< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

95/08/16

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: الماء - طب المعصومين ص355

 

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا يَشْرَبْ أَحَدُكُمُ الْمَاءَ حَتَّى‌ يَشْتَهِيَهُ‌ فَإِذَا اشْتَهَاهُ فَلْيُقِلَّ مِنْهُ.[1]

پر نوشي، پر عرقي، پر ادراي نداشته باش زيرا اين ميتواند علامت بيماري باشد مثل ديابت يا عادت زشت.

لاي نهي هميشه ظهور در اين دارد که هيچوقت اينجوري نکن. عام شمولي استقراقي است.

نه اينکه نوشيدني به مقدار مورد نياز بدنت ننوشي. سوء تغذيه يا نسبت به غذاست يا نسبت به آب و آبجوش ولرم. اکثرا سوء تغذيه معنا ميکنند.

اين درست نيست که شب تا صبح پارچ آب کنارش باشد و از آن بدتر کسي است که شب تا صبح بطري نوشابه کنارش باشد.

حتي يشتهيه... بيماري بي اشتهايي نداشته باش يا مقتضاي سن خودت و کار خودت را در نظر بگير.

اين سه مسأله مهم است که در نظر گرفته شود. کسي که کارش مطالعه است با کسي که کارش در کوره است يا نانواست اينها در نيازشان به آب يک جور نيستند. يا اينکه اين فرد بچه است يا جوان يا نوجوان يا کهنسال است و.... بر اساس آن بايد گفت چقدر آب بخورد. مثلا بچه اي که شير مادر مينوشد _شير مادر بيشترش آب است_ ميگوييم فاصله شير دادن از نيم ساعت تا دو ساعت باشد نه بيشتر و الا بچه دچار تشنج ميشود گاهي به خاطر افت قند خون و گاهي بخاطر کم آبي بدن.

بي اشتهايي طبيعي گاهي بخاطر کمبود فلز روي در بدن است. گاهي بي اشتهايي طبيعي التهابي است، مثلا مواد نشاسته اي مثل برنج و ماکاراني و کوکو سيب زميني زياد ميخورد از طرفي ميوه کم ميخورد بي اشتهايي التهابي مي آورد زبانش لايه ميبندد. اولش سفيد است. گاهي آنقد التهابات شديد است که رنگ زرد پررنگ ميشود. گاهي هم بي اشتهايي عصبي است. خود خوري و استرس و درگيري ذهني و اينهاست. اينها را بايد اول درمان کرد.

گاهي هم بخاطر کمبود باکتري هاي مفيد روده است. که اين عوارضي دارد يکيش بي اشتهايي است و يکيش هم آلرژي است. مثلا اشک ريزي بي مورد دارد و نيز آبريزش بيني.

غذاي باکتري مفيد روده را بالا ببر تا تعدادشان در روده زياد شود. مثلا سيب رسيده شيرين بعد از غذا بخور. اگر افسردگي و سرماخوردگي داري سيب سرخ معطر بخور. اگر ضعف عمومي داري سيب زرد بخور. چون کسي که باکتري هاي مفيد روده اش کم است جدار معده اش گيرنده آلارم کاذب ميدهد و فرد مبتلا ميشود به قرص هاي آنتي هيستامين در حاليکه آنتي هيستامين طبيعي سيب است.

آب زياده نخور تا اينکه اشتهاي طبيعي داشته باشي بر نوشيدن آب يا خوراکي. حالا که اشتهاي واقعي طبيعي داري(يعني اشتهايت کاذب نباشد مثل آنهايي که ديابت دارند، مانند کلسترولي ها که چربي مضر خونش بالاست و ميگويد هميشه دهانم خشک است و مزه تلخي ميدهد. پر نوشي دارد. نيز کسي که عادت بد دارد مثلا آب يخ ميخورد. آب سرد تگري هم چربي کبد مي آورد و هم تشنگي کاذب مي آورد.) گاهي بي اشتهايي طبيعي مقتضاي سن است مثلا در غالب مردم سنين 25 سال به بالا حس طبيعي تشنگي در آنها ضعيف ميشود يا از بين ميرود. لذا خود فرد بايد در جيره غذائيش آب و آبجوش ولرم بگذارد. لذا کساني که پير و کهنسال هستند و بيماري هاي متابوليک دارند قند و چربي و فشار خون دارند و هميشه دهانشان خشک است هر دو ساعت بايد آب بخورد. زيرا آب بدنش که خشک شود هم يبوست دارد، هم قند خونش بالا ميرود هم چربي خون و فشار خون و غلظت خونش بالا ميرود هم کليه هايش کم کار ميشود. حالا اگر کسي علاوه بر اينها خشکي چشم هم دارد اين فرد هر دوساعت يکبار آب بخورد و هم اينکه قطره شيميايي چشم بچکاند تا چشمش کور نشود. ديابتي اي که قند خونش بالاي 300 است و فشار خون هم دارد علاوه بر آب و آبجوش ولرم در هر دو ساعت و نيز چکاندن قطره شيميايي چشم، در جيره غذائيش هم پياز خام، هم سير و هم موسير ميگذاريم. تا 24 ساعت از هر کدام يک عدد بخورد تا کم کم اشک طبيعي زمينه اش فراهم شود. اگر يبوست و بواسيرش را درمان کرد ميگوييم يک عدسي هم بخورد تا رقيق القلب شود زيرا در اشک چشم انسان ماده اي هست که تا 90 % داخل چشم و پلک چشم را ضد عفوني ميکند. لذا در روايات هست که اشک چشمت را خشک نکن.

براي درمان دردهاي التهابي سينوس، کم کاري کليه و رقيق کردن خون ثابت شده است که چاي سياه تازه دم کم رنگ بدون اسانس مفيد است.

از طرفي مصرف کافئين تورم لوزه هاي جانبي، غلظت صفرا و کم خوني فقر آهن را در پي دارد.

حالا در ماه پاييز که هوا سرد و خشک است بچه ها سرفه هاي خشک ميگيرند و آب دهانشان را نميتوانند قورت دهند، و دکتر همش چرک خشک کن ميدهد. در حاليکه اين فرد لوزه هايش عفونت ندارد، آنژين گلو هم ندارد بلکه تورم شديد لوزه دارد. زيرا اين بچه چاي، قهوه، شکلات، کاکائو زياد ميخورد و ديگر اينکه توي اين ماه ميوه نارنگي زياد ميخورد. بهترين دارو براي گلو درد يکي شير تازه ولرم و دوم نمک طبيعي است.

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا وَجَدْنَا لِوَجَعِ‌ الْحَلْقِ مِثْلَ حَسْوِ اللَّبَنِ.[2]

ما براي گلو درد دارويي پيدا نکرديم مثل جرعه جرعه نوشيدن شير.

روايات ديگري هم هست که نمک را مفيد براي ضد درد گلو ميداند.

غذا را بي نمک درست کنيد اما اول و آخر غذا مقداري نمک مصرف کنيد.

ادامه روايت:... حالا که اشتهايت طبيعي است پرخوري نکن بلکه به مقدار نياز و سن و شغلت آب بنوش.

 

 


[2] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج59، ص182، ط دار إحياء التراث العربی.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo