< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

95/10/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مثانه- طب المعصومين

 

بحث دفع سموم از بدن بود که عرض شد سامانه دفاعي بدن بايد به خوبي و قوي کار کند و سموم را از بدن دفع کند. سمومي که از طريق ادرار و مدفوع دفع ميشود. سمومي که از طريق ناخن و مو دفع ميشود. سمومي که از طريق عرق دفع ميشود.

اگر ميخواهيد بدن سالم با طول عمر مفيد داشته باشيد: اول غذاي مانده و شيميايي نخوريد. دوم دفع سموم از بدن به درستي انجام گيرد.

فضولات مختلف از طريق مدفوع، اوره خون از طريق ادرار، گازهاي سمي از جمله گاز کربنيک به درستي از ريه ها تخليه شود يعني بازدم صحيح باشد. ضمن اينکه دم هم صحيح باشد.

اگر دم يا بازدم به درستي نباشد دچار مردگي هاي گوناگون از جمله مردگي سلولي ميشويد.

مثلا اگر کسي يک تا سه دقيقه اکسيژن بهش نرسد بخشي از سلولهاي مغزي اش ميميرند.

يکسري چيزها هست که بايد از خون و ادرار دفع شوند. ناخن و مو به موقع بايد چيده شود و موهاي زائد زده شود و غدد عرق بدن در لايه هاي زيرين پوست و مجاري عرق به سمت لايه هاي سطحي باز باشد تا سموم خاصي که هست دفع شود.

زيرا بخشي از کراتين بدن يا کراتين عمده در ناخن و مو و عرق است. برخي سموم از طريق عرق دفع ميشود و اگر منافذ عرق بسته باشد ابتدا فرد دچار آسم يا تنگي نفس ميشود.

لذا يکي از داروهاي طبيعي آسم شنا در عمق کم است حتي به صورت پياده روي در آب.

زيرا روي منافذ عرق در پوست از رسوبات، دوده و چربي پاک ميشود.

 

تکمله1: بايد دانست مواد چربي موجود در بدن انسان يا کراتين موجود بدن حتي در سلولهاي انساني وجود دارد. مثلا سطحي ترين لايه پوست که بشره است يا لايه شاخي پوست، لايه پوسته اي پوست يا لايه پوسته اي مو، (کراتين، مواد چربي مو يکبار بصورت ذخاير جداري و اندامي است مثل جدار شکم و مانند آن گاهي در لايه شاخي پوست است، گاهي در لايه پوسته اي مو و يکبار در ناخن است. اينها منابع وجود کراتين در بدن است) حال اگر کراتين خون يا ادرار بالا رود کليه هاي فرد آسيب مي بيند. زيرا اين مواد زائد توسط کليه ها گرفته ميشود. مثلا اسيد اوريک ، يا کراتين.

بالا رفتن کراتين خون موجب ميشود سرعت شکنندگي گلبولهاي قرمز در خارج بدن بالا رود. نيز سلولهاي مرده خوني اش زياد ميشود و نيز فرد مبتلا ميشود به کم کاري طحال و سپرز.

 

درمان

براي مبتلا نشدن به مشکلات فوق و نيز اينکه فرد دچار خيز و ادم و چاقي و ورم طحال نشود بايد اوره و کراتين خون را کاهش داده و برخي رفتارهاي منفي را هم نداشته باشد.

1.کاسني يا دم کرده اش،

2.ريشه بابا آدم يا دم کرده اش

3.کاهو و تخم کاهو،

4.پياز خام تازه،

5.سوپ تره و تخم تره،

6.سوپ جعفري و تخم جعفري،

7.هويج زرد،

8.کرفس خام،

9.آويشن و دم کرده آويشن،

10.باقالا دم شده 14عدد و پودر پوست سبز باقالا(پيله يا غلاف باقالا) دو قاشق چاي خوري

11.مخمر آبجو(ماءالشعير) بعد از غذا دو قاشق مربا خوري،

12.انجير صبح ناشتا،

13.انگور رسيده در بين روز.

اينهمه اوره و کراتين را کاهش ميدهد

 

بيماري ژنتکي کم خوني هموليتيک سه قسم است: کم خوني داسي شکل، کم خوني فاويسم، ....

کسي که بيماري کم خوني هموليتيک دارد احتياط عملي اين است که باقالا نخورد. در کم خوني فاويسم اصلا نخورد. نه تنها باقالا، بلکه باقالا را پاک هم نکند چرا که با تماس پوست گاهي به حالت اغماء مي افتد.

فاويسم درمان ندارد و فقط ميتوان اثراتش را کم کرد با مخلوط 4 شيره: شيره خرما، شيره انگور، شيره توت، شيره انجير به قسمت مساوي هر 8 ساعت يک قاشق مصرف شود.

 

تکمله دوم:

ديروز گفتيم فشار خون يکي از علل ايجاد سکته هاي قلبي و مغزي است. فشار خون آسيب هاي زيادي دارد حتي آسيب به کليه ها هم ميزند.

براي کاهش هر دو نوع فشار خون انقباضي و انبساطي بهترين دارو خوردن انار رسيده بعد از هر غذا است.

 

مضرات فشار خون بالا

1.بيماري هاي قلبي

2.بيماري هاي مغزي

3.بيماري هاي کليوي

4.بيماري هاي چشمي(خون ريزي چشمي هم در سطح چشم و هم در پشت کره چشم. که در فشار خون بالا در هر دو جاست اما در ديابتي ها بشتر در پشت کره چشم خون ريزي است. لذا حتما بايد آن لخته تخليه شود.)

5.بيماري هاي مفصلي مثل نقرس

 

علل اصلي ايجاد فشار خون بالا

الف)گاهي تغذيه اي است:

1.مصرف قندهاي شيميايي زياد،

2.مصرف نوشابه هاي شيميايي مخصوصا زياد،

3.مصرف شوري و نمک زياد،

 

ب)گاهي غير تغذيه اي است:

1.اضافه وزن و چاقي،

2.استرس،

3.پرخوري و کم تحرکي.

4.بالا رفتن سديم خون. تخم مرغ، کوکو، ته ديگ، موز، کيک خامه اي و...سديم خون را بالا ميبرند.

 

درمان فشار خون بالا

الف)تمام عوامل ايجاد فشار خون بالا را ترک کند.

ب) سطح پتاسيم خون بالا ببرد تا درصد پتاسيم خون از سديم بالاتر رود. آنوقت درصد سديم پايين مي آيد در نتيجه فشار خونش پايين مي رود.

براي بالا رفتن پتاسيم خون دو کار انجام دهيد:

1.زردآلوي رسيده: هر چقدر زردآلو را خورديد مغز شيرينش را هم بخوريد تا دچار نفخ شکم نشويد.

2.هندوانه رسيده شيرين سرد غيريخچالي تازه. اين هندوانه براي کليه ها مفيد است. دو ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از غذا مصرف شود.

پوست سطحش را بتراشيد و در سايه قرار دهيد در مجاورت هوا خود هندوانه سرد ميشود.

 

ج) سطح منيزيم بدن و خون را بالا ببريد تا فشار خون پايين آيد.

1.نخود زرد هر روز در جيره غذايي باشد. نخود پخته و آب نخود را بخورد هم براي سرفه هاي خشکش خوب است، هم ضد خفقان است هم مقوي کمر است و هم کاهنده فشار خون بالاست زيرا درصد منيزيمش بالاست.

2.خودرم مغز گردوي تازه.

گردو را شب با پنير تازه که شور نباشد مصرف کنيد. پر چرب هم نباشد. امگا3 هم دارد.ضد افسردگي هم هست. لذا براي زنان يائسه خوب است. هم غذا و ريز مغزي است و هم اينکه داروست.

اينکه ميگوييم تازه مرادمان اين است که تازه شکسته باشد. گاهي داخل پوست هم که باشد از داخل کپک ميزند.

خوردن ماده کپک خورده موجب سرطان سينه ميشود

3.خوردن کاهو بدون سس. درصد منيزيمش بالاست، ويتامين K دارد، ويتامين C دارد. کلرفيل و سبزينه دارد، الياف گياهي دارد، فايبر دارد که ضد سرطان است. کاهو را با غذا بخوريد.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام، قَال: عَلَيْكُمْ بِالْخَسِّ؛ فَإِنَّهُ يُصَفِّي‌ الدَّم‌[1] هم خون را تصفيه ميکند پاکسازي کل بدن از سموم ، و حرارتهاي اضافي دستگاه گردش خون را هم کاهش ميدهد جوانب مختلف را هم روبه راه ميکند از جمله فشار بالا را هم کاهش ميدهد. کسي که فشار خونش بالا باشد اختلالات در خواب دارد. نميتواند به پشت بخوابد. تپش قلبش هم خوب ميشود تا فرد دچار خفقان نشود. ابن سينا در کتاب قانون جلد سوم در بحث خفقان اين مطلب را ذکر کرده است.

کاهو به صورت خام نفخ دارد اما اگر بخار پز بخوري ديگر نفخي ندارد.

 

د) ماهي در جيره غذايي باشد مخصوصا ماهي سفيد و غزل آلا. بعد از خوردن ماهي يک قاشق عسل بخورد تا دچار لمسي و شبه لمسي نشود. کسي که فشار خونش بالاست در عين حال دچار کم خوني هم هست. کم خوني فقر آهن. کم خوني اسيد اوريک، کم خوني فقر ويتامين B12، هم فشار خون خوب ميشود و هم اين سه نوع کم خوني خوب ميشود. ضمن اينکه ماهي بهترين گوشت سفيد است براي کسي که سکته هاي ناقص مغزي يا قلبي کرده است.

خوردن زيتون خوراکي. شور نباشد. و نيز روغن زيتون بکر يا فوق بکر.

سوپ حاوي جعفري، هويج زرد و روغن زيتون بدون نمک، بجايش آبغوره طبيعيي نجوشيده اي که توي آفتاب نيست استفاده شود.

بهتري شام است براي کسي که ميان سال يا کهنسال است و کسي که سکته هاي ناقص کرده يا يبوست حاد و مزمن دارد.

بهترين صبحانه براي اينها يک ليوان شير تازه گاو کم چرب به همراه عسل طبيعي.

 

سؤال: بعد از ماهي ميشود بجاي زيتون، خرما مصرف شود؟

جواب: به شرطيکه ديابت نداشته باشد دوم فشار خون هم نداشته باشد زيرا خرما يک مقداري فشار خون را بالا ميبرد.

 

و) براي کاهش فشار خون بالا لبنيات مصرفي اش (شير، ماست، دوغ، کشک و...) بايد کم چرب باشد.

ي) مصرف ويتامنيc فشار خون را کاهش ميدهد. پرتقال رسيده در بين غذا بخور. چندين خدمت دارد: مانع چين و چروک پوست ميشود. اگر کسي 3 ميلي گرم ويتامين c در بين غذايش بخورد توان بدنش در جذب آهن از اين غذايي که خورده ده برابر ميشود. حالا اگر پرتقال کامل بخورد که مثلا وزنش 100 گرم باشد حدود 46 گرم ويتامين c دارد.. حالا حساب کنيد به تصاعد حسابي توان بدن چقدر ميشود.

يکي از بيماري هاي شايع در بين مردم مخصوصا زنان فقر آهن است. لذا مصرف پرتقال در بين غذا کلي فايده دارد. کاهو هم ويتامين c دارد.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo