصطلاح تخصصي بافت شناسي ميشود تجمع مايع اضافي بافتي. با آبسه و کيست و ورم و نفريت و آماست و تاول فرق ميکند.

الهبن يا الماء الاصفر که در روايات شيعه آمده است گفتيم اين به معناي آب آوردگي شکم است. به اصطلاح پزشکي ميگويند آسيت.

 

ادامه مطالب از کتاب ابن سينا

.... فمن تدارکه ترويقه و مخضه..

هم بايد تصفيه کنيد و هم بايد گند زدايي کنيد

«ترويقه» يعني زلال کردن آب و تصفيه کردن آب از رسوبات گوناگون مثل سنگ ريزه و خاک و خاشاک و جانوارهاي مختلف.

«مخضه» يعني گندزدايي، ميکرب کشي، ضد ويروس و باکتري هاي مضر حالا در طول تاريخ مختلف بوده است مثلا در زمان ما کلر ميزنند و در زمان ابن سينا پياز وسرکه ميزدند توي آب يا به همراه آب ميخوردند يا اينکه از خاک طيب طاهر بلد خود يا از آب آشاميدني سالم بهداشتي بلد خود مخلوط ميکردند با آبي که ميخواستن بخورند.

کتابهاي لغوي مانند قاموس المحيط جلد 3 ص 238 ماده روق صاف کردن زلال کردن معنا کرده است.

مجمع البحرين ج5 ص 173 الترويق التصفيه

قال و مما يدفع... اين تصفيه آب براي بدست آوردن آب زلال و صاف و روشن است که کاملا سالم و بهداشتي است. يعني به دست آوردن آب خالص. پس مخضه ميشود مخلوط کردن، به شدت منزوج کردن و بعد تکان دادن شديد. يعني پياز يا سرکه يا خاک بلدت را مخلوط کني و خوب تکان بدهي و بعد بگذاري کناري تا ته نشين شود تا هم رسوب گيري شود و هم گند زدايي شود. گندزدايي چطور؟ باکتري هاي مفيد در خاک يا در آب يا در پياز باعث از بين رفتن باکتري هاي مضر در آب ميشود.

در روايت است از ظرفي که چند مؤمن طيب طاهر که بيماري خاص دهان و دندان و لثه ندارند از آن آب خورده اند شما هم بخور.

شيخ صدوق مي فرمايد 70 بيماري رفع ميشود. در تخصصي ميکروبيولوژي جاوز، باکتري هاي مفيد در دهان انسان بيش از 500 باکتري است. حالا وقتي تعدد نوشيده ميشود چقدر باکتري هاي مفيد وارد ميشود. نظير شير مادر که مصونيت بچه شيرخوار را بالا مي آورد. بس که ضد باکتري هاي مضر دارد. يک پاد زهر قوي است.

اينها موجودات مفيدي هستند که به شما خير ميرسانند و از زبان امام صادق در فروع کافي کتاب الروضه جلد 15 چاپ دارالحديث و نيز امام کاظم در کافي جلد يک اوائل کتاب بيان شده است. موجودات ريزي که به شما خير ميرسانند و شما نميبينيد.

قال ابوعلي سينا.....

    1. ومما يدفع فساد المياء المختلفه البصل پياز خصوصا مع الخل(سرکه طبيعي) و ال... (سير) فانه ترياق لذاک اين پياز با اين دوتاي ديگر پازهرند براي آب آلوده که تصفيه کنند.

    2. مما يدفع ضرر مياه الغليظه(ميخواهي رسوب هم بگيري) ان يتناول عليه ... فانه لذالک ترياق بعدش يک سير بخور. چون ويروس مضر، باکتري مضر، جرثومه هاي مضر هستند. اکثر ويروسها مضر هستند ولي برخي مفيد اند. در باکتري برعکس است که اکثرا براي بدن مفيدند وبرخيش مضرند.

 

سؤال: گياهي هست براي از بين بردن ويروسها؟

جواب: بله. از کلر هم قويتر است. دکتر «حسين ميرحيدر» در کتاب «معارف گياهي» برخي گياهان را نام ميبرد که خاصيت گندزدايي آبشان از کلر هم قويتر است. کلر مضراتي دارد که اين گياهان ندارد.

کاهو بوي سير را از بين ميبرد.

    3. و مما جاء من التدبير الجيد لمن يشرب المياه المختلفه ان يستصحب معه من ماء بلده از آب آشاميدني سالم بلد خودت همراه خودت بردار فيمزجه بالماء الذي يليه توي شهر ديگر که ميخواهي آب بخوري اين آب آشاميدني سالم را قاطي آن آب کن و کمي صبر کن و بعد بخور.

و ان يأخذ من ماء ينزل عليه الي الذي يليه فيمزجه بمائه و لايزال کذلک در هر سفري اين کار را بکن که از آب آشاميدني سالم شهرت بردار حتي يبلغ مقصده تا اينکه از آب توي راهي نخوري که علمي به سالم بودنش نداري. تا به شهر مقصدت برسي.

و ان يستصحب من طين بلده از خاک شهرش، خاک پاک طيب بردارد و ممزوج کند با آب توي مسير.خاک شني باشد بهتر است که براي رسوب گيري دقيقتر است.

و يخلط منه بکل ما يطرء عليه و يخلط به حتي يمزج ثم يترکه حتي يصفو يشرب بمصفاه کخرقه حالا از يک صافي ردش کن مثلا پارچه کتان.

آب جوشيده براي مناطقي است که آب رسوب ندارد که بخواهيم تصفيه کنيم اما در مناطقي که سيل آمده يا زلزله و... اينجاها بايد رسوب گيري کرد. و الا در مناطقي که وبا و تيفوس و... آمده بايد آب در ظرفهاي درب بسته جوشيده شود. چون بيماريهاي مسري عفوني مثل وبا در آب سريع تکثير پيدا ميکند.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo