< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

95/10/19

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: داروي جامع امام رضا-طب المعصومين

 

گفتيم داروي جامع امام رضا ده الي 15 سند دارد.

اگر کسي بيماري سل دارد و به اندازه يک دهم گرم(نوک قاشق چاي خوري) از داروي جامع امام رضا بخورد شبها قبل از خواب و بعد آب گرم (با آب داغ و آب فاطر فرق مکيند که از آب ولرم کمي گرمتر است) بخورد.

اين آب گرم مکانيسم اثرگذاري مثبت اين دارو جامع را بيشتر ميکند. به اصطلاح ميگويند حامل است يا به اصطلاح علم شيمي ميگويند کاتاليزور مجاورتي است.

 

تپش قلب در روايات گويد خفقان الفوأد. اگر کسي تپش قلب بالا دارد حضرت ميفرمايد اين داروي جامع امام رضا را با کمون بخورد. کمون همان زيره است که زيره اقسامي دارد: زيره کوهي، زيره سياه، زيره سبز، زيره سبز شيرين يعني باديان رومي. در روايات بيشتر کمون الاسود را ميفرمايد يعني زيره سياه. اما اينجا مطلق است که زيره سبز شيرين را ميگيرد که همان باديان رومي است.

اين فرد اکمل است.

غالبا تپش قلب بالا در خانمهاست و غالبا خانمها فقر آهن دارند و نيز غالبا فشار خونشان زير ده است. يک مرتبه ضربان قلبش ميزند. زيره سبز شيرين هم قاعده آور است و هم اينکه هورمون جنسي زنانه اش را بالا ميبرد و مانع از خستگي جنسي ميشود و هم تپش قلبش را خوب ميکند

اگر مرد است زيره کوهي باشد. آب دم کرده زيره کوهي يا دم کرده آن را مصرف کند.

 

داروي جامع امام رضا ضد سنگ کليه است.

ضيائي گويد: از اين داروي جامع امام رضا تقريبا 2ونيم گرم(نصف قاشق چاي خوري) بخورد، بعد سياه دانه با عسل بجود و بخورد(مخصوصا سياه دانه با عسل بعد از غذا) يعني در 24 ساعت، دو الي سه مرتبه مصرف کند. تمام سنگ هاي کليه خورد ميشود

 

برخي از داروهاي جامع امام رضا سمي است. دکتر حسين مير حيدر در کتاب « در تکاپوي راهيابي به هزارتوي سلامت»:

مواردي از نه دارويي که در داروي جامع امام رضا ذکر شده سمي ميباشد بايستي زير نظر متخصص گياه شناس دارو شناس اصل گياه تهيه و توليد شود. مثلا گياه «عاقرقرحا» در سي دي نور 3 و نيم اين گياه نه بار آمده است.

 

عاقرقرحا

دکتر ميرحيدر اين گياه را نياورده.

در لغتنامه دهخدا آمده است که در استان دمشق اين گياه را عود الفرح گويند. گرچه برخي اين گياه را با گياه ديگري اشتباه ميکنند(تره خون جبلي) که اسم ديگر تره خون کوهي، عود القريح است.

تاج العروس، جلد2، صفحه281 يا فرهنگ فارسي برهان قاطع ص227 در فارسي قديم به عاقرقرحا، تاقندست، تاغندست گويند.

متخصص علم شيمي آقاي محسن عقيل در العلاج بالاحشاب عاقر قرحا را ذکر کرده است.

آقاي احمد ماهون در کتاب فرهنگ گياهان ايران ص 373

معارف گياهي ج5 ص128

 

خواص عاقرقرحا

عاقرقرحاء در هندوسان بعنوان مولد بذاق، محرک قلب، مسکن درد دندان، تسکين دهنده درد روماتيسم مصرف دارد. عاقرقرحا از نظر طبيعت از ديدگاه حکمت و طب سنتي خيلي گرم و خشک است. در مورد خواص آن معتقدند مفتح سدد است و انسداد مجاري را باز ميکند. براي لقوه (يک بيماري خاص است که مشکل عصبي است و صورت شخص کج ميشود مخصوصا چانه ) فلج، رعشه(لرزش غير اختياري اندام)، کزاز(بيماري عفوني ناشي از زخم)، سستي و رخوت، لکنت زبان، درد سينه و دندان درد مفاصل سياتيک استسقاء و نيز تقويت نيروي جنسي در کساني که سرد مزاجند مصرف عاقرقرحا مفيد است.

کساني که بلغم اضافي دارند رافع بلغم است.

کساني که کم کاري کليه دارند مدر است.

خانمهايي که آمه نوره ثانويه دارند يا قطع قاعدگي با اينکه به سن يائسگي نرسيده عاقرقرحاء برايش مفيد است.

ترشح شير را افزايش ميدهد.

عرق آور است.

مدر حيض و ادرار و افزايش دهنده شير در سينه مادر است.

ماليدن ضماد آن در استعمال خارجي براي انواع دردهاي و از جمله بيماري ها مفصلي و عصبي و درد سينه مفيد است.

ماليدن آن با روغن زيتون روي زخمي که شده است مفيد است.

نير ماليدن آن به همراه روغن زيتون بي حسي عضلات را هم از بين ميبرد و سستي مزمن عضلات و اعضاء اندامهاي خارجي را هم از بين ميبرد.

جويدن آن با مستکي (سمق شيرابه خشک شده درخت پسته جنگلي) يا ريختن گردش در بيني براي سردرد و شقيقه درد مفيد است. اگر اين را به صورت قطره دربياوريد با قطره گل سرخ در بيني بچکانيد براي سردرد و شقيقه درد براي کسي که مزاجش بلغمي سرد است مفيد است(بلغم همان موکوس است. بلغم گاهي سفيد است مثلا مايع اضافي، خلط اضافي، چسبنده و غير چسبنده و...در هر اندامي. در بيني و سينوس ها بيشتر نمادش ظاهر ميشود. و گاهي بلغم سياه. بلغم سفيد را ميگوييم موکوس اما بلغم سياه را ميگوييم اسيد اوريک خون يا نمک سمي خون)

 

اگر عاقرقرحا را در سرکه طبيعي بخيسانيد و در دندان دردناک قرار دهيد تسکين دهنده درد دندان است و اگر عاقرقرحا را بجويد يا گرد آنرا زير زبان نگه داريد رطوبت هاي موضع را خشک ميکند(براي کسي که رطوبت دهانش زياد است)

کسي که لکنت زبان دارد و رطوبت اضافي در دهان دارد مثل کسي که سکته ناقص مغزي کرده است و سنش هم بالاي 60 سال است. برخي اندامش فلج شده از جمله فلج زبان، مقداري عاقرقرحا را بجود و در دهان نگه دارد.

اگر دم کرده اش را در دهان نگه دارد، بن دندانهايي که سست است و دندان لقي دارد، خوب ميشود. از اين قويتر سعد کوفي بود که گفتيم با پودر سعد کوفي مسواک بزن.

مزمزه يا قرقره محلول عاقرقرحا مخلوط با سرکه طبيعي براي کسي که بيماري ديفتري داشته باشد نافع است.

 

گرد عاقرقرحاء را با عسل مخلوط کند و به صورت انگشت پيچ عسلي مصرف نمايد درد سينه را تسکين داده و سرفه کهنه بلغمي سرد را آرام ميکند و براي تقويت نيروي جنسي در سرد مزاجها مفيد است. خوردن 2 گرم عاقرقرحا (يعني نصف قاشق چاي خوري عادي) يک مسهل است براي کسي که يبوست دارد. مسهل بلغم است و اگر روغن آنرا قبل از همبستري بر آلت بمالند محرک است براي سرعت در انزال براي کسي که دير انزال است.

اگر گرد عاقرقرحا را با نشادر نرم، مخلوط کنند و بسايند و بر کام و دهان بمالند مانع از سوختن دهان از آتش ميشود. و اين وسيله اي است که بازيگرها براي نمايش زياد از آن استفاده ميکنند.

 

موارد احتياط

عاقرقرحاء مضر براي ريه است. لذا دو تا مصلح دارد يکي کتيرا و ديگري مويز که مضر به ريه نباشد. مقدار خوراکي آن تا 4 گرم براي کسي که سنش بالاست ميباشد، بلغم سفيد و خلط چسبنده دارد و... سقفش 4 گرم است و الا در حالت عادي مصرفش دو گرم است.

ميتوان بجايش داروي جايگزين قرار داد. مثلا براي کسي که بيماري کبدي دارد دارفلفل(که نوعي گياه است) را جايگزين کرد. کور يا گياه پاخري براي کبد ضرر دارد.

پس آب دارفلفل و عسل جانشين عاقرقرحا براي بيماريهاي کبدي است

در بيماري هاي معده راسن جانشين عاقرقرحا است و اگر هيچ يک از بيماري هاي قلبي يا معده و گوارشي نبود، جانشينش نصف وزن عاقرقرحا، زنجفيل و فلفل گذاشته ميشود.

براي تهيه روغن عاقرقرحاء، حدود 30 گرم عاقرقرحاء خشک را گرفته و در 450 گرم آب ريخته جوش ميدهند تا در نهايت 30 گرم باقي بماند. اين ميشود روغن عاقر قرحاء. وقتي صاف کرديد اين 30 گرم را با روغن زيتون مخلوط کنيد تا اثر جذبي سلولي اش بالا برود. زيرا قويترين روغن در جذب سلولي روغن زيتون است.

چقدر روغن زيتون؟ دو برابر روغن عاقرقرحاء يعني 60 گرم.

 

فردي که اصلا عطسه نميزند براي اينکه از کوفتگي و خمودگي در بيايد بايد عطسه طبيعي ايجاد کرد. مثلا با نخ تميز يا پر تميز يا گوش پاک طبيعي ابتداي بيني را قلقک بدهيد. يا نيم ساعتي که در سايه هست يک مرتبه برود به سمت خورشيد و چشم بسته به خورشيد نگاه کند.

در بحث انفيه هاي طبيعي گاه با پودر کندش که يکي از داروهايي است که عطسه طبيعي ايجاد ميکند. يکي ديگر از انفيه هاي طبيعي گرد عاقر قرحاء است که عطسه آور است.

ريشه عاقرقرحاء، دانه مويزج، زنجبيل، دار فلفل اين چهار تا به طور مساوي تهيه کنيد و جداگانه بکوبيد و خوب نرم کنيد و بعد مخلوط کنيد و اين داروي داروي قوي عطسه آور است.

 

مويزج ميوه گياه دارواش است که يک گياه سمي است و روي درختان جنگلي رشد ميکند. 8 مدل دارواش داريم. ميوه اين گياه را بهش ميگويند مويزج. در شمال زياد است.

براي پيشگيري و درمان سلولهاي بدخيم سرطاني ميدهيم که اگر عمل جراحي هم کرد دوباره سرطانش عود نکند. حتي انگليسي ها آمپول دارواش را هم درست کرده اند.

 

در اين زمينه دکتر حسين ميرحيدر به طور مشروح در ساير جلدهاي کتاب معارف گياهي مطالبي بيان داشته است همانطور که بطور مفصل در باره دار فلفل مطالبي بيان داشته است.

 

يکي از داروهاي جامعي که ذکر شده بود فرفيون بود و يکي خربق است که هر دو سمي است و بايد زير نظر دکتر دارو شناس و گياه شناس باشد.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo