< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

95/08/11

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: الماء و شربه-طب المعصومين ص354

 

ابتدا مهندسي سازه و نصب تأسيسات بر روي آب را مطرح ميکنيم و سپس دنباله بحث نقش آب در درمانهاي مختلف را.

 

مهندسي سازه بر روي آب

فرودگاه بين المللي کانزاي فرودگاه جديدي است که دهمين سالگرد تأسيس خود را ميگذراند. هر نيم ساعت يک هواپيما روي باند فرودگاه مي نشيند. هر هفته 300 هزار مسافر وارد اين فرودگاه ميشوند و روزانه 10 هزار چمدان در اين فرودگاه جابجا ميشود. اين فرودگاه در واقع جزيره اي بر روي آب مي باشد. گرچه در اصطلاح سياسي ژاپن کوچک گويند. اين فرودگاه در 4 طبقه ساخته شده است که ارتفاع آن از کف دريا و اقيانوس 300 متر و از کف فرودگاه تا سقف ساختمان فرودگاه 30 متر مي باشد.

اين فرودگاه 92 بالابر دارد. اين فوردگاه ساختمان عظيمي دارد که فقط 5هزار پنجره شيشه اي دارد. براي تأمين سوخت هواپيماهاي اين فرودگاه 4هزار کشتي نفتکش در خدمت است و در 4 قسمت فرودگاه مخازن بزرگ بنزين ذخيره هواپيمايي است که اين 4 مخزن سوخت 74 روز هواپيماها را تأمين ميکند.

چون اين فرودگاه وسط اقيانوس مي باشد لذا داخل خود فرودگاه نيروگاه برق ساخته شده است. هزينه ماهانه مصرف برق در اين فرودگاه 37 هزار دلار است لذا مولد برق در اين فرودگاه 24 ساعته فعال است. در اين فرودگاه کارخانه سوخت زباله و نيز پسماند زباله و جداسازي ها (بازيافت) وجود دارد.

فاصله اين فرودگاه تا خشکي 11 کيلومتر است که تماما جاده زده شده است. اين فرودگاه 4 کيلومتر طول و 2هزار و پانصد متر عرض دارد. باند فرودگاه 3هزار مترمربع مساحت دارد. براي ساخت چنين فرودگاه با عظمتي 200 ميليارد تن مواد مصرف شده است. هزينه ساخت اين فرودگاه 15 ميليارد دلار بوده است که باعث ايجاد اشتغال يک ميليون نفر شده است.

از نقطه نظر مهندسي سازه از حيث مهندسي بيرون سازه و از حيث مهندسي درون سازه چنين فرودگاهي در سطح جهان بي نظير است. اين فرودگاه در سال 1994 ميلادي افتتاح شد. علائم مسير روشنايي اين باند 5 هزار متر است.

برج مراقبت اين فرودگاه 360 درجه است با ضريب ايمني بالا که در تمام ده سال فقط يک بار در اين فرودگاه حادثه رخ داده است.

از آنجا که اين فرودگاه در يازده کيلومتري خشکي است و در معرض وزش طوفانهاي مختلف است لذا بايد درب و پنجره ها طوري باشد که آسيب پذير نباشد. لذا تمام مهندسي هاي بيروني سازه با دقت فراوان رعايت شده است.

 

بحث آب و برداشت صحيح آب در ايران

در ايران ميزان روان آب، يک ميليارد و 342 ميليون متر مکعب است که نسبت به ميانگين بلندمدت آن( دو ميليارد و 329 ميليون متر مکعب است) کاهش 42 درصدي آب را نشان ميدهد.

1. شيوه آبياري غرق آبي هميشه شيوه غلط بوده و هست. ميزان علف هاي هرز را زياد ميکند و درصد زيادي از آب را از بين ميبرد.

2. مهندسي آبياري به نوع قطره اي، کوزه اي، باراني، گلخانه اي به شرطيکه سموم شيميايي نباشد اگر بحث رجحان فعل است در زمان ما مستحب مؤکد است. قرن اخير جنگ آب است. لذا بايد مهندسي آب موجود شود

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo