< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

95/09/29

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مايعاتي که آب دارد-طب المعصومين

 

بعد از بحث از آب و انواع آبها مثل ماءالرجل، حالا بحث در مورد مايعاتي است که درصد بالايي آب دارند. مثل آب هندوانه و...

 

سؤال: مايعاتي که درصد بالايي از آن آب است مثل هندوانه آيا درست است اينکه برخي شبها مثل شب يلدا هندوانه ميخورند؟

جواب: کار درستي نيست. زيرا:

اول اينکه در روايات ميفرمايند هر ميوه اي را در فصل خودش بخوريد.

دوم اينکه شب اول زمستان است بخواهي رطوبتش را بيشتر کني سردي اش را بيشتر کني با مصرف هندوانه، اين کار تکرر ادرار، بي اختياري ادرار، تب کليه، قولنج کليه، بلغم سفيد، در بدن بالا ميرود. حالا اگر فرد در سن سالخورده گان باشد يا پرخور و کم تحرک است اين فرد پوده و سردل ميکند، تخمه ميکند. ضريب رطوبت اضافي بدنش بالا ميرود.

 

در گذشته که امکانات انبار داري و حمل و نقل و کاشت ميوه هاي گل خانه اي وجود نداشت ميوه هر فصلي در همان فصل توليد و عرضه ميگرديد و ميوها هم رسيده بود. ولي متأسفانه با پيشرفت و توسعه تکنولوژي (اما حذف خدا و ديانت و قيامت از ميان مردم) بجاي استفاده بهينه از اين فن آوري هاي نوين و به روز در راستاي تحقق اهداف عاليه بشر، صرفا براي کسب درآمدهاي سرسام آور به گونه حرام به کار گرفته ميشود.

در همه چيز مخصوصا ميوه ها و سيفي جات، با انواع سموم شيميايي و بعضا گلخانه اي، با انواع نگهدارنده هاي شيميايي، در همه فصول سال در سطح وسيع عرضه ميشود. در حاليکه در طب سنتي مصرف ميوه هاي فصل هر منطقه براي افراد آن منطقه مفيد است.

اما در روايات شيعه ميفرمايد ميوه هر فصلي را در فصل خودش مصرف کنيد. حتي اگر آن ميوه ها جزو همان جغرافياي طبيعي باشد.

يکي از بدترين مواردي که در اين چند دهه اخير رخ داده است خوردن هندوانه در شب يلداست در حاليکه در قديم سفارش حکما در شبهاي طولاني زمستان خوردن انار رسيده بعد از شام، خوردن کدو حلوايي خام يا پخته با رب انار، آجيل( که در روايات شيعه ميفرمايند آجيل خام تازه بي نمک نه شور و تفت داده که تورم پروستات در مردان و ناراحتي هاي دهانه رحم در زنان مي آورد) خشکبار گرم مانند خرما و کشمش خشک سالم، ميوه هاي فصل زمستان مثل سيب رسيده شيرين، پرتقال، نارنج(در سوپ يا گوشت)، ليمو شيرين(پرتقال و ليمو شيرين با هم مصرف نشود. بلکه جدا جدا باشد. يکي با ناهار و يکي با شام باشد)، انار رسيده بعد از غذا.

 

براي کمک به هضم غذا:

خرما، انار، سيب، خربزه رسيده شيرين. اينها را بعد از غذا بايد خورد نه چايي و...

ميوه يا نوشيدني نيم ساعت قبل و بعد از غذا بايد مصرف شود و اگر بيماريهاي گوارشي دارد 2 ساعت قبل و بعد از غذا باشد.

 

براي درمان هِزال که لاغري مفرط است 12 چيز بيان شده که يکيش شبها پنير تازه با خربزه رسيده شيرين در فصل خودش خوردن است.

يا مثلا در تابستان خيار بوته اي با خرماي خشک خوردن.

 

اثرات کافئين زياد(چاي، شکلات، نسکافه و...):

آهن بدن را کم ميکند و از طريق بول دفع ميشود.

غلظت صفرا را بالا ميبردو زمينه لجن صفراوي ميشود.

ايجاد خلط هاي اضافي ميشود.

 

هندوانه چون طبعش سرد و تر است و ميوه فصل تابستان محسوب ميشود (لذا خوردنش در زمستان ضرر دارد. آنهم ميوه مانده در طولاني ترين شب سال مصرف ميشود که چند برابر ضرر دارد.) و مزاج فصل زمستان سرد و تر است. خوردن هندوانه در فصل سرما و بدتر از آن درچله زمستان و آنهم در شب (خود شب هم مزاجش سرد و تر است) کاري کاملا اشتباه است. اين کار قطعا باعث غلبه بلغم ميشود يعني موکوس. (بلغم سفيد را موکوس گويند. بلغم سياه اسيد اوريک خون است که همان نمک سمي خون است. کسي که مزاجش بلغمي است يا سرفه خلطي دارد يا رطوبات مغزش زياد است يا سکته ناقص کرده است يا سنش از ميان سالي به کهنسالگي رفته است اينها طبعشان روي بلغمي بودن است حالا خوردن هندوانه براي اين افراد بسيار خطرناک است.)

مخصوصا افرادي با مزاج بلغم بيشتر اذيت خواهند شد. حالا هر کسي با توجيهات واهي و سخيف در شب يلدا هندوانه خورد حتما از آجيل هاي گرم در شب يلدا استفاده کنيد مثلا دو عدد مغز گردو با پنير تازه، 14عدد مغز خام بادام شيرين درختي(بي نمک و بدون تفت)، 21 عدد کشمش، يا 21 عدد مويز بدون هسته براي مردان و زنان با هسته اشکال ندارد.

پسته را نگفتيم براي اينکه خود پسته قبض مي آورد و با پرخوري و کم تحرکي يبوست شديد ميشود لذا ما پسته را نگفتيم.

در قديم حکما براي نگهداري ميوه ها تدابير و اصول مفيد براي سلامتي مد نظر داشتند مثلا انگور طبيعي را که آفات گياهي نداشت آنها را تبديل به کشمش ميکردند. و در فصل پاييز که داراي طبع سرد و خشک است مصرف کشمش داراي مزاج گرم و تر است. مثلا با آبدوغ خيار کشمش مصرف ميکردند. و در فصل زمستان که طبع سرد و تر است مصرف مويز که داراي تري و رطوبت بخشي کمتري نسبت به کشمش هاي عادي است توصيه ميکردند.

معمولا افراد در مهماني هاي شب چله پرخوري ميکنند و در روايات شيعه داريم که توصيه ميشود در همه شبهاي سال (شام را اول شب خورده شود، پرخوري و با عجله نباشد، بعد از شام هم مقداري راه برود حداقل 7 قدم.) مخصوصا شب چله شام در اول شب با حجم کمتر باشد. قبل از شام خوردن نعنا يا دم کرده نعنا يا عرق طبيعي نعنا که مخلوط با مختصري سوسن بر است مصرف شود. سپس يک انار رسيده خورده شود بعد قدم بزنيد.

بعد از خوردن پذيرايي ها يک عدد سيب رسيده شيرين بخوريد تا مبتلا به عوارض پرخوري نشويد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo